Rýchlo za Atlantik, STI S209 je úzkoprofilový tovar

V Detroite Subaru odhalilo limitovanú edíciu len pre Aamerický trh, STI S209. Keďže ide o model technicky v inom leveli, výrobok je registrovaný priamo pod značkou STI (Subaru Tecnica International), dcérskou spoločnosťou Subaru Corporation. A je to poriadna nálož.

Po úspešnom modeli S208, ktorý bol k dispozícií len v materskej krajine, Japonsku, sa tešiť môžu aj v Amerike. V meste Kyriu zapracovali na konfigurácii jazdných vlastnostiach, aerodynamike, všetko v súlade s homologizáciou pre USA. Základom je víťazný model z minuloročného závodu 24 Hours of Nürburgring v kategórií SP3T, WRX STI. Celá karoséria modelu S209 je o 4 cm širšia ako bežné STI. Čo rozbehnete, potrebujte aj zastaviť. Brembo zostava bŕzd, dierované kotúče, 6-piestikové monobloky vpredu a dvojpiestikové vzadu, sú tou správnou voľbou. Na podvozku zapracovali vskutku do detailov. Vystužené pruženie a tlmenie od spoločnosti Bilstein spolupracuje so zosilnenými stabilizátormi. Flexibilná poloos, predelená silentblokmi, je pozdĺžne pohyblivá a zároveň priečne vystužuje karosériu. Spôsobuje optimálnu odozvu pri prudkých prejazdoch zákrut. Výstuhy absorbujú napätie a odľahčujú tak nosníky. Od závodného brata prepožičali aj ďalšie prvky, nárazníky, strechu, zadné krídlo, taktiež difúzory, všetko z ultraľahkého materiálu, uhlíkových vlákien. Blatníky vypĺňajú 19“ kované zliatinové disky BBS obuté špeciálne vyvinutými pneumatikami Dunlop GT600A. Vetracie otvory v predných blatníkoch dochladzujú motor, zadné blatníky majú otvory pre zlepšenie aerodynamiky.

Srdcom tohto nádherného stroja je, ako inak, motor. Tradičný 2,5-litrový Boxer prekopali a veľmi úspešne. Turbo od HKS, špeciálne pre tento model, má väčší priemer. Piesty a ojnicu vymenili za kovanú verziu, sú ľahšie a pevnejšie. S výkonom sa dostali až na úroveň 345 konských síl (254 kW), krútiaci moment zlepšili až o 10%, najväčší ťah dosiahne pri 3 600 ot/min, takže je lepšia okamžitá dynamika zaručená. Silu z motora reguluje výhradne 6-stupňová manuálna prevodovka cez diferenciál ku všetkým kolesám rovnomerne, tradičný Symetrical AWD pohon nemôže chýbať. Keďže je všetko väčšie, od turba po výsledný výkon, motor potrebuje aj viac vzduchu, tým pádom aj paliva. Vzduch je smerovaný cez sanie s optimálnym priemerom, prívod paliva zasa zabezpečuje výkonnejšie čerpadlo. Turbo má prídavné chladenie rozstrekom vody ku intercooleru (medzichladiču), aby bola predĺžená životnosť týchto namáhaných komponentov. Výfukový systém nainštalovali tak, že stiahli odpor na minimum, ručne leštené koncovky s priemerom 101 mm majú nielen pozitívny vizuálny efekt, ale aj akustický, vďaka športovému tlmiču.

Jazdec bude mať na výber tri jazdné režimy. Inteligent (I), je niečo ako economy mode, optimalizuje výkon, spotrebu aj stabilitu. Režim Sport (S) je zlatá stredná cesta medzi maximálnym výkonom a kontorlou nad vozidllom pomocou asisitentov. Úplne okresaný je režim Sport Sharp (S#), kde vodičovi pomáha len jeho vlastný pud sebazáchovy udržať všetok vypustený výkon na vozovke. Samotní inžinieri z divízie STI odporúčajú pre závody na okruhu použitie režimu Sport, kde je ovládateľnosť vďaka regulovaniu škrtiacej klapky lepšia.

Logo STI bude všadeprítomné. Nahrádza hviezdičky v strede striebornou niťou obšívaného volantu, na prednej mriežke aj veku kufra. Označenie modelu zasa na sedadlách Recaro aj stredovej konzole. Na výber budú dve farebné kombinácie, Blue Pearl so šedými diskami kolies a White Pearl so zlatými. Cena zatiaľ známa nie je, no limitovaný počet áno, len 200 kusov.