Test BMW 225xe Active Tourer: MPV stále žije a už aj s hybridom

BMW radu 2 s dodatkom k názvu Active Tourer je mníchovská odpoveď na štutgartské Béčko. A po facelifte vyzerá lepšie ako pred ním. Aj keď hovoríme o verzii bez balíka doplnkov M, s ním sú rovnako pekné obe verzie.

Postupom času sa však rozširuje a mení ponuka motorov. Aktuálne je zaujímavých plug-in hybrid, ktorý má dvojka Active Tourer schovaný za číselným označením 225xe. Malé písmeno e informuje o plug-in hybridnom ústrojenstve a malé x zase o pohone všetkých kolies. A ešte k tomu sa pridáva výkonová relácia pod kódom 25.

MPV určite nekončí

Pred časom sa stala jedna zásadná vec. Ako boli na výslní autá MPV a pomaly ukrajovali z koláča kombíkom, tak teraz SUV ukrajujú z predajných čísel všetkému. Naozaj všetkému, sedanom, kombi, MPVčka kvôli nim vypadávajú z ponuky. To je trochu škoda, lebo práve MPV sú univerzálnejšie a ponúkajú naozaj veľa priestoru na malom pôdoryse.

BMW 2 Active Tourer je menším MPV, ktoré je práve tým pôdorysom na úrovni nižšej strednej triedy. To znamená ľahké parkovanie. Ale povedzme si to na rovinu, s týmto autom aj tak treba hľadať nabíjacie stanice, pri ktorých nebýva často až tak plno. Vlastne problém sme mali len raz, keď sme dali auto nabíjať a vedľa zastavil DS7 Crossback E-Tense 4×4, že ide nabíjať tiež. Mal smolu. Vlastne to nebol náš problém, ale na tom mieste bol len jeden relevantný konektor.

Malé MPV, teda skôr stredné je príjemným zjavom na cestách a pri nabíjacích staniciach. Tento kus dokonca nie je ani s balíkom M doplnkov, čo je vlastne po facelifte dobrá správa, vyzerá super. Naviac toto je verzia Luxury, ktorá má naviac niekoľko chrómových líšt. Veľké plus pri vzhľade je farba. Sunset Orange je perfektná farba a dáva autu dynamickejší tvar aj v luxusnom prevedení.

Dobre, dobre, ešte máme 18-palcové zliatinové disky. A tiež príplatkové adaptívne LED svetlá. Tie sú výborné a na automatickom režime fungujú fakt dobre. Neoslepujú tých oproti a vodičovi sprostredkúvajú pohľad na všetko, čo je možné vidieť.

Veľké, či malé auto

Vyššie sedenie na predných sedadlách je podobné, teda tou samotnou výškou, ako v 6 GT. Ale tu je jasné iná myšlienka za tým všetkým. Nejde o dokonalý luxusný krížnik ciest naprieč kontinentami. Dvojka musí zvládať vozenie detí do školy, nákupy a ťažký biznis necháva na ostatné modely v portfóliu.

Toto je o vnútornom priestore. Vpredu je úplne super a vzdušnosť vylepšuje aj panoramatická strecha. Dá sa otvárať, roleta je tiež elektrická. Celý tento príplatkový kus výbavy je super. A naviac sa dá aj otvoriť. Cool. Teda v lete. Alebo cez peknú jeseň. My sme počas celého týždňa otváranie nevyužili, lebo väčšinou pršalo. Stále lepšie neotvárať presklenú strechu ako mať kabriolet, ktorý za dažďa musí byť takmer stále zavretý. Dobre, nie stále, za jazdy sa dá zvládnuť aj slabší dáždik.

Priestor na zadných sedadlách je trochu sklamaním. Ale Superb z tohto nikdy nebude. Reálne sa na tieto sedadlá posadí 180-centimetrový pasažier za 180-centimetrového vodiča. Ale musí v prvom rade zhodiť sklopné stolíky, ktoré uberajú približne 7 centimetrov z priestoru. Toto fakt nepriplácajte, lebo vám to len bude zavadzať v garáži. Reálne využitie tieto stolíky nemajú a zavadzajú či sú v aute, alebo nie.

Kufor však ostal relatívne veľký, čo znamená, že okrem bicykla, skladacieho za 900 eur, sa do neho zmestí kľudne nákup na necelý týždeň za približne ďalšiu stovku. A tiež sa pod podlahu zmestí nabíjačka. O tej neskôr. Vpredu je to typické BMW so samostatnou klimatizáciou, samostatným rádiom a infotainmentom predchádzajúcej generácie s ovládaním kolieskom. Nikto nič lepšie ako koliesko nevymyslel, teda na ovládanie toho systému na displeji. Samozrejmosťou je bezdrôtový Apple CarPlay, ale musíte mať balík výbavy. A vlastne, volant! Ten je dokonalý! Toto M-kové kormidlo je najlepším volantom od BMW.

Nabitie, nádrž, nájazd

Po kapotou plug-in hybridu je trojvalec s objemom 1,5 litra. A ten spolupracuje s elektromotorom a batériou s kapacitou 10 kWh. Vlastne toto je taký pokrvný brat BMW i8 s podobnou pohonnou sústavou, ale trochu priškrtenou. Alebo je tá v i8 vyhnaná do šialených výšin? To skôr. Motory a pohon všetkých kolies menežuje automatická osemstupňová prevodovka.

Celkový výkon pohonnej sústavy je 165 kW (224 k) a krútiaci moment 385 Nm. Na stovke je za 6,7 sekundy. Ale to je to posledné, čo vás bude zaujímať. Dôležitá je informácia, že podľa papierov má dojazd na plné nabitie 57 kilometrov. A nádrž má objem 36 litrov. Takže aký je reálny dojazd? Na nabitie dá v chladnom októbri 44 kilometrov. Na nádrž s diaľnicami necelých 500 kilometrov. V praxi sa plug-in hybrid oplatí len v prípade, že máte kde nabíjať.

Nabíjanie je možné maximálne výkonom 3,7 kW. Na sto percent sa takto dá dostať za 3 hodiny a 12 minút. Pri nabíjaní klasickou nabíjačkou, nie Wallboxom, to je aj 5 hodín. To je vlastne také ako s každým ostatným plug-in hybridom, ktorý má 10 kWh batérie.

S hmotnosťou 1,7 tony nepatrí medzi ľahké autá, ale batéria je vzadu, čo znamená, že má celkom dobré rozloženie hmotnosti. Ale to nie je všetko pre športovú jazdu. Ak máte nabitú batériu a plnú nádrž, tak sa z auta dá vyžmýkať celkom dynamická jazda. Lenže plug-in hybrid je o sledovaní spotreby a o nájazde na elektrickú energiu, čiže ak nemáte kde nabíjať, tak toto auto nie je pre vás.

Ťažký výber

Nabíjanie je dôležitým aspektom života s 225xe Active Tourerom. Ak vás takéto veci nezaujímajú, alebo ich nechcete riešiť, tak je v ponuke ešte 225i s xDrive. Má teoreticky o 5 kW viac, ale má menej hmotnosti, je živšie a má o 12 litrov väčšiu palivovú nádrž. Ak chcete niečo s nižšou spotrebou, tak 220d xDrive bude tiež dobrá voľba. Tých možností je toľko, že si musíte naozaj dobre rozmyslieť, čo potrebujete. U nás by pri potrebe Active Toureru vyhral, samozrejme, benzínový 225i. Mať malé MPV, ktoré má výkon ako niektoré hothatche je asi zaujímavý pocit.

BMW 225xe Active Tourer

Motor R3 benzín + elektromotor
Objem 1499 cm3
Výkon Benzín: 100 kW (136 k) pri 4400-6000 ot/min
Elektro: 65 kW (88 k) pri 4000 ot/min
Celkovo: 165 kW (224 k)
Krútiaci moment Benzín: 220 Nm pri 1300-4300 ot/min
Elektro: 165 Nm pri 0-3000 ot/min
Celkovo: 385 Nm
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4354 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1556 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1760/2180 kg
Batožinový priestor 400/1530 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (komb.) 1,8
Emisie g CO2/km 41