Test Chevrolet Camaro Convertible: Hromobitie bez izolácie

16. júna 2016 od AktualityChevroletTesty

Víkend je pre väčšinu z nás tá najkrajšia časť týždňa. Môže byť ešte viac príjemný, keď je leto a predpoveď hlási krásne teplé a slnečné počasie. V našom prípade bola táto ideálna kombinácia dotiahnutá skoro až k dokonalosti. Postaral sa o to jeden divoký osemvalcový Američan, pri ktorého výrobe šetrili a zabudli mu namontovať pevnú plechovú strechu. Má to ale jednu obrovskú výhodu, lebo po náročnom týždni si môžme konečne vyvetrať hlavu. S Camarom bez strechy platí toto slovné spojenie doslovne.

Náš víkendový test začíname v piatok poobede cestou na sever Slovenska. Dopravný servis už tradične hlási nehodu na prístavnom moste a kolóny sa začali robiť po celej Bratislave. Volíme preto neplánovanú, ale príjemnú zmenu plánu. Namiesto rýchleho presunu cez Bratislavu vyrážame na Záhorie. Prečo by sme išli jednoducho, keď môžme ísť zložito, ale cez naše obľúbené cesty? Dávame dole strechu a po okreskách Záhoria smerujeme na Pezinsku Babu. Otvorená strecha a vietor vo vlasoch pomáha rýchlo vypnúť myšlienky na pracovné problémy a s radosťou si začíname užívať víkend. Americké muscle cars majú svoje špecifické čaro. Veľká mohutná karoséria a silný osemvalcový motor majú na ceste rešpekt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nádherný V8 vyvoláva úsmev pri každom zošliapnutí plynu. Pred vjazdom na Pezinskú Babu prepíname zázračný gombík, ktorým je toto testované Camaro vybavené. Na výfuku sa otvoria klapky a kultivovaný kabriolet sa zrazu mení na zúrivého divocha. Jeho zúrivý rev sa šíri celou dolinou Pezinskej Baby. Dáva srnkám na kopci jasne najavo, že teraz sa majú ceste vyhýbať. Otvorená strecha dáva tomuto nezvyčajnému zvukovému prejavu ešte viac šťavy. Každé zošliapnutie plynu prebudí pod kapotou stádo rozzúrených plnokrvníkov. Záber motora je úžasný, výkonu má neúrekom a dáva to neustále všetkým jasne najavo. Pri prudkom zošliapnutí plynu namiesto rýchleho podradenia nasleduje dlhá prestávka, akoby nám dávala prevodovka priestor si to ešte rozmyslieť. Škoda len, že rovnako pomalá reakcia nastane aj pri pokuse o kickdown v športovom režime. Akonáhle ale prevodovka pochopí, že to s tým podradením myslíme vážne, postupne podradí o dva stupne a plnou silou vyrazí vpred. Záber 6,2-litrového motora s výkonom  298 kW (405 k) vyvoláva neustále obrovský úsmev na tvári. Ešte že máme na hlave uši, inak by sa ústa otvorili okolo celej hlavy.  Prevodovka sa už zmierila s tým, že chceme isť naozaj rýchlo a konečne radí tak, ako by sme to od nej očakávali. Na kopci si radšej podraďujeme pádlami pod volantom. Manuálne podraďovanie veľmi pomáha šetriť nie veľmi výkonné brzdy. To je po pomalej reakcii na kickdown asi jediný problém, ktorý sme pri Camare našli. Veľké, ťažké a výkonné auto majú pri rýchlom prejazde serpentínami problém poriadne ubrzdiť. To sa dalo vopred tušiť, keďže slabšie brzdy sú známe u väčšiny aut z poza oceánu. Hlavne, keď musia do zákrut zbrzdiť skoro 2 tony železa.

Aj napriek vyššej hmotnosti Camaro výborne drží na ceste. Vďaka dvadsaťpalcovým kolesám je ale dosť výrazne cítiť nerovnosti na ceste. Na kvalitnom povrchu je jazda veľmi príjemná. Na rozbitých cestách sa už prejavuje tvrdé nastavenie podvozku a naozaj výrazné krútenie karosérie kabrioletu. Vďaka svojej veľkosti a sile pôsobí Camaro veľmi mužne, čo sa o niektorých menších kabrioletoch povedať nedá. Pri jazde v meste púta pozornosť a pozitívne reakcie chodcov ako výzorom, tak zvukom. Nie sú to závistlivé pohľady ako bývajú pri prémiových značkách z Nemecka. Skôr z nich máme príjemný pocit uznania nad správnym výberom hračky na volný čas. A práve slovo hračka veľmi dobre Camaro vystihuje. Jeho obrovský výkon núti robiť stále na ceste rôzne šibalstvá. Prudké zrýchlenia na semaforoch, alebo výjazdy z križovatiek s vypnutým ESP a šmýkajúcim sa zadkom spôsobujú pri Camare závislosť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na palubný počítač radšej nepozeráme. Spotrebu sme počas víkendu len výnimočne dostali pod 18 litrov na sto kilometrov. Priznávame sa, že sme spravili krátky trápny pokus a priemernú spotrebu sme vynulovali. Pri krátkej nudnej ceste po vidieku sme sa pohybovali okolo hodnoty 12 litrov. Ak by nám šlo ale o spotrebu, išli by sme radšej na dízlovej Octavie, kde by sme sa snažili pri rovnakom štýle jazdy dostať po 4 litre. Dlho sme to nevydržali a tlačíme plyn znova na podlahu. Spotreba prudko stúpa a už počas víkendu neklesne pod 17 litrov. Vlastne krátkodobo pri diaľničnom presune do Bratislavy klesla na 14,7 litra, ale pri večernej rozlúčke po okolí hlavného mesta sa vrátila na bežný víkendový priemer.  Zaujímavé by bolo porovnanie so slabšou šesťvalcovou verziou. Výkon šesťvalca by mohol byť na kabriolet dostačujúci, aj keď zvuk V8 by určite pri jazde chýbal. Pokiaľ by ale vedel chýbajúci zvuk kompenzovať výrazne nižšou spotrebou, možno by bol v tomto prípade lepšia voľba na časté používanie.

Pomenovanie hračka vystihuje ešte viac vybavenie interiéru. Množstvo budíkov, head up displej a hlavne veľké a výrazné tlačítka pôsobia  trochu ako skopírované z detských hračiek. Možno bol naozaj celý dizajn prispôsobený aby lepšie zapadol do filmu Transformeri. Film, vďaka ktorému sa aktuálne Camaro preslávilo pripomína aj plastový kryt motora. Prekvapením je chýbajúca automatická klimatizácia, ktorá rovnako chýbala aj pri minulej generácii Fordu Mustang. Vo Forde tento problém pri novom Mustangu odstránili, predpokladáme že už tento problém nebude ani pri novom Camare. Zaujímavo pôsobí mohutná páka radenia automatickej prevodovky. Pri pohľade na ňu máme zmiešané pocity. Výnimočne by sme ju vymenili za štýlovú chrómovú, a tú sériovú by sme radšej darovali nejakej starej dievke, ktorej by určite spravila veľa radosti počas dlhých zimných večerov osamote. Kombinácia šedo-čierneho interiéru vyzerá na kabriolet dobre a prakticky. Veľká plastová lakovaná výplň vo dverách síce pôsobí trochu zvláštne, ale nepôsobí vôbec rušivo.  Trochu nostalgie sme načerpali pri pohľade na ovládanie veľkých spätných zrkadiel. Rovnaký ovládač malo ešte aj Daewoo Espero pred dvadsiatimi rokmi. Na druhú stranu, výhľad cez spätká je výborný, príjemne pôsobí  aj bezrámové stredové zrkadlo. Pri jazde v noci dopĺňa príjemný hračkársky dojem z Camara tyrkysové podsvietenie palubovky. To je doplnené o tenkú LED líniu tiahnucu sa aj cez dvere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vďaka Camaru máme za sebou veľmi krásny a príjemný víkend. Prevetrali sme ho po rôznych slovenských okreskách. Vyskúšali sme ho aj na rovnakých cestách, na ktorých sme minulý rok testovali ostatnú generáciu Ford Mustang. Pri testovanom Camare z roku 2013 už bolo cítiť generačný rozdiel oproti testovanému Mustangu. Na Mustangu pracovala prevodovka výrazne lepšie, takisto sme boli spokojní aj s fungovaním bŕzd. Aby bolo porovnanie objektívne, skúšali sme počas rovnakého víkendu aj Camaro vo verzii kupé. Skúsenosti z týmto autom sme priniesli v samostatnom teste. Mustanga 2015 by bolo ale vhodnejšie porovnať s Camarom šiestej generácie, ktoré bolo nedávno predstavené ako novinka. Americká rivalita Mustang vs. Camaro je už od predstavenia prvej generácie, preto sme zvedaví ako sa dokáže šiesta generácia Camara presadiť.

Možno sa niekomu bude zdať, že sme v tomto teste napísali viac kritiky ako by sa očakávalo. My to ale negatívne nemyslíme a z Camara máme len veľmi pozitívny pocit. Skôr je to len varovanie pre niekoho, kto by od neho očakával niečo iné ako v skutočnosti je. Muscle cars nikdy neboli o rýchlom prejazde zákrut alebo porovnávaní časov na okruhu. Oni robia už niekoľko desaťročí vodičovi radosť iným spôsobom. American Muscle cars je životný štýl, ktorý okruhoví pretekári asi ťažko dokážu pochopiť. Väčšina majiteľov svalnatého auta sa pri posmechoch, že Ameriky vedia jazdiť len rovno pousmeje.  Ale načo sa hádať s niekym, kto tomu vôbec nerozumie? Ide o závislosť a nezameniteľný pocit z jazdy. Niekedy stačí len pomalá jazda a načúvanie, ako si V8 motor len tak buble pri pomalej jazde. A ak to niekto tak necíti, je mu úplne zbytočne niečo vysvetľovať. Tí budú presadzovať svoje nemecké dízlové komplexy.

Chevrolet Camaro Convertible V8

Motor V8 benzín
Objem 6162 cm3
Výkon 298 kW (405 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 620 Nm pri 4400 ot/min
Prevodovka Automatická 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4783 mm
Šírka 1898 mm
Výška 1389 mm
Rázvor osí kolies 2812 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1990/- kg
Batožinový priestor –  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h cca 5,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/14,9
Emisie g CO2/km
Tags: