Skúsil som elektrický MINI Cooper, prekvapil agilnou jazdou

MINI je tou štýlovou alternatívou, ktorú nemožno prehliadnuť na cestách, nech je ktorejkoľvek generácie. Bez preháňania sa dá povedať, že MINI je ikona. Skúsil som si jeho najnovšiu verziu, ktorá má elektrický pohon.

Žltá je farba elektrickej energie pri britskej značke. A samotné auto nie je úplne rovnaké ako štandardné verzie. Implementácia batérií si vyžiadala použitie iného podvozku, takže je celé auto trochu vyššie. Kapacita batérií je 32,6 kWh, z čoho je využiteľných 28,9 kWh. Podľa WLTP to znamená dojazd 230 kilometrov. Táto hodnota je síce menej ako má napríklad Renault Zoe, ale MINI svoj model prezentuje ako mestské auto, čo v pohode stačí. Nabíjanie podporuje až 50 kW DC.  Ak však nabíjate doma z nástennej nabíjačky s 11 kW, tak sto percent batéria dosiahne za 3 hodiny a 15 minút.

Niekto vyrátal, že v reálnom svete dokáže Mini Cooper SE prejsť 185 kilometrov. Ja som po nasadnutí videl hodnotu 170-kilometrového dojazdu. Tiež nie zlá hodnota. Spolu s Marekom s Roadlife sme sa vybrali skúsiť vlastnosti Cooperu na mimomestské komunikácie. A to je práve teritórium, ktoré je aj dobré, aj zlé pre toto auto. Najlepšie sa cíti v meste, kde dvojstupňová rekuperácia dokáže uchovať energiu a predlžovať tak dojazd.

Mimo mesta viac využíva energiu a na diaľnici, pri diaľničnej rýchlosti ju len spotrebúva bez rekuperácie. Ale s takýmto autom mimo mesta nebudete jazdiť s ohľadom na úsporu energie. Má prevádzkovú hmotnosť iba 1460 kilogramov, čo je približne o 150 kilogramov viac ako má benzínový Cooper S. Ale umietnenie batérii do tvaru T v stredovom tuneli a pod zadné sedadlá zlepšuje rozloženie hmotnosti a auto je naozaj vyvážené. Naviac výkon elektromotora 135 kW (184 k) je naozaj slušný. Podľa údajov má na stovku 7,3 sekundy. My sme namerali, pri zimných pneumatikách a väčšom zaťažení rovných 8 sekúnd. Super!

Dynamicky je na tom Cooper SE naozaj výborne a ponúka okamžitú reakciu na pedál. Zámerne nehovorím plynový. Skôr ho nazvime akcelerátorom. Radosť z výborného podvozku a rýchlych reakcií motora je jedna vec. Tou zvláštnou charakteristikou je absencia zvuku. Auto je vlastne ticho. Je počuť len také bzučanie. To môže prekvapiť predchádzané autá. Aj auto ide, ale zároveň ho nepočuť.

K detailom, ktoré menia vzhľad SE od S a SD pribúdajú aj interiérové prvky v žltej farbe. Napríklad štartovacia páčka je žltá. A pred vodičom je nový displej. Má matný povrch, zobrazuje nabitie a využívanie energie, rovnako ako rýchlosť. Druhý, stredový displej zase podporuje zobrazenie Apple CarPlay bez nutnosti použitia drôtového pripojenia.

Malé auto dosť púta pozornosť a automobilka zvolila jednoduchú líniu predaja. Auto má len jednu verziu a 4 výbavy označené ako tričká, S, M, L a XL. Ja som mal tú najlepšie vybavenú vrátane presklenej otváracej strechy. Jeho cena je veľmi príjemných 41-tisíc eur. Vlastne zvoliť sa dá iba farba  disky kolies. Okrem tých šialených štvorlúčových sú v ponuke aj štandardnejšie vyzerajúce ako sú tieto zimné. Inak, základ je už za 32-tisíc eur.

Mini Cooper SE dokáže prekvapiť. Je malý, agilný a nie je šialene drahý. Cena je celkom adekvátna. Jedine, keď sme s Marekom jazdili mimo mesta, tak sme kvôli využitiu potenciálu motora a skúšaniu jazdných vlastností, celkom znížili dojazd na plné nabitie. Na jedno percento nabitia sme dali kilometer. To by znamenalo spotrebu 28 kWh na sto kilometrov. Reálne sa s autom dá jazdiť s prehľadom za 15-16 kWh najmä v meste. A k tomu budete mať švihácke evidenčné čísla s modrou farbou. Vraj to je reálne modrá s odtieňom Aqua.

Mini Cooper SE

Motor Elektrický
Kapacita batérií 32,6 kWh (28,9 kWh využiteľných)
Výkon 135 kW (184 k)
Krútiaci moment 270 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka 1-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3845 mm
Šírka 1727 mm
Výška 1414 mm
Rázvor osí kolies 2495 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1460/1770 kg
Batožinový priestor 211-731 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba (WLTP)  14,8 kWh/100 km
Dojazd na plné nabitie (WLTP) 230