Test Citroën Berlingo BlueHDI 120: Keď univerzálnosť vyhrá

28. septembra 2017 od AktualityCitroënTesty

Úžitkových, alebo povedzme rodinných áut sme mali toto leto minimum. Jedno sa dostalo aj ku mne a snažil som sa prísť na to, či je viac rodinné alebo pracovné. O Berlingu sa u nás už písalo veľa za jeho éry na slovenskom trhu. Patrí do kolorytu dopravy na Slovensku, vídať ho pravideľne. Buď teda Berlingo, alebo sesterský model Partner od Peugeotu.

Výzor nie je prvoradý pri takomto type auta. Berlingo nie je škaredé, ale niektorá zo svetlých farieb by sa mu hodila. Zatiaľ všetky, ktoré pribudli za tie roky do ponuky, boli len odtiene šedej. V niekom doznieva  asi ešte jeden známy film. V ponuke je najkrajšia zatiaľ červená Ardent lenže tá je bez metalízy. Inak čo viac vám k nemu po toľkých testoch dodať? Pôsobí konzervatívne, Berlingo by si zaslúžilo už mierny facelift. Zboku vyzerá celkom fajn, ale nemôžeme byť asi takí nároční.

Aktuálne testované malo dvojkrídle zadné dvere, ktoré ovplyvnili aj výbavu auta. Škoda, že s nimi sa nedá kombinovať krásny Modutop s presklenými časťami strechy. Ten by pridal percentá viac rodine, ale môžete si ho priplatiť len ku klasickým piatym dverám otváraným smerom hore. Len zase s nimi už auto do práce až tak jednoducho nevyužijete. Museli by ste napríklad paletu nakladať ručne. Tu vidno ako sa v ňom zase bije osobné auto s úžitkovým.

Deti sa teda na streche nezabavia, ale budú mať veľa miesta. Majú pod sebou látkové poťahy s pekným oranžovým prešívaním a samotné sedadlá sú celkom pohodlné aj na dlhé cesty. Vodič sa tiež nebude sťažovať, sedačka má aj vyhrievanie, volant je veľký, no v pohode. Len to vyhrievanie musíte najskôr nájsť. Viete, kde zapínate bezpečnostný pás? Tak tam, len na opačnej strane sú spínače vyhrievanie, jednostupňového, ste v úžitkovom aute, predsa. Dodávkové tvary Berlingu prepožičali skvelý výhľad, sedíte tak trochu vyššie a vidíte snáď všade. Odkladacích priestorov je veľa, to je výrazne plusový bod. Do stredového priestoru dáte dokonca aj foťák, alebo veľkú fľašu. Absencia Modutopu neznamená ani, že vpredu nebude mať posádka odkladacie priestory nad hlavou. Ak by sme mali hodnotiť praktickosť, ktorá je v tejto triede najdôležitejšia, Berlingo by obstálo na výbornú. Celkovo sa môže kapacita odkladacích priestorov vyšplhať až na úctyhodných 170 litrov.

Stredový displej je asi najmodernejší prvok v interiéri. Jednoducho sa ovláda, máte v ňom celkom prehľadnú navigáciu, no prvých pätnásť minút budete zamestnaný hľadaním USB portu. Je umiestnený napravo dole pri spolujazdcových nohách. Kľudne sa môže stať, že ho on nájde skôr. Automatické stierače, denné svietenie, či lakťové opierky vpredu, všetko máme. Spracovanie celkovo interiéru je obstojné, niekde by sa dali v budúcnosti použiť kvalitnejšie plasty, ak teda nie rovno mäkké. Lenže stále sme v primárne úžitkovom aute, tu sa asi skôr hrá na jednoduchú údržbu ako na výraznú kvalitu.

Berlingo v porovnaní s jeho konkurenciou jazdí priemerne. Prevodovka má 6 stupňov, pôsobí trochu nepresne, veľmi gumovo a má dlhšie dráhy. Aj keď to môže byť spôsobené zvýšeným umiestnením radiacej páky. Spočiatku sa zdalo, že má motor dosť výkonu, ale keď si predstavíte vzadu naloženú paletu čohokoľvek, pýtalo by si to koní podstatne viac. To isté platí pri plnej rodinnej dovolenkovej atmosfére.

Pod kapotou pracuje štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý poháňa len prednú nápravu a dosahuje výkon 88 kW (120 k). Na 1630 kg pohotovostnej hmotnosti akurát, pokiaľ idete v aute bez väčšej záťaže v kufri. Naozaj ak by ste si chceli s ním predstaviť každodennú prácu, na diaľnici tento naftový motor pri zrýchlení potrápite. Zrýchliť z nuly na 100 km/h vám bude trvať 11,4 sekundy. Na druhú stranu má motor kultivovaný chod a v podstate dokopy nič nespotrebuje. Naftu dopĺňa močovina a pri bežnom jazdení sme spravili kombinovanú spotrebu 5,5 litra. Ďalší z argumentov prečo si ho kúpiť aj ako rodinné auto, nie len ako pracanta. Dlhé cesty mu nevadia, podvozok je adekvátne nastavený a jazda je pohodlná aj na rozbitých cestách. Pri prázdnom aute môže občas zadok trochu poskočiť, ale to je danosťou kvality ciest u nás. Berlingo zvládne vďaka svojej svetlej výške aj mierne terény, no za to môžu aj použité disky na aute. Šestnásťpalcové disky nevyzerajú na pohľad vôbec zle, zachovávajú status pohodlného vozenia, čiže po sedemnástkach by sme sa v katalógu ani neobzerali. Nečudo, že tam ani nie sú, práve 16 je maximum.

Objem kufra 675 litrov, nadpriemerne veľa miesta pre posádku a celkovo funkčný interiér, kde si môžete sklopiť, či vybrať sedačky podľa potreby sú hlavnými kladmi Berlinga. Na jazdu s ním si rýchlo zvyknete, prekusnete horší chod prevodovky, ale občas vás zamrzí výkon motora. Do slabšieho by sme vôbec nešli, ak by auto muselo hlavne vyplniť prázdne miesto na firemnom parkovisku. Inak na výlety s rodinou zvládnete aj ostatné motorizácie. Patrí ľuďom čo ocenia jeho praktickosť, priestrannosť a nebudú riešiť jeho dizajn.

Nebudeme si klamať, má už svoje roky a potrebovalo by vdýchnuť trochu života, aj napriek faceliftu pred dvomi rokmi. S výbavou sa dá v konfigurátore dobre pohrať a viete si poskladať auto presne podľa svojich predstáv. Lepšie vybavené sa dá kúpiť už za necelých 15-tisíc €. Konkrétny testovaný model stál okolo dvadsiatich. Najvýkonnejší motor je však dostupný len s manuálnou prevodovkou. Za ten čas strávený s ním som sa nevedel jednoznačne prikloniť k jednej z odpovedí, či je teda viac rodinné alebo pracovné. Spĺňa dobre všetky podmienky na pôde menšej firmy a následne za jej bránou zistíte, že 3 deti vyžadujúce autosedačku, čo vám nechala chvíľu na krku manželka s kamarátkami dáte bez problémov dozadu vedľa seba. Vidíte, jednoznačne sa to povedať nedá, ale o tom práve Berlingo Multispace je. Má prekvapovať tým, čo všetko zvládne odviezť a na aké najrôznejšie účely sa dá použiť, nie svojím dizajnom, poprípade ohurujúcim výkonom.

Stále si však myslíme, že dvojlitrový naftový štvorvalec označený ako BlueHDI 150 s výkonom 110 kW (150 k) by bol pre Berlingo úplne dokonalou pohonnou jednotkou.

Citroën Berlingo BlueHDi 120 XTR

Motor R4
Objem 1560 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4380 mm
Šírka 1857 mm
Výška 1862 mm
Rázvor osí kolies 2728 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1630/2085 kg
Batožinový priestor 675/3000 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 174 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,9/4,2/4,4
Emisie g CO2/km 115

 

Tags:  ,