Test BMW X1 sDrive18d: Základ, za ktorý sa netreba hanbiť

Najmenší model s najslabším motorom pri väčšine značiek nie je kombinácia, s ktorou by sa mierne náročný majiteľ mohol uspokojiť. Obzvlášť, pokiaľ ide o prémiovú značku akou je BMW.  Tu už každý očakáva veľké a výkonné motory alebo luxusne vybavený interiér.

V kategórii SUV je samozrejmosťou 4×4, aj keď väčšina z majiteľov v praxi využije pohon len raz ročne cestou na lyžovačku.  Pri prémiových značkách sa skôr očakávajú čísla a parametre, ktoré možno nie sú v praxi potrebné ale znejú veľmi cool. Na rovinu, aj ja som tým často ovplyvnený a preto som spočiatku na X1 sDrive18d  pozeral trochu odmerane. Jasné, pod ním je ešte 16d, ale tá je už naozaj na BMW extrémom a práve za základ pre X1 považujeme 18d. Veď aj tak každý, kto aspoň trochu ovláda čísla pri označení modelov od BMW vie, že 18d nebude žiaden šesťvalec a výkonu mu asi tiež veľmi nenadelili. Pozerám na označenie a rozmýšľam, či je možné, že by si doteraz nikto v popise nevšimol preklep. Namiesto xDrive má nami testované auto v označení sDrive.  Ale postupne zisťujem, že sa mýlim ja.  X1 sDrive je na rozdiel od väčších sDrive predokolkou. Áno, priznávam, že som sa mýlil vo veľmi veľa detailoch.

DSC_0015a

Minulá generácia X1 ma po stránke dizajnu nikdy veľmi neoslovila. Neviem čím to bolo, ale aj keď som ju stretol niekde na ceste, vôbec nepútala moju pozornosť. Prvýkrát som sa za X1 minulej generácie otočil až teraz počas testu tej novej. Aj to len preto, že som chcel nájsť rozdiely medzi oboma autami. Nový model mi však hneď padol do oka. Možno je to tým, že v čiernej metalíze vyzerá naozaj veľmi elegantne. Alebo to je preto, že sa až tak výrazne podobá na X3? Ešte šťastie, že v prípade X5 spravili na predných blatníkoch výduchy.  Inak by sa som sa v tých modeloch stratil aj ja.  Zhodný dizajn je aktuálny trend u väčšiny značiek a práve X1 to teraz veľmi pristane. V rámci BMW je síce v tejto kategórii najmenšia, na miesto vnútri sa určite netreba sťažovať. Aj pri výške 192 centimetrov mám dostatok miesta a ešte ostalo trochu miesta aj pre tých čo sedia na zadných sedadlách. Objem kufra 505 litrov určite tiež poteší. Po sklopení zadných sedadiel narastie až na 1550 litrov. Vyzerá to tak, že X1 nie je až také malé auto ako som očakával. Bez problémov si na ňom viem predstaviť aj dlhšiu cestu s rodinou na dovolenku k moru.

Za volantom sa cítim naozaj veľmi dobre. Výhľad je výborný, interiér je kvalitne spracovaný. Aj keď nie sú vo výbave kožené sedadlá, interiér pôsobí športovo a elegantne. Palubná doska je nižšia ako som zvyknutý pri iných autách, ale asi aj vďaka tomu je z miesta vodiča výborný výhľad na cestu.  Stačí sa usadiť do pohodlných sedadiel a vyraziť na cestu. Všetko je pekne poruke tak ako to už pri modeloch BMW býva. Po ruke mám aj dostatok odkladacích miest. Nemám problém s odložením kľúčov, mobilu, alebo peňaženky. To sa mi už dlho pri teste auta nestalo. Vysunutá navigácia je výborne čitateľná aj počas slnečných dní testu. Jej ovládanie je veľmi prehľadné a jednoduché. Nastavím si cieľ cesty, zaradím na rýchlostnej páke D a môžem vyraziť na cestu.

DSC_0096a

To že sedím v prémiovej značke sa potvrdilo hneď po naštartovaní. Naftový motor je výborne odhlučnený a jeho chod je príjemne kultivovaný. Aj keď je pod kapotou jeden z najslabších dvojlitrových motorov v ponuke s výkonom 150 koní, pri bežnej jazde je dostatočne pružný a nedostatok výkonu neevidujem. Možno je to práve výbornou 8 stupňovou automatickou prevodovkou ZF, ktorá radí tak jemne, že ju pri bežnej jazde ani cítiť. To, že je X1 zameraná hlavne na komfortné presuny a žiadne ostré prejazdy potvrdzujú, už dnes bežné, pádla pod volantom na radenie rýchlosti. Áno, už ich majú vo výbave aj niektoré dodávky, ale pri X1 mi počas celého testu vôbec nechýbali. Za príplatok si nie je problémom doobjednať športovú prevodovku Steptronic. Obratne a svižne sa presúvam po meste aj okreskách a jazdu si prekvapivo naozaj užívam aj s predokolkou. Nastavenie podvozku je až nečakane tvrdé. Čakal som skôr, že auto v tejto kategórii bude viac plávať na ceste. Taká situácia nenastala ani v režime Comfort, alebo Eco. Jazda aj po horších cestách je pohodlná, ale keď nečakane chytíte jamu na ceste, tak to dá náprava veľmi rázne a citeľne najavo. Snažím sa jazdiť opatrne, ale niekedy sa tým jamám, či priečnym nerovnostiam na ceste vyhnúť nedá. X1 vtedy dáva jasne najavo, že nie je žiadny offroad a nerobí jej to dobre. Inak je X-jednotka ideálne mestské auto. Je malá, priestranná a je z nej výborný výhľad. Aj vďaka parkovacej kamere sa s ňou výborne parkuje. Pri dĺžke 4439 milimetrov má väčšiu šancu nájsť miesto na parkovanie ako porovnateľne priestranný kombík. Na druhú stranu sa bez problémov pobalíte na cestu k moru, lyžovačku alebo na chatu.

Počas testu som X1 preháňal nielen po meste, ale hlavne po okreskách a kúsok aj po diaľnici. Priemerná spotreba sa pohybovala od 5,5 do 6,7 litra. Myslím si, že to nie je zlé a vzhľadom na dynamický štýl jazdy možno až výborné. Aj keď sú prevádzkové náklady dôležité, pri cene testovaného modelu okolo 45 tisíc eur to určite nebude rozhodujúci parameter. Nadštandardná výbava, kvalitné spracovanie a prémiový imidž má vždy svoju primeranú hodnotu. Nič nie je odfláknuté a všetko je do detailu kvalitne dotiahnuté. Niekomu sa to môže zdať veľa, na druhú stranu ide ešte stále pomerne základný model s rozumne navolenou výbavou. Základná X1 začína, podľa informácii na stránkach importéra. od 29 400 eur. Komu by to nestačilo, stále má možnosť voľby silnejšieho motora, pohonu všetkých štyroch kolies xDrive alebo ďalších lákavých prvkov výbavy. Je ich naozaj veľa, záujemcom doporučujem sa pohrať s výborným  konfigurátorom.

DSC_0080a

Ako som už na začiatku naznačil, na BMW X1 sDrive18d som vôbec nekládol veľké očakávania. Spoločne strávený čas ma ale presvedčil, že som sa naozaj veľmi mýlil. Označenie 18d trochu zavádza, a dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 330 Nm už pri 1750 otáčkach za minútu nie je až tak málo.  V kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou mu je ťažko niečo vyčítať. Výčitky by sa asi skôr hodili na zvolený pohon prednej nápravy. Pri BMW sa každý predsa raduje a chváli zadokolkou. Označenie sDrive ani nie je úplne to správne označenie pre priaznivcov tejto značky. Tí ale aj tak asi siahnu po inom kuse z ponuky modelov. Pre bežného vodiča, ktorý nad štvorkolkou rozmýšľa len vtedy, keď na cesty napadne trochu snehu bude sDrive určite vhodná alternatíva.

Rovnako milo prekvapený som nielen zo spracovania, ale aj z miesta v interiéri. Vnútri som našiel prekvapujúco priestranný interiér. Dovolím si tvrdiť, že je tam viac miesta ako v autách ktoré pôsobia zvonku oveľa väčšie. Aj napriek tvrdšiemu nastaveniu podvozka je X1 veľmi pohodlná a výborné ovládateľná. Užili sme si spolu dosť veľa zábavy a som veľmi rád, že som aj napriek pôvodným predsudkom ma malé SUV presvedčilo o svojich kvalitách. Pokiaľ nad novou X1 rozmýšľate, prípadne ešte stále váhate ako ja na začiatku, tak si ju určite choďte vyskúšať. Možno aj vy budete rovnako milo prekvapení, tak ako som bol počas testu ja.

BMW X1 sDrive 18d

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 330 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Automatická 8 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4439 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1612 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1545/2065 kg
Batožinový priestor 505/1550  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,1/4,5
Emisie g CO2/km 119