Test BMW X2 M35i: Surový druh

25. augusta 2019 od AktualityBMWTesty

Povedzme si to na rovinu. BMW X2 M35i je zbytočné auto. Je zbytočné z pohľadu účtovníckej mysle, je zbytočné z racionálnych dôvodov. Ale o tom predsa byť nemá, je niečim iným, je niečim extra, niečim, čo nie je len približovadlo a niečim, čo chcete šoférovať aj napriek tomu, že to je naozaj malý crossover.

Tento kus je za cenu takmer základne vybaveného BMW X5 s naftovým štvorvalcom, prípadne za základnú cenu X3 M40i. A to sú vlastne najväčší konkurenti tejto vrcholnej X2, až kým príde nová generácia Mercedesu GLA.

Pod prednou kapotou X2 M35i je štvorvalec s výkonom 225 kW (306 k). To je viac ako malo začiatkom milénia Porsche 911. Takýto výkon nemajú niektoré osemvalce. V tomto prípade na to stačia dva litre objemu a prepĺňanie. Dopredu treba vedieť aj hmotnosť, má takmer 1,7 tony, takže výkon má čo rozbiehať, ale aj tak je to nakladačka.

X2 stojí na predokolkovej platforme, to vie každý, ak nie, tak teraz je to už jasné. Preto sú základné verzie s pohonom jednej nápravy práve s pohonom tej… Tej, ktorej sa tiež hovorí nesprávna. Aspoň, že M35i je s pohonom všetkých kolies. Reálne je z malého crossoveru skôr pocit ako z hothachu v ktorom je vyššie sedenie.

Naštartovanie tlačidlom a bezkľúčovo, ako sa na auto za takmer 70-tisíc eur patrí prebudí štyri valce vpredu naprieč. Samotné prebudenie sprevádza zlovestné zasyčanie. Motor akoby naschvál predvádzal, že nie je len konfekčnou naftovou, či slabou benzínovou pohonnou jednotkou. Tento motor má charakter, to je jasné hneď od začiatku.

Verzia M35i nemá až tak reproduktormi doťahovaný zvuk. Je trochu škoda, že ho viac počuť vonku ako vnútri. Vonku pekne počuť streľbu a všetky tie efekty, z ktorých vodičovi vstávajú chĺpky po celom tele. Zvonka je to rebel a zvnútra je konformný? Zvukovo áno. A má svoj vlastný štýl.

Na rozbitých vozovkách bude fakt nutné nechať komfortný, prípadne ekorežim. V športovom je X2 M35i podobne tvrdá ako Hyundai Kona na osemnástkach diskoch. To vlastne nie je zlý výsledok, keďže dvadsaťpalcové zliatinové disky majú obuté pneumatiky s hrúbkou pomarančovej šupky. Len pre úplnosť, sú to Pirelli P Zero.

Ale to hlavné prichádza predsa v zákrutách. Dávate tomu viac ako si myslíte, že dokáže a trochu sa nudíte, zdá sa vám, že idete pomaly. Avšak pohľad na rýchlomer vás vyvedie z omylu. Nejdete toľko, koľko normálne, idete takmer dvakrát toľko. Idete viac ako ste šli minule s naozaj športovým hothatchom. Dobre, to zase nie, ale rýchlosti, ktoré X2 predvádza sú šialené. Keby mala sedem miest, tak vezme titul najrýchlejšieho SUV na Nringu Kodiaqu RS. Ale sedem miest tam nevopcháte, ani keby chcete.

Už piatich usadíte len s trochou sebazaprenia a vyhrážania sa rozlíšením MHD a, čo je ešte horšie, slovenským ohnivým koľajovým prepravcom. A komu sa chce vziať si do batožiny veľký práškový hasiaci prístroj? Vo štvorici je cestovanie celkom pohodlné a auto nepôsobí až tak stiesnene aj kvôli červeným sedadlám. Tie predné sú výborné. A vzadu sa dá odviezť tiež. Kufor je bez námietok. Námietky netreba, vraciame sa k jazde.

Motor je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou od Aisinu. A tá sa správa trochu ako dvojspojka. Pri športovom režime má nastavené, že radí s výrazným trhnutím. To podporuje športový pocit, ale v zákrutách môže popliesť systém xDrive, ktorý razom začne všetok krútiaci moment lifrovať na prednú nápravu. Preto musíte radiť manuálne. Ale pri rozbehnutí máte možnosť použiť Launch Control. Ideálne na semafore pri prechode, keď ešte dobieha posledný hipster, vtedy už mať potrebné otáčky a pri prvom náznaku zelenej prudko pustiť brzdu.

Štart v ústrety stokilometrovej rýchlosti je brutálny. Pomáha mu aj predný samosvorný diferenciál. Stovka je teda na rýchlomeri za 4,9 sekundy. Pod 5 sekúnd s takýmto malým a celkom nenápadným crossoverom? Paráda. Počkať, nenápadným? Má predsa 20-palcové zliatinové disky. To je fajn. A má nejaký špeciálny povrch ľadviniek a zrkadiel. To je celkom nenápadné, ale dobre na tom držia súčiastky rozmašírovaného hmyzu.

Najviac nenápadný je čierny exteriér. Dokonca v ňom zanikajú aj predné svetlá. LEDkové kúsky majú tmavé paraboly a pri vypnutom zapaľovaní ich takmer nie je vidieť. Nie, o ospalosti tu hovoriť nebudeme. V redakcii sme si už ozrejmili, že toto označenie je zvláštne a používať ho nebudeme. Výzorom je na tom takmer rovnako ako akýkoľvek iný model s balíkom doplnkov M. V preklade môžeme konštatovať, že M35i bez označenia sa dá zameniť kľudne aj za xDrive25d, prípadne za slabšie modely.

Ale to je jedno, za volantom je ten najlepší pocit. Vlastne volant samotný je dokonalý. Má ideálnu hrúbku, trochu retronádych a drží sa vynikajúco. Vždy je vďaka nemu jasné, čo sa deje s prednými kolesami. Predné M Performance sedadlá zase udržia telo na mieste aj pri fakt slušných bočných preťaženiach, ktoré X2 M35i zvláda. Len si treba kontrolovať rýchlomer, ide tak dobre, na dobrom povrchu, že nemáte ani poňatie, že prekračujete akékoľvek legálne limity. Aj limity s prižmúrenými obidvoma očami.

Čo je teda najväčším problémom X2 M35i? Malo by tu byť, že tvrdý podvozok a trochu špecificky radiaca prevodovka v športovom režime. Ale nie. Tento kúsok stojí takmer 70-tisíc eur. A rovnako stojí aj X3 M40i so slabšou výbavou, ale ešte charizmatickejším motorom so šiestimi valcami. Ten má prioritu zadnej nápravy a dokáže sa pohybovať približne za rovnaké prísuny paliva. S X2 M35i viete jazdiť buď za 8 litrov ako dôchodca, samozrejme nie Walter Rohrl, ale ten, čo chodí do samoobsluhy po rožky a šuchtá sa. Reálne tak budete jazdiť za niečo okolo 10 litrov. A to nie iba s X2, ale aj s X3. X2 má trochu mladistvejší štýl, je viac „bonkers“. Takže je super hotlittlecrossoverom. Je to teda len na vás. A ak nepotrebujete SUV, tak M340i je famózna tiež. A to tvrdíme aj keď sme ju ešte nemali v rukách.

BMW X2 M35i

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 225 kW (306 k) pri 5000-6250 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 1750-4500 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1824 mm
Výška 1526 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1685/2190 kg
Batožinový priestor 470/1355 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (WLTP komb) 8,3-8,6
Emisie g CO2/km 188-196
Tags: