Škoda Rapid Spaceback ScoutLine: Zelenší ako si myslíte

Na to aby sa za vaším autom ľudia otáčali nemusíte mať to najdrahšie a dokonca, na bežné vozenie nemusíte mať ani najväčší motor. Určite ste si na prvý pohľad všimli, ako Rapid v zelenej, podľa výrobcu v pistáciovej farbe ožil. Naozaj mu sedí a ScoutLine ju dopĺňa o tmavé plastové lemy a zadný difúzor. Osobne ma vždy napadne pri takýchto autách, ako sa kedysi muselo doplácať za lakované diely a dnes je to opačne. Ľuďom sa to páči a dodáva im to pocit, že to autu pridáva na schopnostiach aj v teréne. Pravdou ale je, že maximálne vám to ochráni auto od ťukancov a obitej farby. Nevadí, vyzerá to naozaj dobre.

Za málo peňazí dostanete aj xenónové svetlomety, no iba stretávacie, diaľkové sú klasické, halogénové. Samozrejmý je aj fakt, že verzia s pohonom všetkých kolies pri tomto aute neexistuje. Z vonku je ešte neprehliadnuteľná čierna strecha. Nie je to fólia, ale panoramatické strecha ktorá je potiahnutá až úplne dozadu auta. Kufor sa jej prispôsobil a rovnako čierne sklo dobre zapadá do celkového dizajnu. Dobré nápady v Škodovke nikdy nekončia a počas týždňa sme boli mrazom donútení vyskúšať šikovnú škrabku na sklo, ktorá sa schováva za vekom nádrže. Ostatné automobilky by sa tým mohli tiež inšpirovať a ľudia by sa v práci nemohli vyhovárať na to, že škriabali okná na aute kreditkou, mobilom alebo čímkoľvek iným a preto meškajú do práce.

skoda-rapid-spaceback-scoutline-martin-ofukany-20

Vonkajší vzhľad jazdné vlastnosti neovplyvňuje a auto si zachovalo trochu tvrdší podvozok, čo si všimnete hlavne pri prejazde terénom. V meste, na asfaltových cestách, je to však výhoda a veľmi rýchlo si na dobré jazdné vlastnosti a komfortnú jazdu Rapidu, auta menšej veľkosti na 16 palcových kolesách, zvyknete. Výrazne sa v zákrutách nenakláňa, pekne sa dá kontrolovať a jediné čo sa spodku auta dá vytknúť je jeho odhlučnenie. Motorová časť je od kabíny odhlučnená výborne, počujete len kultivovaný chod motora, no na diaľnici si po pár náročných dňoch všimnete mierny hluk idúci od kolies. A to mal Scoutline obuté stále letné pneumatiky Dunlop.

Označenie motora 1,2 si veľa z vás pamätá z čias známej Fabie HTP. V tomto prípade by sme sa mohli dokonca radovať, že sa jedná o TSI, prečo? Motor má oproti konkurenčným litrovým trojvalcom ešte jeden valec naviac. Je síce objemovo malý, funguje však super s primeraným výkonom 81 kW a teda 110 koní.

skoda-rapid-spaceback-scoutline-martin-ofukany-1

Tu sa dostávame k vysvetleniu nadpisu. Slabšia verzia motora s výkonom 66 kW (90 k) je kombinovaná s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a nami testovaná silnejšia verzia ich už mala šesť. Vďaka nim sa motor nemusí toľko točiť a v dlhodobom priemere dokážete jazdiť okolo šesť litrov, bez nejakého obmedzovania sa a aj s štvorčlennou posádkou. V kopcoch sa váha odrazí a budete musieť viac radiť. Ale ak by ste náhodou chceli zažiť do akých extrémov sa to dá vyhnať, pri jazde mimo diaľnic a dodržiavaní predpisov sa nám podarilo spraviť štyri a pol litra. To už otvára otázku, či sú potrebné naftové motory a dokazuje, že Rapid nie je zelený len z vonku. Samotná kulisa radiacej páky na nás pôsobila lacnejším dojmom, na ktorý sme zvyknutí pri autách s cenou nižšou ako mal testovaný Rapid.

Vo vnútri Rapid dostal príjemné plasty, vyhrievané pohodlné sedačky s dobrým bočným vedením a vodič dokonca kožený volant. V strede je umiestnený veľký multifunkčný displej, ktorý nájdete rovnaký už skoro v každom modeli Škoda. Imitácia kovu na palubnej doske a volante je naozaj pekný detail. ScoutLine je doplnený ešte o nálepku pred spolujazdcom ktorú si môžete navrhnúť sami, poprípade si môžete nechať poradiť od nás alebo si zvolíte jeden z originálnych motívov. My sme v aute mali cyklistov, keďže Škoda sponzoruje tento šport. S farbou auta, ktorého cieľom je dostať vás, teoreticky, aj cez nespevnené cesty to celkom sedelo. Vedeli by sme si predstaviť bicykle na stojane za autom a smer výlet niekde s rodinou. Posádka vzadu by si cestou mohla užívať panoramatickú strechu, väčší priestor na nohy a neukrátila by pri tom ani nikoho vpredu. Odveziete so sebou aj potrebnú batožinu pretože kufor má objem tak akurát, 415 litrov. So sklopenými sedadlami dostanete 1 380 litrov, ale bez rovnej plochy, vznikne vám menší schod.

skoda-rapid-spaceback-scoutline-martin-ofukany-3

Celkovo musíme uznať, že auto je veľmi praktické, v meste sa všade jednoducho otočíte a podrží vás aj v zákrutách, keď to bude potrebné. Každý si vás zapamätá vďaka jeho zelenej farbe a extrémne veľkú panoramatickú strechu v aute s cenou 16 340 € nenájdete len tak ľahko. ScoutLine má na výber výbavy dve a nami testovaný bol Style. Základná Ambition neobsahuje výbavu ako xenóny, panoramatickú strechu alebo kožený volant. Je lacnejšia skoro o 2 000€, ale určite by sme zvážili kúpu vyššej výbavy, v ktorej máte už skoro všetko. Motor vás milo prekvapí spotrebou a v meste je celkom živý, postačí na bežné vozenie, ale určite by sme menej výkonný neodporúčali, teda pokiaľ neplánujete v aute jazdiť sami.

A ešte pár od Jozefa:

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine 1,2 TSI Style

Motor R4 benzín
Objem 1197 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4600 ot/min
Krútiaci moment 175 Nm pri 1400-4000 ot/min
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4304 mm
Šírka 1706 mm
Výška 1459 mm
Rázvor osí kolies 2602 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1180/1640 kg
Batožinový priestor 415/1380 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,2/4,2/4,9
Emisie g CO2/km 111