Test Audi A5 Sportback: Detaily robia celok

14. mája 2017 od AktualityAudiTesty

Audi A5 Sportback sme už raz skúšali v rámci kratšieho testu, za ktorý môžeme poďakovať Galimexu v Žiline. Druhá A5ka Sportback už bola na celý týždeň od importéra, za čo, najmä po nie úplne ideálnej správe o Q2, tiež ďakujeme. Za týždeň toho predsa spoznáte viac ako za víkend.

Audi A5 Sportback je na pohľad zbytočné auto. Tak ako väčšina modelov súčasnosti. Načo je komu crossover, načo je komu kupé so štyrmi dverami? Ale po dôkladnom rozmýšľaní zistíte, že to auto zmysel má. Nepatrí medzi tie Audi, ktoré volíte rozumom, ale medzi tie, ktoré chcete, lebo dobre vyzerajú, aj keď nemusia byť nutne praktické.

Nenápadný

Máte pekné kupé, tak čo s ním spravíte? Jasné, budete na ňom jazdiť. Ale myslíme z pohľadu automobilky. Využijete základné tvary, využijete podstatu modelu a vyťažíte z nej čo najviac. Logická situácia, logický výsledok. Preto je A5 v ponuke aj ako kabriolet, ale aj ako A5 Sportback, čo je najpredávanejšia verzia, keďže je z radu A5 aj najpraktickejšia. Až sa divíme, že neexistuje športovo strihnuté kombi na štýl Shooting Brake od Mercedesu.

Audi A5 Sportback vlastne zmysel má. Takú verziu karosérie nemá predsa ani A4. Model s označením o číslo nižším je predsa sedan a kombi. Liftback v ponuke chýba. A nech ktokoľvek básni o karosérii štvordverového kupé, v základom delení to stále zostáva liftback. Taká vyšperkovaná Octavia s technologickou vzdialenosťou niekoľko svetelných rokov.

Oproti Škodovke však zaznamenáte jeden rozdiel. A5 Sportback nebudete chcieť kvôli tomu, že má väčšie veko kufra otvárajúce sa aj s oknom. Nie, to nie je hlavná devíza oproti A4 sedan. Hlavnou devízou je vzhľad. Svalnato pôsobiace blatníky so zaoblenou základnou líniou sú presne tým, čo bude vyžarovať potenciál auta, rovnako ako balík S-line a obrovské 19-palcové zliatinové disky. Všetko sedí ako má.

Už samotná línia strechy prezrádza, že toto auto bude mať od praktickosti sedanov a kombíkov celkom ďaleko. Ale treba povedať aj tú druhú stranu, je to o estetickosti a tu vyhráva. Možno dokonca aj nad kupé. V tomto prípade nebudeme ani haniť generickú sivú farbu, lebo keď na ňu zasvieti slnko, je naozaj fantastická.

Nepraktický

Ako sme spomenuli, ak vyberáte rozumom, tak asi A5 Sportback kupovať nebudete. Kúpite si niečo lacné a veľké. Alebo ak Audi, tak siahnete predsa po A4 Avant, prípadne po A6 Avant, lebo za cenu tohto liftbacku, teda pardon, štvordverového kupé určite nejakú sociálnejšiu výbavu najväčšieho kombi značky kúpite úplne bez problémov.

Do interiéru leziete cez dvere, Audi nijako neinovovalo nastupovanie, cez strechu sa dnu nedostanete. Ale tie dvere nie sú hocijaké. Sú bezrámové. A sme radi, že túto fajnovosť nám zatiaľ regule Európskej únie nevzali, tak ako vzali vyklápacie svetlomety. Ak zatvárate dvere tlačením do rámu, musíte sa naučiť iné finty, tlačiť do okna práve veľmi príjemné nie je.

Poďme ale k tomu podstatnému. Teda podstatnému a negatívnemu. Nie je toho veľa. Ale zadné sedadlá nie sú práve pohodlné, kvôli malému miestu nad hlavou. To sa dá čakať už pri pohľade na zvažujúcu sa strechu. Takisto na kolená priestoru nie je na rozdávanie, kvôli mohutným predným sedadlám. Lenže za štýl sa platí a ak jazdíte väčšinou vo dvojici, tak toto riešiť vôbec nemusíte. Naopak, kufor je veľký naozaj dostatočne.

To pravé však Audi schováva pre vodiča. Väčší displej navigácie môžeme len odporučiť, je naozaj lepší a krajší ako menší. Dokonca sú systémy aj dobre prepracované. Máte z nich rovnako dobrý pocit ako v BMW a Mercedese. Výrazným pozitívom je, že sa celý infotainment ovláda kolieskom a nie dotykom, aj keď blízkosť displeja môže zvádzať ku skúšaniu. Naviac auto môže mať aj Virtual Cockpit, ktorý sme prvýkrát fotili v Q7. Či je to na efekt, alebo reálne využiteľné je otázka, najmä, keď navigačný displej v strede tiež dosahuje výborné parametre. Nám sa páči a asi by sme ho priplatili. Ešte zvyšuje coolfaktor auta.

Nechcete naftu

Audi je známe pohonom Quattro. A preto nesmie chýbať ani v tomto kuse. Je napojený na dvojlitrové TDI a sedemstupňovú automatickú prevodovku s dvojicou spojok. Znie to ako auto snov pre niektorých jedincov, že? Veď výkon motora je až 140 kW (190 k). Lenže podľa nás to až také ružové nie je.

V praxi dokážete jazdiť s autom naozaj rýchlo a rozloženiu hmotnosti výrazne pomáha pozdĺžne umiestnenie motora s prevodovkou až za agregátom. Lenže stále je auto stavané ako bezpečnejšie nedotáčavé. Možno sa k tomu nedostanete, možno ani nebudete zisťovať takéto hraničné situácie. A ak sa tam dostanete, tak potenciálny problém veľmi ľahko korigujete, veľmi ľahko sa zo šlamastiky dostanete, ale… Ale auto je trochu ťažkopádne.

Predpoklad je, že predokolka s benzínovým agregátom bude v zákrutách živšia, bude bezpdostrednejšia. Chcete počuť krutú pravdu? Štvorkolku naozaj väčšinou nepotrebujete, reálne si jej výhodu všimnete až keď vás vrátnik nepustí na Martinky bez reťazí. Pri reálnom jazdení síce občas zadok auto pripojí, ale väčšinou aj tak jazdíte v predokolkovom režime. Ak nezvládnete auto s predokolkou, tak štvorkolka vás dokonca môže ešte viac prekvapiť. Dosť moralizovania, až teraz sa dostaneme ku kacírstvu. A5 Sportback by sa hodil pohon výlučne zadnej nápravy. Ku dynamickému zameraniu auta by sa hodil.

A5 Sportback je na devätnástkach niekedy nervóznejšie, avšak stále dobre ovládateľné. Podvozkovo teda nešokuje. Šokuje však spotrebou. Pri dynamickom jazdení sa držíte okolo 6 litrov. Ak sa snažíte, tak viete aj hodnoty so štvorkou na začiatku, ale robiť to asi nebudete. Vlastne kašlite na to a choďte do benzínového motora, odmení vás zvukom a kľudne si potom dajte aj tú štvorkolku, 2,0 TFSI s 185 kW (252 k) aj s ňou bude živšia.

Nemôže zabudnúť na konkurenciu

Audi A5 Sportback má vlastne jediného reálneho konkurenta. Tým je samozrejme BMW radu 4 GranCoupé. Ale ak sa pozriete na cenu, tak zistíte, že je viacero možností. Teda okrem toho, že musíte zvážiť ten benzínový motor. Pri hľadaní niečoho naozaj športového sme našli šialenosť menom Volvo S60 Polestar. Tiež má málo miesta vzadu, ale je naozaj športovou alternatívou s 270 kW (367 k). Ale to budete mať „iba“ Volvo, to auto, ktoré si kupujú starí ľudia predsa. Ste mladší, kupujete si Audi predsa. Potom však nemôžete ísť do nafty. Veď si auto chcete užívať. A s týmto dvojlitrom je užívanie len dôsledkom väčšej námahy za volantom. Fakt berte ten benzín!

Len tak mimochodom, cena tohto exempláru sa vyšplhala na 67 625 eur. Za taký obnos môžete mať aj väčší model A7, ale s okresanou výbavou. Vlastne bez výbavy naviac stojí S5 Sportback už 62 400 eur. A to stojí za pozornosť.

Audi A5 Sportback 2,0 TDI Quattro

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3800-4200 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3000 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov S-Tronic
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4733 mm
Šírka 1843 mm
Výška 1386 mm
Rázvor osí kolies 2824 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1675/2185 kg
Batožinový priestor 480/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,4/4,7
Emisie g CO2/km 124
Tags: