Test Cadillac XT5: Luxus z iného konca

Ak by ste hľadali luxusné SUV alebo crossover, nad akými modelmi a značkami by ste uvažovali? Zvažovali by ste niečo z nemeckej produkcie alebo skôr z Japonska? A čo tak niečo z americkej prémiovej klasiky? Doteraz mali americké autá v Európe hendikep kvôli chýbajúcej ponuke naftových motorov. Ten sa ale posledné mesiace začal rýchlo vytrácať. Protinaftová lobby v Nemecku presadila svoje návrhy a postupne obmedzuje vjazd naftových áut do centier veľkomiest. Nepriamo tak pomohli aj Cadillacu, ktorému tieto motory doteraz v ponuke chýbali.

Z doteraz možno nevýrazného a neznámeho crossoveru XT5 sa teraz stáva veľmi zaujímavá alternatíva k nemeckej alebo japonskej prémii. Výhodou sa stáva aj benzínový šesťvalcový motor s objemom 3,6 litra s výkonom 231 kW (314 k) a krútiacim momentom 368 Nm. Niekto môže namietať, že do Ameriky patrí poriadny osemvalec. V našom krátkom redakčnom teste dnes overíme, či to tak naozaj je.

Už na prvý pohľad Cadillac XT5 na našich cestách vyniká. Moderné ostré tvary sú iné ako pri dizajne dnes preferujú európske značky. Nie je až tak výstredný  ako by sa mohlo niekomu zdať pri Lexuse RX. Cadillac je zameraný viac na eleganciu a luxus. Oproti Escaladu pôsobí XT5 ako malé obratné metské auto. Okrem veľkosti za ním ale po stránke pohodlia a luxusu vôbec nezaostáva. Dizajnéri zvolili už tradičnú prednú masku, štíhle LED svietidlá a množstvo chrómu, ktoré už tradične patrí niekoľko generácii k výnimočnosti pri Cadillacu. Tvarom sa karoséria asi najviac približuje k Fordu Edge. Ten ale pri XT5 pôsobí trošku obyčajne. Ak sa niekomu zdajú byť už európske SUV trochu opozerané, možno padne XT5 do oka práve tým jedincom.

Jednoduchá elegancia a luxus je cítiť aj interiéri. Kožou obšitý interiér v kombinácii s drevom vyzerá veľmi dobre a najmä honosne.  Na komunikáciu s posádkou slúži 8-palcový dotykový displej Cadillac CUE kompatibilný s Apple Car Play alebo Android Auto. Pochváliť musíme, že ovládanie klimatizácie a vetrania sedadiel ostalo klasické a nepokúsili sa ho integrovať do menu na displeji. Niektoré funkcie sú ovládanie priamo cez tlačidlá na volante. Aj keď ich je na volante umiestnených dosť veľa, nepôsobí tak preplnený ako pri niektorých iných autách. Kožený volant inak výborne padne do rúk. Kombinácia bledej a čiernej kože pôsobí elegantne. Možno je táto farebná kombinácia nepraktická na údržbu, ale určite vyzerá luxusne.

Interiér XT5 je priestranný, kožené sedadlá sú pohodlné a dostatok miesta je aj na zadných sedadlách. Na výber je niekoľko úrovni výbavy. Záujemcovia o tento luxusný crossover majú na výber z troch pevne daných úrovni, Luxury, Premium a Platinum. Už základný balík ponúka množstvo luxusných prvkov,  ako sú napríklad elektricky ovládateľné vyhrievané sedadlá s pamäťou, alebo strešné okno. Vyššie výbavy ich majú doplnené aj o automatické vetranie. Výhodou Premium a Platinum je head-up displej a kamera zobrazujúca okolie auta z vtáčej perspektívy.

Cadillac CUE informačný a multimediálny systém je súčasťou všetkých výbav vrátanie OnStar s 4G LTE Wifi hot-spotom, alebo zásuvky na 230V. Na komunikáciu slúži 5,7-palcový farebný displej, vo výbave Platinum má však až 8 palcov. Už výbava Luxury má v základe Bose Premium audio systém s ôsmimi reproduktormi a technológiou na redukciu nežiaducich zvukov.  Za príplatok je k dispozícii Bose Centerpoint systém so štrnástimi reproduktormi a 3D navigáciou. Ostatné, luxusnejšie, výbavy majú systém Centerpoint už v základe, doplnený o systémy sledovania jazdných pruhov, značiek a priestoru na ceste pred autom. Platinum sa od ostatných výbav líši trojzónovou klimatizáciou, doplnkovými asistenčnými prvkami pre vodiča a luxusnejšími obkladovými materiálmi na sedadlách a palubovke.

Základný balík Luxury ponúka množstvo bezpečnostnej výbavy. O bezpečnosť sa v základe okrem množstva airbagov stará systém na sledovanie mŕtveho uhla, alebo alebo sledovanie tlaku v pneumatikách. Výbava Premium je ešte rozšírená o systém krízového brzdenia v meste, ktoré funguje od rýchlosti 8 km/h do 60 km/h. Rozdiel medzi jednotlivými výbavami bude aj po stránke jazdných vlastností. Výbava Luxury má pevne dané nastavenie podvozku, pri Premium a Platinum pracuje real-time adaptívny podvozok s možnosťou voľby jazdných režimov Tour, Sport, Snow a All-wheel drive. Z exteriéru sa už líšia len farebnými, alebo chrómovými doplnkami. Okrem základnej striebornej farby je k dispozícií množstvo farebných príplatkových farieb. 

K luxusnej jazde patrí aj silný a kultivovaný motor. Aj keď sa množstvo výrobcov rozhodlo pre downsizing, v Cadillacu ešte stále skúšajú odolať tomuto trendu. Veď aj pri Escalade vzdali pokus o hybridný pohon a v ponuke ostal len štandardný osemvalec. Na pohon XT5 slúži šesťvalcový motor s objemom 3,6 litra a výkonom 231 kW (314 k), kombinovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Poskytuje tak optimálny kompromis pre komfortnú, ale aj dynamickú jazdu. Pri našom krátkom redakčnom teste sa pohybovala spotreba na úrovni 10 litrov na sto kilometrov. Na bežnú jazdu je určený pohodlný režim jazdy Touring. Poskytuje dostatok komfortu aj na menej kvalitných cestách. V nepriaznivom počasí pomôže k bezpečnej jazde použiť režim Snow/AWD. Aj keď nemá XT5 športové ambície, v športovom režime si s ním určite dokážete užiť naplno potenciál benzínového šesťvalca.

Cadillac XT sme mali na test zapožičaný len na pár hodín, čo je kratší čas ako mávame pri bežných redakčných testoch. Jazdili sme na ňom v mestskej premávke a jazda bola veľmi príjemná. Už na prvý pohľad zaujme originálny dizajn, kvalitné spracovanie a prémiové materiály ale aj použité moderné technológie. Aj keď má v ponuke iba jeden benzínový motor, nemusí to byť jeho pri výbere jeho nevýhoda. Použitý 3,6-litrový šesťvalcový motor je pri jeho veľkosti ideálny kompromis po stránke výkonu aj prevádzkových nákladov.

Oproti európskej prémiovej konkurencii má už v základe veľmi dobrú výbavu. Pri výbere tak stačí len jednoducho zvážiť vlastné priority a zvoliť si úroveň výbavy ktoré bude najviac vyhovovať Vaším preferenciám. Ušetríte tak hodiny zvažovania rôznych príplatkových drobností, ktoré vo svojich konfigurátoroch ponúka konkurencia. Ak ste už presýtení monotónneho dizajnu ostatných modelov v tejto kategórii, prípadne hľadáte niečo originálne, možno bude XT5 vhodný práve pre vás. Časy, keď bol problém so servisom Cadillacu na Slovenku sú už dávno preč. Prí kúpe nového auta získavate záruku 3 roky a 100 000 kilometrov. Ná náhradné diely už nemusíte čakať až ich ku nám dopravia priamo z USA, ale sú k dispozícií v európskom centrálnom sklade a ich dodanie do servisu je len otázkou niekoľkých dní. Za zapožičanie tohto vozidla ďakujeme spoločnosti Todos Exclusive, ktorá pred pár dňami oficiálne otvorila v Bratislave nové predajné a servisné centrum pre vozidla značiek Cadillac, Corvette, Camaro, Dodge a RAM.

Cadillac XT5 AWD Platinum

Motor V6 benzín
Objem 3647 cm3
Výkon 231 kW (314 k) pri 6600 ot/min
Krútiaci moment 367 Nm pri 5000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4814 mm
Šírka 1905 mm
Výška 1677 mm
Rázvor osí kolies 2858 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1975/2725 kg
Batožinový priestor 850 (po strop)/1785 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/10,0
Emisie g CO2/km

One thought to “Test Cadillac XT5: Luxus z iného konca”

Comments are closed.