Test BMW X3 M40i: NadSUV

12. júna 2018 od AktualityBMWTesty  Žiadne komentáre

BMW X3 vidíte na cestách často. Je to prvá a druhá generácia. Ale tretia sa len začína objavovať. Dajme si otázku, aké palivo väčšina z nich spaľuje? Bez ohľadu na generáciu to je určite to temné, pijú z čiernej pištole. Benzínových je úplné minimum. Prečo? Lebo dogma hovorí, ze benzínové auto, ale najmä SUV bude žrať nielen trávu, ale aj kamene okolo cesty a z pieskovísk vcucne malé deti.

V rámci tohto všeobecne platného pravidla sme trochu očakávali, že aj testovaná verzia bude spaľovať presne toto palivo. O to väčšie a príjemnejšie prekvapenie bolo, že toto vôbec nie je spaľovač nafty, toto nie je naftová lokomotíva. Toto je M40i. Toto je mníchovská odpoveď na Mercedes-AMG GLC43, Audi SQ5, či Porsche Macan S. A že to je odpoveď riadna!

Každá generácia rastie

Ako v každej automobilovej triede, aj SUV rastú každou generáciou. Normálne by sme povedali, že tretia generácia X3 je väčšia ako pôvodná generácia X5. Vlastne to nie je len zdanie, je to realita. Oproti prvej generácii X5 (E53) je nová X3 (G01) dlhšia o 42 milimetrov, širšia 19 a dokonca aj rázvor pridal 55 milimetrov. Rast karosérii sa asi zastaviť nedá. A preto vlastne mohli vzniknúť aj menšie modely X1 a X2.

X3 ponúka už od začiatku viacero verzií vizáže. Advantage, xLine, Luxury Line, tie takmer ani nespoznáte, nárazníky majú takmer rovnaké. Ak volíte medzi nimi, tak choďte do Luxury line. Vlastne pri každom inom motore ako M40i je práve to tá ideálna voľba. Ale M40i má sériovo balík M, veď ako inak by to mohlo byť?

M40i pôsobí svalnato a agresívne. Presne to od neho chcete. Veď práve toto je najvýkonnejšia verzia X3, ktorá aktuálne na trhu je. Vpredu vidno väčšie otvory v nárazníku a inak umiestnené hmlovky, vzadu je to, v podstate, podobná pesnička. Ku celku BMW pridalo aj odznaky M na blatníkoch. To keby náhodou bol niekto lenivý rozpoznávať kľúčové dizajnové detaily.

M-kový celok ešte viac vylepšuje modrá farba. Tá na M-kové modely patrí. Aj keď je M40i akýmsi babyM, tak mu pridáva na vážnosti. A rovnakú službu robia aj kolesá. Majú priemer 20 palcov, aj keď vyzerajú menšie. V reálnom svete naozaj väčšie netreba, toto nemá byť cestné monštrum a dvadsiatky zvládajú aspoň poľné cesty so cťou.

Interiér sa nemôže zmenšovať, ked exteriér rastie

Keď súčasná X3 je väčšia ako prvá X5, tak je jasné, že to tak bude aj v interiéri. A zdanie neklame. Vpredu je miesta habadej, nad hlavou, na nohy, na lakte, šírka tiež naznačuje, že spolujazdec lakťom vodičovi pod rebrá proste nedá, ak to nebude priamo zámerom. Naviac predné sedadlá sú celkom pohodlné. Jasné, nemôžu byť tak pohodlné ako v 6 GT, skôr musia mať športový charakter, ale stále v nich bude cestovanie úplne bezproblémové.

Situácia na zadných sedadlách sa môže trochu vyostriť v prípade troch pasažierov, ale dvaja sa na nich usadia, ľahnú si, čokoľvek, majú priestor na zážitky. Veď slogan o radosti z jazdy by mal platiť aj pre nich. Nemôžu byť vyčlenení z celku.

A keď už sme pri tých rozmeroch, aj batožinový priestor je dostatočne dimenzovaný. Priamo z neho sa dajú sklopiť aj sedadlá, keby náhodou bolo treba. Sedadlá sú dokonca delené v pomere 40:20:40. A dokonca aj pod podlahou ešte ostáva trochu miesta na odloženie drobností.

Naspäť dopredu, prístrojová doska je familiárna, vyzerá tak ako aj ostatné BMW. Navrchu je širokouhlý displej, dole klimatizácia. V X3 nie je ten vynikajúci displej z 6tky a 7mičky, ale je trochu jednoduchší. Vôbec to nebráni funkčnosti. Naopak veľmi prepracovaný je systém iDrive. Má všetko, dokonca aj športové displeje, zobrazuje terénne údaje, ale najmä má výbornú navigáciu, dobré prechádzanie hudby a vlastne celý systém funguje dokonale s kolieskom. O dotykovom ovládaní displeja keby neviete, tak ho ani nikdy neskúsite. Gestá skúsite, ale iba na rušenie dopravných informácií, na pridávanie hlasitosti ho používať nebudete. Gestá sú príliš nepresné, radšej otočíte samostatným ovládačom, alebo pridáte intenzitu zvuku tlačidlami na volante.

Výbušná povaha

X3 je pekné auto, dokonca sa dá od ostatných X-modelov značky ľahko odlíšiť. Ale M40i ku vizáži ešte niečo pridáva. Má najviac charizmy z celej ponuky agregátov modelu. Má úplne úžasný motor. Stále chcete naftovú a nudnejšiu možnosť? Tak ani ďalej nemusíte čítať, alebo preskočte na ďalšiu kapitolu.

Pod kapotou tohto kusu je trojlitrový radový šesťvalec. Aby bola jazda dvojtonového SUV naozaj svižná, tak má doping v podobe prepĺňania. To reálne znamená výkon 265 kW (360 k). Nemenej lákavý je krútiaci moment 500 Nm, ktorý je dostupný od 1520 do 4800 otáčok. Zrýchlenie na stovku trvá len 4,8 sekundy, papierovo, ale reálne sa motor prejavuje pružne a vyvážene. V režimoch Eco Pro a Comfort. Prepnite však do Sport Plus a máte úplne iné monštrum.

V reálnom svete je X3 M40i pekelne rýchle. Aj zákruty zvláda lepšie ako menšie autá, ale drsná jazda vyžaduje koncentráciu a stále panuje pocit, že na dynamické prejazdy obľúbeného kopca, musí vodič s autom bojovať. Ako rytier s drakom, nakoniec všetko dobre skončí, ale ten boj nechýba. V tomto prípade je to bez ohňa a krvi, ale potu je, najmä v určitých situáciach, naozaj dosť. Na rukách aj na čele… Necháte však za sebou drvivú väčšinu áut.

Nech idete akokoľvek rýchlo, tá rýchlosť je pre väčšinu ostatných vodičov a vozidiel zdrvujúca, alebo zrýchlenie je na úrovni toho, čo dokáže málokto na ceste. Ale stále máte hmotnosť takmer dve tony, s ktorou musíte rátať v nájazdových rýchlostiach.

Motor má výborný ťah, je perfektne zladený s osemstupňovým automatom. V Sport Plus režime dokáže poskytnúť taký soundtrack ako nedokážu niektoré hothatche. A pritom, pri normálnom využívaní auta a občasnom šialenstve dokážete spotrebu držať v tesnom okolí desiatich litrov. Dokonca, pri veľkom sebazaprení, dokážete jazdiť aj za 8 litrov. Áno, za toľko je možné jazdiť so športovo ladeným SUV s radovým šesťvalcovým trojlitrom a výkonom 265 kW (340 k)!

Nič lepšie v ponuke nie je

Naozaj, pri teste nám to došlo. Za koľko budete jazdiť s dvojlitrovými kachlami? Dobre, stoja menej, nežerú nič, ale stále sú to dvojlitrové kachle. Ale M40i je trojliter so športovými ambíciami. Nie sú ani veľmi prehnané.

Cena testovaného kusu bola niekde nad 80-tisícmi. Že veľa? Jasné, za to máte 4 Dustre v plnej výbave. Ale s tými si neužijete kvality, ktoré vám dokáže ponúknuť toto BMW. Je fantastické. A je určite hodné tých peňazí.

BMW X3 M40i

Motor R6 benzín
Objem 2998 cm3
Výkon 265 kW (360 k) pri 5500-6500 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1520-4800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4708 mm
Šírka 1891 mm
Výška 1676 mm
Rázvor osí kolies 2864 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1885/2455 kg
Batožinový priestor 550/1600 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 11,1/7,0/8,4
Emisie g CO2/km 193
Tags:  

Napíšte svoj názor

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*