Test Citroën Berlingo BlueHDI130: Automat a najsilnejší motor sú tou správnou voľbou

12. septembra 2019 od AktualityCitroënTesty

Berlingo tretej generácie je, rovnako ako súrodenec Peugeot Rifter, niekde na pomedzí úžitkového a rodinného auta. Vysoká karoséria a bohatý priestor ho k tomu predurčujú už na pohľad. No a keď k tomu pridáme celkom schopný naftový motor so 130 koňmi, mohlo by ísť o dobrý kompromis pre rodinu aj prácu. Naviac, v tomto prípade s moderným automatom.

Sivá karoséria je skôr nenápadnou, ale nie zlou voľbou. Jej samotné tvary jasne hovoria jazykom nových Citroënov. Teda úzke predelené svetlá prechádzajúce do dvojice strieborných línii s logom značky. Pod nimi je veľká plastová maska, doslova tlama. To nemusí sadnúť každému, ale na druhú stranu je to pre Berlingo typická črta. Každopádne pri pohľade spredu pôsobí auto moderne a sympaticky, z profilu už je mini dodávkový tvar očividný a zadok v tom len utvrdí. Oplastovanie na bokoch v štýle Airbumps je ale fajn prvkom, ktorý opticky dopomáha vysokej karosérii. Vzadu je to už klasika, veľké výklopné dvere a „krabicovitý“ tvar tejto časti karosérie neumožnia dizajnové zázraky. Tu je to podmienené praktickosti. Jedinou slabinou testovaného modelu boli plechové disky kolies s plastovými krytmi, čo je škoda, keďže hliníkové disky by dojem značne vylepšili. Určite stoja za príplatok. V konečnom dôsledku je teda karoséria skôr prakticky tvarovanou než krásnou, ale aj tak modernou. Nie je to už žiadna škaredá plechová dodávka ale moderne tvarované auto, ktoré ale bez potreby ohurovať stavia na prvé miesto praktickosť.

Interiér zaujme hlavne svojou vzdušnosťou a obrovským priestorom. Nuž, to nie je zrovna veľké prekvapenie, že? Je tomu ale tak, pri nasadnutí máte pocit priestrannosti, proste ako v malej dodávke. Len s lepšou výbavou a piatimi miestami. Povedzme si rovno, plasty sú tvrdé. Nie je to ale prémiovka a gény má z dodávky, ako dookola omieľame. Takže vzhľadom k účelu aj cenovke to je ospravedlniteľné. Tvarovo je prístrojová doska skôr jednoduchá, zato s príjemnou výbavou a detailami. Tak napríklad pekný kožený volant s multifunkciou a dokonca pádlami radenia prevodovky pod ním. Klíma je automatická s vlastnými tlačidlami. V strede prístrojovky tróni displej pre ovládanie rádia, navigácie a dokonca AppleCarplay a Andorid Auto, nechýba mu ani zadná parkovacia kamera. To nie je zlé. Sedadlá sú mäkké a rozložité, bočné vedenie síce nie je bohviečo ale pri takomto aute to ani neočakávate. Majú ale pekné farebné prevedenie, šedé so zelenými pásmi. Rovnaký zelený pás je aj na veku hlbokej skrinky pred spolujazdcom. Pekný a jednoduchý doplnok, ktorý osvieži interiér. Spomeňme ešte miniatúrny kruhový volič automatickej prevodovky. Ten je na stredovom tuneli a jeho vzhľad vôbec neruší, na jeho ovládanie si tiež zvyknete ľahko takže je dobrou voľbou. Tak trochu raritou sú až tri isofixy pre upevnenie destkých sedačiek vzadu, takáto vec sa nevidí často. Už aj z toho je jasné, že Berlingo cieli na rodiny s deťmi. A aby sme nezabudli, aj zadné okná sa už po novom plnohodntne otvárajú zasunutím smerom nadol prostredníctvom tlačidla. Taktiež odkladacích priestrov je v kabíne bohato, napríklad pred spolujazdcom je skutočne obrovská uzatvárateľná skrinka. Taktiež polica nad hlavami je fajn vec, do tej ale odporúčame ukladať skôr ľahšie veci, pre prípad vypadnutia. Nami testovaná verzia nemala obrovský uzatvárateľný tunel medzi sedadlami, ktorý sme chválili v iných Berlingách, ktoré nám už prešli rukami. To je celkom škoda, na druhú stranu, vznikne tak pomerne rovná a veľká plocha, kam skvele zapasuje napríklad batoh či kableka. Samozrejme obrovský je aj batožinový priestor,  597 litrov v základnej konfigurácii a až 2126 litrov po sklopení sedadiel. Naviac, je možné ich sklopiť takmer do roviny, takže využiteľnosť priestoru je skvelá.

Štvorvalcové HDi s výkonom 96kW/130 koní a krútiacim momentom 300Nm je nasilnejšou naftovou pohonnou jednotkou pre Berlingo. Vzhľadom k tomu, že auto je skutočne priestorné a objemné a tým pádom má aj vysoké prevozné kapacity, slabší by sme ani neodporúčali. S týmto motorom jazdí relatívne príjmene a svižne, pri plnom zaťažení ale už pár koní chýba. Je to ale o očakávaniach, od takéhoto auta nemožno čakať ohurujúcu dynamiku a praje skôr kľudným jazdcom. Výborná je ale spotreba, v priemere sme jazdili za 5,6 litra. Svoj podiel na tom má určite aj prevodovka, osemstupňový automat radí hladko a k charakteru auta pasuje. Pádla pod volantom využijete najmä pri predbiehaní alebo keď bude motoru dohchádzať sila pri vyššom zaťažení v stúpaniach a vy mu budete chcieť pomôcť podradením. Športové ambície mať nebudete. Ideálom pre Berlingo by asi bola pohonná jednotka s výkonom okolo 160 koní, taká ale v ponuke nie je. Na pohodové jazdenie ale tento motor stačí, nižšiu dynamiku pri plnom zaťažení mu odpustíte za nízku spotrebu. Berlingo jazdí prekvapivo komfortne, má bližšie k plnohodnotnému rodinnému autu než k úžitkovej dodávke. Žiadne výrazné búchanie ani skákanie na nerovnostiach sa nekoná a aj motor je príjemne utlmený, takže aj pri diaľničnom tempe sa dá udržovať konverzácia bez potreby výrazného zvyšovania hlasu. Samozrejme, tento komfort je vykúpený nižšou istotou v zákrutách. Náklony sú výraznejšie, ale nie desivé a nepredvídateľné. A od rodinného auta chcete primárne pohodlie a nie super ostrý podvozok a riadenie.

S týmto motorom je Berlingo veľmi schopným univerzálom, ktorý zvláda za dostupnú sumu peňazí extrémene veľa funkcií. Prepraví päťčlennú rodinu s batožinou, novú sedačku, psa či bicykle. Popri tom všetkom dokáže stále slúžiť aj ako malá dodávka, ktorá si na seba vie zarobiť. Komfort je veľmi slušný a ani vo výbave nič zásadné nechýba, tvrdé plasty nebudete pri tomto type auta veľmi riešiť. Zvoľte jednoznačne tento motor a prevodovku, stoja za príplatok. Slabší nechcite a automat k autu pasuje. My by sme ešte na tento kus dali tmavé fólie na sklá a hliníkové disky a super praktické a univerzálne auto, ktoré aj vyzerá sympyticky, je na svete. Za akciovú cenu 21 290 Euro s DPH to vôbec nie je zlá alternatíva k bežným osobákom.

Citroën Berlingo BlueHDi 130

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4403 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1844 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1619/2105 kg
Batožinový priestor 597/2126 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/4,0/4,3
Emisie g CO2/km 114
Tags: