Tesla má Roadster a Semi, Elon veľa nasľuboval

Elon Musk na konferencii predstavil dva budúce modely elektrickej automobilky Tesla. Pritom však zostáva faktom, že keby produkuje Modely 3 takým tempom ako doteraz, tak by predobjednané kusy vyrobila až v priebehu najbližších 1200 rokov.

Nová forma zákazníckeho úverovania spoločnosti majú byť dva nové modely. Prvým a civilnejším je Roadster. Vlastne to roadster nie je, ale targa 2+2, ale nebudeme riešiť detaily. Má mať dojazd skoro 1000 kilometrov, má mať krútiaci moment 10 000 Nm a má mať stovku za 2 sekundy. Ale v základnej verzii, Elon sľúbil aj niečo extrémnejšie. Nikto nedokáže dať človek človeku toľko, koľko dokáže človeku Elon sľúbiť.

Reálne ten dojazd na nabitie 250 kWh baterky bude menej. Ale aj 650 kilometrov znie fajn, nie? Na nabíjanie bude treba megachargery, už supercharger stačiť nebude. Ako sa bude správať samotná batéria je otázne, ale také rýchle nabíjanie pre ňu určite nebude vhodné. A ani tých 10 000 Nm a 1,9 sekundy na 60 míľ za hodinu tiež nebudú úplne to pravé, lebo taký krútiaci moment je celkom ťažké preniesť na cestu. Nejdeme však súdiť, kým nebude sériový kus.

Tesla Roadster bude stáť 200-tisíc amerických dolárov. Záloha bude 50-tisíc dolárov. Zaujímavé, že? Povedzme, že zálohu na auto, ktoré možno bude v roku 2020, zloží 5 000 zákazníkov. To by znamenalo, že má Tesla bezúročne 250-miliónov dolárov. A to nie je všetko. Founders Edition bude za 250-tisíc a prvých 1 000 zákazníkov bude mať privilégium zaplatiť stopercentnú zálohu. Takže Elon bude mať ďalší nulapercentný úver v hodnote 250-miliónov dolárov. Takže bublina Roadster prinesie bezúročnú pôžičku pol miliardy amerických dolárov. Good job!

Druhá úverová komodita bude Semi. O kamióne Tesla sa hovorilo veľa. A kabína vyzerá na štýl forever alone. Je v nej iba jedno sedadlo. Elon prisľúbil, že tvar karosérie kamiónu bude zabezpečovať, že koeficient aerodynamického odporu bude menší ako má Bugatti Chiron. Bude mať hodnotu 0,36, Chiron má 0,38 a súčasné nákladné autá v Amerike 0,65-0,70.

Ďalší z ničnehovoriacich sľubov Elona je, že samotný ťahač dokáže na 60 mph zrýchliť za 5 sekúnd. Načo? Skôr je zaujímavé, že normálnou cestovnou rýchlosťou, 104 km/h, dokáže ísť plne naložený Semi so 40-tonovým návesom, aj do stúpania 5 percent. Zatiaľ vraj.

Dosah na jedno nabitie má byť až 800 kilometrov. A to pri diaľničnej kamiónovej rýchlosti. Nový megacharger má batérie nabiť na jazdu ďalších 650 kilometrov v priebehu 30 minút. Baterkám takéto rýchle nabíjanie istotne prospieva.

Tu Tesla o cene nehovorí, ale hovorí o ročnej úspore až 200-tisíc amerických dolárov. Zatiaľ si berie len zálohy, 5 litrov za kus. Máme pocit, že tu ľahko prekoná 20-tisíc rezervácii. Nie je to lukratívny kšeft ako Roadster, ale aj 100 miliónov bezúročnej pôžičky poteší.

Takže Elon má 600-miliónov dolárov, za jedno predstavenie produktov, ktoré ani neexistujú reálne. To je poriadny hype, že? Veď aj fotky sú iba počítačová vizualizácia. Do kompletu ešte chýba pick-up, tam by Elon mohol získať zvyšný úver do miliardy.