Test BMW i3 (120 Ah): Ďalší krok vpred

12. mája 2019 od AktualityBMWTesty

BMW stále vyvíja model i3. Od roku 2014 je na trhu aktuálne tretia zásadná verzia. Prvá začínala s batériou s 60 Ah (22 kWh), druhá mala 94 Ah (33 kWh) a najnovšia ponúka až 42,2 kWh. To už je dosť slušná hodnota, ktorá však spôsobila jednu negatívnu vec. Teda negatívna je podľa uhlu pohľadu.

Pri použití väčšej batérie automobilka posunula do zabudnutia REXa. Range Extender, motor, ktorý sme ospevovali pri teste i3s už v ponuke nie je. Nie je to úplne zlé z pohľadu výrobcu. Model i3 je takto čisto elektrickým autom bez hybridného systému, čo prospieva celkovým emisiám modelového radu. Lebo áno, aj elektromobil s generátorom je braný ako hybrid. Samotnému užívateľovi to nejako zásadne nevadí, akurát má menej istoty pri tesných dojazdoch.

Toto BMW nie je prvým testovaným elektromobilom, aj keď je pravda, že holy grail elektrosveta, produkty Tesly, sa k nám nedostávajú. Alebo sa k nim nejako nehrnieme? Keď sa v Európe začlenila Tesla pod Fiat, tak sa to možno zmení. Zatiaľ bude práve i3 jedným z najlepších elektromobilov. Teda asi aj najlepším, ktorý sme testovali. Môže za to hneď niekoľko faktorov.

Prvým a najpodstatnejším z nich je určite dizajn. Po facelifte vyzerá i3 naozaj dobre. Chápeme, nájde sa veľa ľudí, čo nebudú súhlasiť. Avšak, auto vyžaruje, že to je niečo úplne iné. Nie je to klasické spaľovacie vozidlo, nie je to bežný automobil potrebujúci na svoj chod stlačené vekom pretransformované dinosaury. Alebo áno? Záleží na tom z akých zdrojov je elektrická energia. To je asi jedno, aj tak je elektromobilita cool.

A práve BMW i3 kričí, že zachraňuje ľadovce na okraji zemeplochy. Lebo keby sa roztopili, tak by priaznivci tejto teórie padli za okraj predsa. Pre ostatných, pre ktorých nie je rovná podrážka tenisiek jediným dôkazom o tvare vesmírneho telesa, kde žijeme, to znamená, že budú minimálne stredobodom pozornosti. Ak teda okolie bude počuť príjazd.

Nám sa často stávalo, že aj napriek zapnutej príplatkovej akustickej ochrane chodcov to títo sebastrední a odvážni zombíci nechápali a vrhali sa pod kolesá. Ani sa len nepozreli. Veď načo, keď to nevrčí, nie je to auto, neváži 1,5 tony a tiež im nič nespraví pri prípadnom stretnutí. To je auto, ktoré je duch, keď ho nepočuť. Niečo podobné ako keď hráte na svojej konzole rally a na porovnanie máte ducha z predchádzajúcej jazdy, to je predsa logické.

V prípade takýchto fanjšmekrov herného sveta zo Zombielandu sa hodia brzdy. Hodia sa naozaj dobre fungujúce brzdy. Dupnete na brzdu, síce to hluk nerobí, ale aspoň si trochu dobijete rekuperáciou energiu. Inak, práve dobíjanie pri spomaľovaní je celkom silná téma. Auto je trochu inak ovládateľné ako bežné vozidlá.

Nasadnete, naštartujete a nič. Jasné, zapnú sa displeje a je ticho. Ohlušujúce ticho. Po naštartovaní máte podvedome zafixované, že musí niečo vydávať hluk. Tu nič. Proste a jednoducho, len idete. Na zvláštne tvarovanej páke pod volantom zaradíte režim Drive úplne opačným smerom ako je obvyklé a vyrazíte. Aj slabšia i3 s 125 kW (170 k) má slušné zrýchlenie. Je za ním aj fakt, že prísun výkonu je stály a neprerušuje ho ani radenie prevodovky. Na stovke je za 7,3 sekundy. Nehovoríme, že je to hodnota hothatchov, ale za koľko túto métu dával napríklad Renault Megane GT? Minimálne warmEV to určite bude.

No, ale plné zrýchlenie používať tak často nebudete. Prečo? Je to jednoduché, lebo vtedy na ukazovateľoch aktuálnej spotreby naskakujú čísla ako 99 kWh/100 kilometrov. A to nechcete. Veď na nabitie by ste pri takom tempe toku nerpešli ani 50 kilometrov. Batéria má predsa 42,2 kWh. Koľko teda na ňu reálne prejdete? Bez výraznejšieho obmedzovania sa dostanete nad 200 kilometrov. Ale režim EcoPro+ bude vašim nepriateľom podobného razenia ako Steve Murphy pre Pabla Escobara. Vypne vám klimatizáciu, kúrenie, bude vás napomínať za vyššiu rýchlosť. Nakoniec vás síce nedá dole, ale bude otravným spoločníkom. Akurát to bude pre vaše dobro. Kým na normálny režim prejdete 230 kilometrov, EcoPro+ pridá nejakých 30-40 kilomerov k dobru. Takže predsa?

Nakoniec sa s ním budete musieť naučiť žiť. Na diaľnici nepôjdete radšej cez 110 kilometrov za hodinu. A ak už pôjdete, tak si auto vyhrejete a následne zapnete ekoteroristický režim. Keď vám bude znova zima, tak dáte niektorý režim s ľudskejšími podmienkami. Veď čo by sten nespravili pre to, aby ste došli do cieľa. Možno si naplánujete trasu tak, aby ste si dali kávu niekde pri nabíjacej stanici.

Nabitie na 50 kW staniciach je celkom rýchle, skúsili sme ZSE a naozaj sa dalo na 80 percent dostať za približne 45 minút. Doma, pri 2,4 kW nabíjačke bude rovnaký úkon trvať 15 hodín, ale len približne. Keď chcete prevádzkovať takéto auto, tak určite potrebujete minimálne wallbox. BMW má aj taký, ktorý zvládne čas skrátiť na 3 hodiny a 10 minút.

V technických parametroch svieti pri hodnote spotreby hodnota 13,1 kWh na sto kilometrov. Nám sa podarilo spraviť spotrebu tesne nad 17 kWh. Vzhľadom na diaľnice, na zrýchľovanie a na kúrenie, či vyhrievanie sedadiel to považujeme za výbornú hodnotu a zo sto percent na nulu by nám vyšlo 220 kilometrov úplne s prehľadom, možno aj viac.

Dosť bolo o jazde, podvozok je tvrdší, čomu nepomáhajú ani 20-palcové disky, za príplatok. Možno 19-tky by podvozok trochu umravnili, ale nevyzerajú tak dobre. Inak, samotná kombinácia tohto auta je vynikajúca. Hnedá farba perfektne ladí s interiérom Loft. Ten má bledé čalúnenie, bledý volant a vstupuje sa do neho cez šialené dvere. Jedny sa otvárajú štandardne, druhé oproti tým prvým a stĺpik nikde. Na samotnú veľkosť i3 je vnútri príjemne veľa miesta a dobrý pocit umocňuje aj fakt, že autom nejde takmer žiaden stredový tunel. Najväčší šok sme však mali pri spojení telefónu s infotainmentom. Až tu prichádza budúcnosť. Apple CarPlay funguje bezdrôtovo! Fakt! Doteraz sme vždy museli kvôli Waze zapínať káble. Kvôli čomu inému ako Waze by ste CarPlay potrebovali?

Každému je asi jasné, že elektromobily stále nedosiahli cenovú úroveň áut so spaľovacími motormi. Nami testované BMW i3 zľahka prekročilo hranicu 50-tisíc eur. To, či je to veľa, či málo necháme na vás. Za svoje peniaze však dostávate inovatívne auto s modernou technológiou a inakým dizajnom. Pri pive sa môžete rozprávať o šírke a cene pneumatík. A je to zadokolka, ak by ste chceli vedieť. Koľko driftov zvládnete v zime však údaje dojazdu neudávajú.

Prečítajte si aj o tom, ako sme jazdili s BMW i3s s REXom

BMW i3 (120 Ah)

Motor Elektro
Objem – cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 4800 ot/min (125 kW/170 k max)
Krútiaci moment 250 Nm pri 0 ot/min
   
Prevodovka
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4011 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1577 mm
Rázvor osí kolies 2570 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1345/1710 kg
Batožinový priestor 260/1100 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba (WLTP komb) 13,1 kWh/100 km
Emisie g CO2/km 0
Tags:  ,