Stalinova Tatra

Po skončení druhej svetovej vojny automobilky v Československej republike začali postupne obnovovať svoju výrobu a pracovať na nových modeloch. Jedným z nich bola i Tatra 600 kabriolet. Tento úžasný karosársky počin má na svedomí Jozef Sodomka.

Firma Sodomka chcela podporiť predaj osobných vozidiel Tatra, a preto navrhla tento kabriolet. Bola to menšia limuzína s objemom motora 1952 cm3, ktorý bol uložený vzadu. Oproti predchodcom nebola vyrábaná s osemvalcovým motorom, namiesto toho dostala štvorvalec. Ojedinelým javom u tohto vozidla bola práve kombinácia motoru vzadu a kabrioletu. Takýto kabriolet sa v tej dobe nevyrábal ani v zahraničí.

V roku 1949 bol automobil predstavený na autosalóne v Ženeve, kde získal druhé miesto v súťaži elegancie. Po autosalóne chcela firma chcela ešte vyskúšať jazdné vlastnosti, ukončiť vývoj a mala sa začať sériová výroba.

Jeho osud bol však nakoniec celkom iný. Straníci sa rozhodli tento skvost venovať jednému z najvplyvnejších ľudí  J. V. Stalinovi k jeho 70. narodeninám. Keďže bola Tatra 600 kabriolet venovaná Stalinovi, s výrobou sa nikdy nezačalo. On však na nej nikdy nejazdil, pretože sa bál atentátov. Kto auto používal namiesto neho nie je jasné. Existujú viaceré varianty: Stalinov osobný vodič, moskovský podnik, Stalinova dcéra Svetlana. Isté je len to, že v roku 1976 ho jeho vtehdajší majiteľ vymenil za repasovanú Tatru 603.

Pokiaľ máte záujem obzrieť si tento historický skvost na vlastné oči zavítajte do Technického múzea Tatra v Kopřivnici.

Autor: Zuzana Muráriková

Zdroj fotiek: dayerses.com/