Test Citroën Berlingo BlueHDI 100: Keď jedno auto musí stačiť

Asi nič lepšie nevystihuje univerzálne auto pre rodinu aj prácu ako Citroën Berlingo a jeho dvojča od Peugeotu.  Veľkorysý vnútorný priestor a variabilita interiéru, na pomerne krátkej dĺžke karosérie, im dáva výhody, ktorým väčšina kombíkov nedokáže konkurovať. Výborná  obratnosť sa hodí nielen v meste, ale aj pri potrebe zacúvať a naložiť materiál v sklade. A v elegantnej tmavosivej farbe s ním sebavedomo môžete odviesť manželku do zamestnania, alebo na stretávku zo školy. Určite si ho ako super parťáka na každý deň obľúbi aj ona. Bude mať dostatok miesta pre deti, psa a nemusí sa obmedzovať ani pri nakupovaní.  A zaparkuje s ním tam, kde by už rodinné kombi malo málo miesta. Pôdorys je naozaj o toľko menší.

Citroën Berlingo je na trhu už pár rokov a patrí medzi tie úspešnejšie modely áut.  Automobilka ho má určite medzi najúspešnejšími vozidlami na našom trhu. Už prvá generácia ponúkla na trhu niečo originálne, čo dovtedy iné značky veľmi neponúkali. Aj keď sa odvtedy konkurencia výrazne rozrástla, stále patrí medzi lídrov v tejto kategórii áut. Druhá generácia Berlinga stále vyzerá elegantne a nadčasovo. Najlepšie vybavenú verziu sme mali na test ešte v roku 2015. Vo výbave malo Berlingo vtedy navigáciu, alebo presklenú strechu.  Berlingo je ale skôr považované za poctivého pracanta, ktorý si nepotrpí na luxus, ale ponúkne poctivé úžitkové vlastnosti.

Nami testované Berlingo malo pod kapotou štvorvalcovú naftovú 1,6-tku spaľujúcu naftu skrývajúci sa pod označením BlueHDi. Výkon 73 kW (100 k) pri 3750 otáčkach síce nie je na pretekanie, ale pri praktickom aute ako je Berlingo je na bežné jazdenie úplne postačujúci. Trosku mi je ľúto prevodovky, ktorá mala len 5 rýchlostných stupňov. V dobe, kedy sa pri automatoch výrobcovia predháňajú kto bude mať v aute viac prevodových stupňov, mohli by sa pri manuálnych prevodovkách zhodnúť a ponúkať autá s minimálne 6-timi rýchlosťami. Po meste mi tá šiesta rýchlosť až tak nechýbala, ale na diaľnici by som ju určite vedel oceniť. Inak by som k jazde na Berlingu nemal žiadne ďalšie pripomienky.

Jazdné vlastnosti sú presne také ako očakávate. Jazdíte a s ničím nemáte problém. V bežných rýchlostiach, alebo skôr v rozumných rýchlostiach, je auto stabilné. Len treba rátať s vyšším ťažiskom, vzhľadom na väčšiu svetlú výšku. Podvozok je naladený trochu tvrdšie, kde poznať základy v dodávkovom spektre ponuky vozidiel automobilky. Pri prejazde priečnych nerovností sa občas ozve buchot od náprav, ale všetko je v miere a pre pracovné auto to je stále v poriadku. Vlastne aj pre takto veľké rodinné auto je občasný hluk od podvozku prepáčiteľný. Veď toto auto si kupujete rozumom, čomu zodpovedá aj cena, za ktorú je stále veľa muziky.

V rámci výbavy Multispace XTR bolo nami testované Berlingo nakonfigurované veľmi prakticky a rozumne. V lete určite poteší dvojzónová klíma, alebo bočné slnečné clony pre zadných pasažierov. V zime zase potešia vyhrievané sedačky, spätné zrkadlá alebo predné hmlovky s prídavným svetlom do zákrut. Vyhrievanie má ale najšialenejšie zapínanie, aké sme za ostatnú dobu mohli skúsiť. Viete kde je aparát na nastavovanie sklonu operadla? Tak na opačnej strane je tlačidlo na spustenie vyhrievania. Presne v miestach odkiaľ vychádza spodná časť bezpečnostného pásu. Toto nie je praktické a kontrolku budete vidieť až keď sa skloníte. Ku autorádiu s CD a MP3 je doplnený príplatkový Connecting Box  s USB a Bluetooth. Trochu sa mi ale v aute bije balík ENFANTS  zahŕňajúci bočné slnečné clony, spätné zrkadlo na kontrolu detí, elektrickú detskú poistku a prenosnú schránku v stredovej konzole, s fajčiarskym kitom. Ale to je možno bežná výbava každého Berlinga. Prekvapilo ma to ale preto, že tieto prvky nasledujú v rámci popisu výbavy hneď za sebou.

Ale naspäť ku vlastnostiam auta. Pri práci na stavbách, prípadne na víkendové výlety určite oceníte zvýšenú výšku podvozku a sponý kryt motora. Nárast svetlej výšky nie je enormný, XTR pridáva centimeter a pol približne. Stále však dokážete s takýmto Berlingom prejsť aj poľné cesty. V prípade potreby môžete priplatiť za pohon 4×4 od firmy Dangel. Lenže to o polovicu zdvihne cenu vozidla. Za štvorkolku dáte 8 900 eur.

Citroën Berlingo je už niekoľko generácií zaujímavé praktické auto. Na slovenskom trhu začína už od 12 490 eur, a získate zaujímavé auto, ktoré viete využiť v práci aj pre rodinu. Vtedy sa ale bude viac hodiť priplatiť si za nami testovaný stupeň výbavy Multispace. Rozumná výbava a elegantná šedá metalíza ako bola na testovanom vozidle určite stoja za zváženie. Určite získate ideálny kompromis, ktorý vám dokáže máloktoré auto v tejto cenovej hladine poskytnúť. Lenže stále odporúčame priplatiť za výkonnejší motor BlueHDi 120 s výkonom 88 kW (120 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Citroën Berlingo 1,6 BlueHDI 100 Multispace XTR

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 73 kW (100 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment  Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka  4380 mm
Šírka  1554 mm
Výška  1801 mm
Rázvor osí kolies 2728 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1585/2060 kg
Batožinový priestor 1350/2400 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 166 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,1/3,9/4,3
Emisie g CO2/km 113