Test BMW 120d: Mildly hot hatch

Nie všetko, čo má v názve hothatch je naozaj zábavné a nie všetko, čo je bežným autom musí byť nudné. Akiste si hovoríte, že čo to tu splietam. Týždeň v BMW 120d, tej, ktorá má predokolkovú platformu, ukázal, že aj to nie je úplne studený psí čumák.

Povedzme si to inak, BMW má v ponuke, okrem teda predokolky a štvorkolky. Práve pohon na všetky štyri kolesá bol možno tým, čo dodalo iskru autu, ktoré inak nepôsobilo ani trochu nápadne a bolo skôr obyčajné svojou farbou a zapadlo medzi ostatné autá na ceste.

Nenápadný, ale aj tak otočí pár hláv

BMW postupne menilo vizáž jednotky. Kým prvá generácia bolo veľmi kontroverzná, druhá ešte priliala horľaviny do ohňa. Zmenilo sa to až faceliftom druhej generácie. Vtedy sa jednotka dostala do sfér normálneho a väčšine očí lahodiacich tvarov. Hejterov bolo čoraz menej. A tretia generácia je celkom normálne auto.

Vlastne takto je fakt nenápadné. Malý biely hatchback s relatívne bežnými rozmermi diskov je bežný zjav. Disky sú sedemnástky a úplne autu sedia. Nie je to ako kedysi v prípade Oplu Astra, ktorý mohol mať až dvadsiatky. Možno až taký obyčajný nie je, lebo má stále dosť veľkú prednú masku. Spojené dva otvory sú naozaj neprehliadnuteľné, naviac keď zasahujú až za hranu, kde sa vertikálna línia stretáva s horizontálnou.

Vzadu je výzor elegantnejší. Široké svetlá spája línia nad evidenčným číslom a nárazník trochu ozvláštňujú odrazové plochy. Veľmi dobre vyzerajú koncovky výfuku. Nie sú falošné ako, zatiaľ, sľub o Land Roveroch Discovery za 200 eur mesačne do každej rodiny.

Je jasné, že aj táto jednotka si nájde odporcov, ale pôsobí ako vyvážené a pekné auto. Vlastne jediné, čo jej chýba je verzia kombi. Malé kombi s rázvorom natiahnutým o 8 centimetrov a dlhším zadkom by si možno našlo svoju klientelu a v kombinácii s prepĺňaným benzínovým dvojlitrom. Dobre, vstávame, už nemáme noc.

Malé auto?

Jednotka je najmenším BMW v ponuke. Dobre, nerátame teraz i3, tá je fakt špecifická. Ale vôbec to nie je cítiť vpredu, kde je miesta naozaj hojne. Trochu horšie je to na zadných sedadlách, ale luxus sedmičky a priestor na takú malú plochu proste nedá nikto. Už takto je to lepšie ako v prípade predchodcu, ktorý mal pozdĺžne motory a musel mať dlhšiu kapotu. Aha, tu je výhoda predokolkovej platformy. Na menšej dĺžke je viac miesta v interiéri!

Dokonca ani batožinový priestor sa nedá zahanbiť a je minimálne prijateľný. Toto auto nemieri na tých, ktorí si balia svačinu na každú 12-kilometrovú trasu a na dovolenku k moru idú s kompletnými zásobami všetkého. Štvorica cestujúcich, normálna batožina a na týždeň v pohode. Ak teda nepotrebuje každý z nich lodný kufor a spoločenskú róbu, prípadne smoking na každý deň samostatne.

Dobre, toto sú blbosti, prejdime k tomu dôležitému. Je to BMW? Jasné, je. Niektoré časti sú podobné ako v iných veľkostiach a jasne hovoria o rodovej príslušnosti k mníchovskému stádu. Dokonca má aj koliesko na ovládanie informačno-zábavného systému a nechýba ani možnosť bezdrôtového prepojenia Apple CarPlay. Prečo to stále opakujeme? Jednoducho preto, že to je super. V lakťovke je naviac bezdrôtová nabíjačka s pevným ukotvením mobilu.

Čo robí hothatch hothatchom v interiéri? No predsa športovo hrubý veniec volantu, trochu uletená farebná schéma a sedadlá s lepším bočným vedením. Podľa tohto je takto vybavená jednotka hothatchom.

Ostrejšie nie je úplne pálivé

Toto nikto neplánoval ako hothatch, ale možno trochu warm by mohol byť. Vrcholom je predsa dvojliter s výkonom 225 kW (306 k) označený ako M135i. Toto je 120d, bez M a s normlánym výkonom. Teda ak 140 kW (190 k) berieme ako normálny výkon. Motor je spojený s pohonom všetkých štyroch kolies a osemstupňovým automatom.

Znie to veľmi dobre a dokonca to aj dobré je. Auto je dlho, dlho neutrálne a potom jemne naznačí predchod na predokolkový štandard, je to bezpečné a ľahko korigovateľné. Ale toto je fakt až pri rýchlostiach nekompatibilných s väčšinou legálnych limitov a limitov väčšiny vodičov v mysliach.

Motor je výkonný a stále trochu počuť naftový zvuk. Od naftového auta nečakané, však? Toto je najmenej hot na celom aute. Práve zvuk, ale znova, toto ani nemal byť hothatch, aj keď jeho správanie v zákrutách a reálny výkon možno hovoria niečo iné.

Dobre, je to dízel, to znamená aj spotrebové komentáre. S autom sa dá dostať do 7 pri jazde naozaj ostro. Inak kľudne, na zimných aj od 6. Všetko záleží od komponentu spájajúceho pedály, volant a sedadlá. Od karosérie. Nie, od vodiča!

Kto ponúkne viac?

Jednotka priamo konkuruje Mercedesu triedy A a Audi A3. Nebudeme si pred tým zakrývať oči. Mercedes aktuálne imidžovo ťahá vpred, lebo má v ponuke aj A45S. Reálne však jednotka, aj takáto, ponúka príjemnú jazdu, nie je príliš tvrdá, je dobrá na každý deň a stojí… No, 50-tisíc eur. Jediné, čo by nám v redakcii vŕtalo v hlave je, či za rovnaké peniaze nevziať M135i so slabšou výbavou a zmieriť sa s vyššou spotrebou. Vlastne to by sme spravili všetci bez výnimky. A to je už 120d výborným autom.

BMW 120d

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4319 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1434 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1590/- kg
Batožinový priestor 380/1200 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,0 s
Spotreba (komb)  4,7 l/100 km
Emisie g CO2/km áno