Svet sa mení, aj Aston Martin sa dali vtiahnuť do víru elektrifikácie s modelom Rapide E

Okrídlený znak, nízka karoséria, nádherné tvary, všade samý luxus, vysoká kvalita a najmä, dychberúca symfónia motora a výfuku. Tak na to posledné zabudnite, nový Aston Martin Rapide E dostal miesto masívnej Vé dvanástky … elektromotor.

Keďže sa znížili nároky na chladenie výkonného agregátu, aerodynamika sa ocitla na prvom mieste. Prechod vzduchu cez karosériu tak eliminovali na minimum, obtekanie je tak veľmi efektívne. Nepotrebný výfukový systém nahradil súbor difúzorov, rovnako aj kolesá s obutím Pirelli P-Zero minimalizujú odpor. Filozofia modelu Rapide E je eliminovanie plytvania energiou. Prečo vlastne? Nabitie akumulátora predsa len nie je otázkou niekoľkých sekúnd, tak ako tankovanie fosílneho paliva, ani dostupnosť nabíjacích staníc nie je úplne optimálna.

Srdcom tichého Aston-u je súbor 800 V batérií s kapacitou 65 kWh v karbónovo–kevlarových puzdrách, 18 650 valcovitých článkov dáva dokopy 5 600 Líthium–iónových batérií. Tieto vypĺňajú priestor, ktorý kedysi, keď vôňa spáleného benzínu nebola ekvivalentom vraždy jednorožca, zapĺňal 6,0-litrový motor V12 spolu s prevodovkou a palivovou nádržou. Osobná elektráreň napája dva elektromotory, tieto spolu produkujú výkon 455 kW (610 k) a krútiaci moment 950 Nm.

Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, na stovku sa dostane elektroAstonn za niečo málo pod 4 sekundy. Výhody elektromotora sú konštantná energia a výkon k dispozícií okamžite po stlačení akcelerátora v maximálnej miere. Hodnoty uchvacujúce, no stále chýba ten správny sprievodný zvuk. Maximálny dojazd na plne nabité batérie je 320 km, nabitie na hodnotu 80% kapacity batérií trvá približne hodinu z konvenčnej nabíjacej stanice. Pri zapojení do rýchlonabíjačky sa čas, potrebný na nabitie, skráti asi na polovicu. Nabíjať sa dá aj z domácej zásuvky, pomocou meniča, dodávaného s vozidlom, nabitie trvá asi 3 hodiny. Podvozok už vyladili v modeli Rapide AMR, jazdné režimy GT, Sport a Sport+ vďaka vývojárom spolupracujú elektromotory s podvozkom optimálne. Cez diferenciál posielajú energiu k zadnej náprave a tá na cestu.

Rapide E je skutočne prelomový. Analógové zobrazovanie informácií o jazde je minulosťou, zmenilo sa proste všetko. Pred vodičom svieti 10-palcový digitálny displej prezentujúci všetky potrebné informácie. Nielen o rýchlosti, ale aj o stave nabitia batérie, a ekonomickosti jazdy. Celému interiéru dominujú uhlíkové vlákna, materiál ultra ľahký a tak vhodný pre znižovanie hmotnosti a tým aj nárokov na energiu. Hi-tech riešenia ale nekončia len pri materiáloch, pokračujú aj pri konektivite a službách. Pri spárovaní s mobilným telefónom s aplikáciou dostane zákazník prehľad o stave vozidla priamo do ruky, vždy aktuálne a poruke.

Odhaleniu tohto prelomového modelu sa ujal priamo viceprezident značky spolu s kreatívnym riaditeľom. Ohlasujú zodpovedné zapojenie sa do bezemisného ťaženia k zodpovednej mobilite. Radosť z jazdy je už asi bezpredmetná. No je to trochu zložitejšie. Dá sa všetka tá energia, potrebná na nabitie stále viac predávaných elektromobilov, vyrobiť čisto, šetrne k prírode? Ťažko.