Test BMW 318d Sport – Výmena úloh

BMW má trojku ako ťažiskový model, preto verejnosť najnovšiu generáciu F30 netrpezlivo očakával. Veľký šok bol pri prechode z oblej E46 na hranatú predchádzajúcu generáciu E90. Aj napriek počiatočnej nevoľnosti sa ujala. Ale nový model sa zapáčil väčšine priaznivcov takmer okamžite. O novej trojke sa popísalo veľa všelijakých správ. K nám sa na test dostala vskutku nezvyklá verzia. BMW 318d bude určite v tieni silnejšieho modelu 320d.

Ostré línie sa približujú päťke a svojim spôsobom pripomínajú koncepty i8, hlavne spredu, kde dominuje charakteristická predná maska. Mierumilovnosť sa stratila, aj bez M-paketu pôsobí F30 veľmi agresívne. Svetlá zasahujú až k ľadvinkám a tie zase v kombinácii s tvarom kapoty odkazujú na E21 a E30, ktoré ešte čiastočne využívali žraločie tvary, charakteristické pre BMW tej doby.

Ostatné časti veľmi na históriu nehľadia. Pri slabšom zraku alebo pri horšej rozpoznávacej schopnosti sa budú zdať všetky BMW s karosériou sedan rovnaké. Či už 3, 5 alebo 7. Korporátna identita ostáva síce zachovaná, ale už to pôsobí ako Audi, ktoré aj predné časti rieši ako cez kopírku.

Nové BMW F30 si môžete zvoliť v jednej z viacerých línií. Čo nám to pripomína? Tú automobilku s hviezdou v znaku? U BMW sú na výber obyčajná, Modern Line, Luxury Line a Sport Line. Nad nimi všetkými stojí obligátny M-paket. Ak ten pominieme, tak práve Sport nám sedí najviac. Luxury je zameraná trochu iným smerom a Modern vyzerá s bledohnedým vrchom prístrojovej dosky tiež pre niektorých nestráviteľne.

Náš Sport Line bol zvonka skoro základ. Dokonca aj sedemnásťpalcové disky patria k obvyklej športovej výbave. Čo sa však nebude často stávať, je použitie laku Melbourne Red. Je to z dôvodu, že veľa zákazníkov siahne skôr po osvedčených a menej výrazných šedých farbách ako po originálnejšej a nápadnejšej alternatíve. Červená karosérii ale naozaj sekne. Zvýrazní niektoré detaily a prelisy, ktoré by inak zanikli. BMW 318d sa od výkonnejších verzii odlišuje koncovkou výfuku. Slabšie autá majú iba jednu na jednej strane, silnejší model 335i má po jednej na každej strane.

Interiér Sport Line môže mať buď modré, alebo červené lišty. S červenou karosériou lepšie ladí práve červená aj v interiéri. Pri pohľade na celé vnútro a prístrojovú dosku sa natíska dojem, že auto je o viac ako generáciu ďalej v porovnaní s E90. Pozitívne prekvapí aj mierne natočenie stredového panelu k vodičovi. Je to návrat naspäť k osvedčenému, čo bolo vždy dobré. Z ovládacích prvkov je všetko akosi po ruke a dá sa ovládať veľmi jednoducho. Aj iDrive je užívateľsky príjemným systémom. Ovládač je len trochu viac vzadu, takže nižší ľudia by mohli mať problém s pohodlnosťou presunov v menu.

Priestor vpredu aj vzadu je samostatnou kapitolou. V oboch smeroch sa dopredu vopchá akákoľvek postava. Pri výške vodiča 180 centimetrov sa za neho zmestí rovnako vysoký spolujazdec s rovnakou výškou. Kufor tiež netrpí nedostatkom objemu. Je to celé akosi zvláštne. Trojka výrazne narástla. Dalo by sa povedať, že je na úrovni minimálne päťky E39, ktorá sa vyrábala do roku 2004. Päťka zase narástla na rozmer sedmičky. Otázka je, kam sa to až dostane.

Poloha za volantom korešponduje s názvom Sport Line. Volant s športovým tvarom má priemer tak akurát a drží sa výborne. Sedadlá podržia telo aj v ostrejších zákrutách. Jednoznačne by sme brali túto verziu. Naviac má asi najkrajší kľúčik s aplikáciou červenej farby.

BMW radu 3 je ale legendárne kvôli svojim jazdným vlastnostiam. E46 jazdila ako motokára, E90 držala stopu ako pitbul svoju obeť. Ale F30 sa posunula inde. Aj v testovanom športovom výzore sa stala akosi komfortnejšou. Stále drží stopu akoby mala, ale už hľadí vo veľkej miere aj na komfort cestujúcich. To je pre niektorých sklamanie. Aj pre nás. Vyzerá to tak, že si BMW radu 3 vymenilo svoje miesto s Mercedesom triedy C. Mercedes, hlavne v špecifikácii Avantgarde pôsobí akosi športovejšie. Dokonca aj ak je v trojke zapnutý režim Sport+. Ten čiastočne obmedzuje pôsobenie ESP a zlepšuje reakcie na plyn a reakcie volantu. Ani pri ňom však F30 nestráca určitú dávku komfortu. Športovejšiemu pocitu by možno prospeli osemnásťpalcové kolesá. Ale najkrajšie sú aj tak tie osemnástky, ktoré sa montujú na Modern Line s dizajnom Turbine.

Od jazdných vlastností sme čakali trocha viac. Ale neberte to zle, sú výborné, len sme čakali trocha viac dravosti, agility a renesancie šoférskeho auta. Tú úlohu asi prevezme budúca jednotka, či dvojka, ktorá narastie na veľkosť niektorej z predchádzajúcich trojok.

Športovým vlastnostiam trochu láme nohy aj prevodovka. Nehovorí, teda nepíše sa nám to ľahko, ale pri F30 zabudnite na manuál a radšej si priplaťte za osemstupňový automat. Keby s takou prevodovkou prišla obyčajná značka, tak by to bol relatívne úspech, ale pri BMW, no nevieme. Dráhy sú síce presné, ale mali sme z nej pocit, že je gumová. A to si prémiový sedan so športovým zameraním dovoliť nemôže. Nevýhodou nášho odporúčania automatu je jeho cena. Osemstupňové ZF stojí 2279 eur a jeho športová verzia až 2450 eur. Ale stojí to za tú sumu.

Motor nevyzerá papierovo ako šprintér. V premávke však nepocítite výkonový deficit, pokiaľ nevyskúšate silnejšie 320d. Spotreba je devízou 318d. Hýbali sme sa v okolí piatich litrov, väčšinou nižšie. Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 130 km/h to tiež bolo do 5. Na tak veľké auto strednej triedy to znie veľmi dobre.

Trojka je pre nás trocha kontroverzná. Je stále vynikajúca, ale medzigeneračne trocha zmäkla. Ostatné kvality ostali a sú posunuté ešte ďalej. Či už ide o priestor, kvalitu spracovania a tiež celkový dobrý pocit zvnútra aj navonok.

Kto by si mal kúpiť túto trojku? BMW 318d je určené pre tých, ktorí chcú síce športové auto, ale záleží im aj na pohodlí. So sedemnástkami teda stopercentne. My by sme po dlhom zvažovaní asi zobrali verziu 325d, ktorá sa ešte len chystá. Priplatili by sme si za M-paket s M-športový podvozok, famózny M-volant a aspoň osemnásťpalcové disky kolies. To však oproti 318d výrazne vzrastie cena. Oproti základným 32 800 eurám by sme utratili minimálne ďalších 10 000.

Motor
Objem 1995 cm3
Výkon 105 kW (143 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750-2500 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4624 mm
Šírka 1811 mm
Výška 1429 mm
Rázvor osí kolies 2810 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1485/475 kg
Batožinový priestor 480 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,5/3,8/4,4

 

Čo sme v aute počúvali? The Verve – Bitter Sweet Symphony