Test Audi A5 Sportback: Rovnako, ale inak

Možno sa to hneď nezdá, ale ponuka Audi a BMW v strednej triede je veľmi podobná. Dokonca obe automobilky odlišujú kupé, kabrio a liftback vyšším číslom v názve. Pri krčmových, či skôr kaviarňových hádkach to vytvára punc exkluzivity. Veď to nie je A4ka, toto je plus jedna, toto je viac, toto je niečo extra. Každý petrolhead vie, že niečo naozaj extra sa v nomenklatúre Audi odlišuje až písmenami S a RS.

O úspechu sa však nikto hádať nemôže, veď inak by sme sa nestretávali s už druhou generáciou Audi A5 so všetkými karosériami ako pri prvej generácii. My sme sa s A5 Sportback stretli vďaka dílerovi Audi, vďaka Galimexu pôsobiacemu v Žiline a v Martine.

Je to kupé, nie je to kupé

Silueta a marketingové tlaky presviedčajú, že A5 Sportback má byť štvordverovým kupé. Lenže reálny pohľad skôr zaradí auto medzi liftbacky. Ale zase medzi tie krajšie a dravejšie liftbacky. Avšak ak budeme práve siluetu brať do úvahy, tak naležitosti na zaradenie ku kupé spĺňa. Naviac môže presvedčiť aj bezrámovými dverami. A keď platí, že viac pásikov, viac adidas, tak možno viac bezrámových dverí, viac kupé.

Od predchodcu je nová generácia, povedzme, že štvordverového kupé, veď má bezrámové dvere, naozaj dynamickejšie tvarovaná. Stratila ťažko pôsobiace tvary. Zaoblená predná kapota dokonca predvádza akúsi vizuálnu ľahkosť. Pomáhajú tomu aj užšie svetlá a tvar prednej masky. Nedá sa ubrániť dojmu, že A5ka je širokým autom.

Svetlá môžu byť vybavené dokonca maticovými LED svetlami. A svietia naozaj brutálne. Príplatok za lepšie obzory v noci sa naozaj oplatí. Vzadu je to Audi biznis ako obvykle. Príbuznosť s ostatnými modelmi sa jednoducho zaprieť nedá. LEDky samozrejme sú, ale ostatné tvary vytvárajú medzi modelmi automobilky dojem nenápadnosti. Ak si auto objednáte bez znakov, tak časť populácie zistí iba informáciu o kruhoch. Na druhú stranu, práve informácia o výrobcovi niektorej časti populácie stačí. Tej však netreba vidieť ani auto samotné, často stačia kľúče nenápadne položené na stole na diskotéke.

Podčiarknuté a zhrnuté, ak správne zvolíte výbavu, farbu a disky, môžete mať zaujímavé auto, teda zaujímavé a nápadné. So striebornou a čiernou trochu zaniknete v dave a reálne si A5 Sportback málokto všimne. V prípade testovaného kusu sa práve vonkajšia špecifikácia podarila. Tmavá červená a pekné mnoholúčové devätnásťpalcové disky hrajú skôr na strunu elegancie ako športu.

Vzadu kupé

Interiéry Audi za posledných pár rokov majú naozaj dobrú povesť a ešte lepšie tvary. V A5 Sportback ho síce môžete nazvať strohým, ale zároveň je dizajnovo čistý a žiadna línia nie je rušivá. Teda ak neberieme do úvahy doplnený tablet miesto zabudovaného displeja navigácie. Nuž, čo taká je doba. Ale mohol by sa schovávať ako na niektorých iných modeloch automobilky.

Na rozdiel od ostatných výrobcov sa Audi drží, v prípade A5 Sportback, nedotykovej filozofie. Na displeji môžete šmátrať koľko chcete, nič sa nestane. Na ovládanie máte po pravej ruke koliesko vedľa zaujímavo tvarovanej radiacej páky. Ovládanie je celkom logické a dostanete sa do systému fakt rýchlo. Možno rovnako rýchlo ako do ovládaní v Mercedesoch a Bavoroch.

Čo je však na interiéri naozaj pecka nie je trochu lacný plast na stredovej konzole, ale ovládanie automatickej klímy s parádnymi animáciami na samostatnom displeji. Ale aj to ostáva trochu v tieni vynikajúceho volantu. Možno sa na prvý dotyk bude zdať hrubý, ale je presne taký ako by mal byť. Nechýba mu zbytočné zrezanie a zopakujeme si to ešte raz, Audi interiéry vie. Kladne sa na interiéri dá hodnotiť aj fakt, že testovaný kus nedisponoval dotykovou plochou na ovládanie infotainmentu a nechal si spomenuté koliesko. Šokom je, že auto podporuje pripojenie na internet cez vlastný browser, ale za USB port si musíte zaplatiť.

Veľká téma je priestor. Vpredu asi nikto nadávať nebude. Lenže vzadu môže A5 Sportback pôsobiť trochu stiesnene. Môže za to celkový tvar karosérie s rapídnejšie klesajúcou strechou, ale aj mohutnosť predných sedadiel. Za krásu sa platí. Paradoxne možno po takom tvrdení vyznie, že práve A5 Sportback je praktickejšia verzia ako sedan A4. Veď kufor sa predsa otvára aj s oknom ako na Superbe!

A ešte pikoška, bez ohľadu na motor má A5 Sportback na tachometri maximum 300 km/h. Ako deti by sme z toho šaleli.

S rozvahou to ide

Audi A5 Sportback, ktoré sa k nám dostalo malo motor 2,0 TDI, čiže naftový, s výkonom 140 kW (190 k), sedemstupňovou automatickou prevodovkou S-tronic a pohonom všetkých kolies Quattro. Na papieri je to vynikajúca kombinácia s dostatkom výkonu, ale realita nie je vždy zhodná s papierovými predpokladmi.

Krútiaci moment 400 Nm dostupný od 1750 do 3000 otáčok za minútu vyzerá ako dobrý arzenál. Akurát v reálnom svete pôsobí trochu mdlo a utlmene. Určite za tým stojí aj hmotnosť takmer 1700 kilogramov. Reálne by ste od štvordverového kupé asi čakali väčšiu dynamiku. Alebo aspoň naliehavejší prísun sily.

Podvozok je celkom slušne naladený a už netrpí nedotáčavosťou až v takej miere ako to robilo napríklad Audi A4 predchádzajúcej generácie. Zrada je však znova v hmotnosti a auto môže pôsobiť trochu ťažkopádne. Ale ruku na srdce, kto si toto kúpi na brutálne prejazdy zákrut? Auto s dvojlitrovou naftou? Tu hrá prím spotreba. Keď sme na surovom aute skúšali, čo sa vlastne dá spraviť, tak sme sa dostali až nechutne blízko hranice troch litrov. Mimo obce a v obci sme dali 3,2 litra. To je slušné, celkovo sme sa vedeli dostať do 5,5 litra úplne bez problému. Vlastne cez 7 sa na nádrž asi nedostanete. Neodporúčame však režim Eco, lebo pri ňom automat zaradí v 50-kilometrovej rýchlosti 5-ku a auto bude mierne vibrovať.

Teraz si však musíme povedať tú tienistú stránku. Prejdite na temnú stranu, majú sušienky a temnú silu vesmíru. K myšlienke auta sa jednoducho hodí benzínový motor. Nemusí to byť nutne S5 Sportback, ale napríklad 2,0 TFSI, čo je obdoba motora v testovanom Superbe Sportline. Tu môže byť vyladená až na 185 kW (252 k) a aj s Quattrom má takmer o sto kíl nižšiu hmotnosť ako nafta. Papierová spotreba je vyššia len o liter a pol, čo nie je taká tragédia. Nevymýšľajte a choďte rovno do tohto motora.

Už sme konštatovali, že A5 Sportback nie je úplne doma v zákrutách. Teda možno to nepostrehnete, ale nedotáčavosť tam stále je. S benzínovým motorom bude trochu potlačená. Lenže na 19-palcových diskoch je auto celkom uskákané. V okolitých a blízkych krajinách (A, D, CH) by bolo nastavenie ideálne, ale u nás vie podvozok celkom slušne poskočiť.

Prémiový bludišťák

Cena za takto vybavené auto je 55 tisíc eur. Teda odborným odhadom. Je to veľa? Je to málo? Za podobné peniaze máte aj konkurenta z Mníchova, alebo nekonkurenta zo Stuttgartu vo forme sedanu. Lenže Ingolstatt má naozaj silnú fanúšikovskú základňu a znova musíme, rovnako ako pri teste Q7, uznať, že to je dobré auto. Len slepo nelipnite na naftových potvorách. Benzín je v tomto prípade odpoveď na zbytočne vypovedanú otázku. Alebo ani nemusíte ísť do silnejšieho TFSI s dvomi litrami objemu, môžete skúsiť aj to slabšie s 140 kW (190 k) a nechať si tri pedále a manuálnu prevodovku. Zlodejov, čo ho budú chcieť ukradnúť zmätiete.

Za príležitosť vyskúšať A5 Sportback patrí poďakovanie predajcovi Audi Galimex s prevádzkami v Žiline a v Martine.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Audi A5 Sportback

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3800-4200 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3000 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov S-Tronic
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4733 mm
Šírka 1843 mm
Výška 1386 mm
Rázvor osí kolies 2824 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1675/2185 kg
Batožinový priestor 480/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,4/4,7
Emisie g CO2/km 124