Test BMW X5 M50d: Takmer dokonalé SUV so štyrmi turbami

11. apríla 2019 od AktualityBMWTesty

Vývoj je nezadržateľný. Aj preto prišli motory s dvomi turbami. A potom s tromi. Minulé BMW X5 M50d malo tri turbá. Jasné, hneď sa spustila lavína vtipov a polemík o sekvenčnom odchádzaní a podobne. Teraz má vrcholný trojliter turbá až štyri. Preskočíme celý test, sú úplne brutálne.

Keď sme riešili termín na X5, tak bolo na hrane, či to bude práve M50d, alebo xDrive30d. Veríme, že aj tridsiatka je výborná, ale aj tak vládlo nadšenie, keď v rukách pristáli kľúče od najvýkonnejšieho naftového motora, ktorý aktuálne v X5 je. Vlastne výkonnejší asi táto generácia uvidí najskôr po facelifte.

Downsizing

Koľko valcov a objemu by bolo treba na takýto výkon bežne? Veď tento trojliter má celých 294 kW (400 k). Keby zalovíme v pamäti, tak rovnaký výkon mala M5 generácie E39. Ale to bola iná pesnička. Síce táto X5ka má v názve aj M5, ale dopĺňa ho ešte 0d. Nepamätáme si, že by sme mali v rukách výkonnejší naftový motor a to už sme skúšali aj naftové osemvalce. Koľko má vlastne predchádzajúca Audina A8 4,2 TDI? O 50 koní menej.

V reálnom svete je výkon zdrvujúci a stovka za 5 sekúnd vôbec nevyzerá na auto s hmotnosťou menšej planéty. Uveďme veci  na pravú mieru. X5 M50d má hmotnosť 2,3 tony. Nie je to málo, ale akosi záhadne ju BMW zamaskovalo. Rozlúštime záhadu? Je to veľmi jednoduché. Podobne ako v M850i môže mať X5 natáčanie zadnej nápravy.

V meste je teda obratným autom, až do momentu, kedy potrebujete zacúvať do parkovacieho miesta v parkovacom dome niektorého z nákupných centier. Tu budete preklínať široké nápravy a celkovú šírku auta. Avšak toto je jediná situácia, kedy budete mať negatívne slová o aute. Vyjdete z nej von a ste zase v živle, kde sa hodí. Nech ste kdekoľvek.

Nie sme úplne priaznivcami SUVčiek, ale ak by sme si mali vybrať, bez ohľadu na cenu, tak by sme volil asi toto. Bentayga je kontroverzná dizajnom a Cullinan už je naozaj overkill. V meste sa s kľudom hýbete, vyjdete mimo mesto, ak sa udržíte do legálnych limitov, tak máte spotrebu kľudne aj niekde v oblastiach začínajúcich osmičkou.

Ale potom to príde, zákruty. Pôvodný plán ísť na spotrebu asi padá, Eco Pro režim sa mení na Sport+ a idete. Spotreba vystreľuje nad 15 litrov, ale výjazdy zo zákrut sú spojené s masívnym zrýchlením. Prevodovka má vždy ideálny prevodový stupeň, letíte tak rýchlo, že zabúdate na akékoľvek údaje o pohotovostnej hmotnosti. Dokonca si tú jazdu užívate. Všetko je pekne čitateľné, auto sa nechová zákerne, nadšenie rastie. Adrenalín strieľa do mozgu, na druhej strane kopca spomaľujete, cítite, že pneumatikám to nevoňalo, tak tie nevoňajú vám. Ale stálo to za to. Idete znova? To si píšte. Veď dva prejazdy kopca sú časovo rovnaké ako keby idete raz a dôchodcovským tempom.

Naozaj, okrem tých garáží nie je miesto, kde by X5 pôsobila neadekvátne. Diaľnica predvádza komfort, odhlučnenie, všetko je samozrejmé. Akurát máte pocit, že keď idete 130, tak idete veľmi pomaly. Ideálna cestovná rýchlosť je niekde pri 180 kilometroch za hodinu. Vtedy máte spotrebu necelých 14 litrov. Nemecká diaľnica odhalí, že ani pri maxime, určenom obmedzovačom, nie je X5 zákerná, je pekne stabilná a ovládateľná. Fakt, toto auto je takmer dokonalým SUV.

Prísna tvár

BMW posunulo svetlá od Angel Eyes k novému tvary. Naviac tento kúsok mal laserové diaľkové. Svietia šialene dobre, nechceli by sme oslniť nikoho v protismere. Ale toto ošetruje vynikajúco fungujúci asistent prepínania na tlmené. Možno by vám stačili aj adaptívne LEDky, ale toto je hi-tech, toto je niečo, čo nemá Opel Corsa, niečo viac, čo spôsobí ešte šialenstvo v budúcnosti. Dovtedy budete nositeľom pokroku.

Ak by ste chceli rozoznať M50d od ostatných X5, tak budete mať problém. Balík doplnkov M je štandardne, ale taký istý balík môžu mať aj slabšie verzie. Reálne je teda M50d celkom nenápadné auto. Ak nenápadné môže byť niečo so šírkou dva metre  a dĺžkou päť metrov.

Tvary nie sú také ako jazda. Tvary veľkosť nemaskujú. Tvary sa prihovárajú a ukazujú, že X5 je veľká. Nenápadnosti nepomáha ani výraznejšia modrá farba. Ak je čistá, tak naozaj žiari a vyzerá dokonale. Vlastne nič iné na toto auto ani nechcete dať.

Vizáž nekazia ani zimné disky. Sivá sa hodí k nápisom na kufri, veľkosť je adekvátna. Akurát pneumatiky trpia, keď idete naozaj tak, aby ste sa bavili v zákrutách. Bočnice sa krútia, auto ale až nechutne drží. Vážne, tento rok bude ťažké vybrať najlepšie BMW, veď každé má niečo do seba. Malá pikoška, počas testovania X5 M50d sme boli na prezentácii novej generácie BMW radu 3. A po presadnutí za volant 330i nám akosi chýbal výkon a krútiaci moment. Nečakané, keď X5 M50d má až 760 Nm.

Ani obývačka nie je taká luxusná, zväčša

Nasadnete, sadáte si vysoko, sedadlá sú vynikajúce s obrovským rozsahom nastavenia. Sú to kreslá, v ktorých sa uvelebíte a nebudete mať problém prejsť ani tisíc kilometrov na jeden záťah. Reálne im chýba jedine masáž. Ale aj tá je len o vkuse a na chvíľu. Podstatný je samotný tvar. Ten oceníte viac ako veci okolo. A práve ten sa podaril. Ani nebudete chcieť vystúpiť. Máte obchodné rokovanie? Prečo nie v aute?

Vodič má výhľad na nový displej miesto okrúhlych prístrojov. Ten je najkontroverznejšou časťou interiéru. Niekto frfle, že kruhové, tradičné sú najlepšie, ale ani toto nie je zlé a vyzerá moderne. Veď aj tak hľadíte najmä na dokonalý head-up displej. Nič viac nepotrebujete vedieť. A to máte aj v strede displej, ktorý je vymakaný. BMW máme radi, lebo necháva samostatnú klimatizáciu, tlačidlá na rádio, ale hlavne koliesko na ovládanie infotainmentu. Má dotykovú plochu, displej je dotykový tiež, môžete použiť gestá, ale to je jedno, potrebujete reálne len to koliesko, to je najbezpečnejšie a z autobusu na vás nebudú pozerať ako na utečenca z blázinca, keď budete šermovať prstami pred displejom.

Do X5 si môžete objednať aparatúru Bowers & Wilkins. Aj napriek tomu, že Harman Kardon hrá vynikajúco, odporúčame aj túto opciu. Posuniete zážitok na ešte lepšiu úroveň. Aj keď… Budete počúvať aj motor, teda zvuk, ktorý sa ozýva v športovom režime. Nie je len vnútri, ale aj vonku. A je nenaftovo brutálny. Páči sa nám, nech už ho auto predvádza akokoľvek a nech sa k nemu dostáva akýmkoľvek spôsobom.

Miesto na zadných sedadlách je priam obrovské a to isté sa dá povedať o kufri. Viete inak, čo má spoločné X5, Cullinan a dospelý veľký a nešportový Range Rover? Dvojdielne veko kufra. Časť sa otvára hore, aby ste mohli naložiť veci aj v stiesnených priestoroch a časť sa sklápa dole. Na ňu sa môžete aj posadiť. A obe časti sú elektrické, plus funguje aj otvorenie zamávaním nohou pod nárazníkom. Funguje stopercentne, čo sa často nestáva. Znova opakujeme, toto je takmer dokonalé SUV.

Ako to teda funguje?

Funguje to jednoducho. Prídete k dílerovi, nakonfigurujete, počkáte, zaplatíte niečo cez 100-120-tisíc eur a máte vynikajúce auto. Ako funguje motor? Tiež jednoducho. Štyri turbá sú zapojené… Sú zapojené, to je podstatné. Stlačíte plynový pedál-mágia, čary-brutálne zrýchlenie. Nič viac nepotrebujete vedieť. Ešte teda vlastne to, že toto  auto má neadekvátnu spotrebu. Nie tak ako by ste si mohli myslieť. Má ju, na hmotnosť a výkon, až príliš nízku. Celkovo sme skončili tesne nad 10 litrami. A to boli v pláne kopce, stíhacie jazdy na nemeckých diaľniciach a podobné šmaky. Nad týmto je brutalitou už asi len Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Lenže s tým sa na 10 litrov dostanete len ak budete prepočítavať spotrebu na 50 kilometrov, nie na štandardných sto kilometrov.

BMW X5 M50d

Motor R6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 294 kW (400 k) pri 4400 ot/min
Krútiaci moment 760 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4922 mm
Šírka 2004 mm
Výška 1745 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková) 2275/3095 kg
Batožinový priestor 845/1860 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,2 s
Spotreba (WLTP komb) 6,8-7,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 179-190
Tags: