Reportáž Autosalón Viedeň 2019: Kufrová obsesia

Absolvovali sme, paradoxne prvý krát, autosalón len pár kilometrov za hranicami, v rakúskom hlavnom meste Viedeň.

Prvé dojmy pri príjazde k výstavisku boli pozitívne. Aj napriek väčšiemu vozidlu, no dobre, dodávke, sme zaparkovali hneď v prvom parkovacom dome, obsluha ochotne otvorila prechod a nasmerovali nás k prízemnému parkovisku. Vstup na výstavu bol vzdialený len pár desiatok metrov. Pokladní dostatok, rovnako turniketov k expozícií, dostali sme prehľadnú mapu na zadnej strane katalógu s prehľadom noviniek. Po vstupe sme sa rozhliadli po ploche a zrazu sme si uvedomili, že u našich západných susedov je trochu vyšší priemerný vek populácie. Skrátka, vekový priemer návštevníkov bol dosť vysoký. Z toho vyplývali úskalia prehliadky. Bolo takmer nemožné odfotiť vozidlá vcelku a nebodaj z dobrého uhla. Čo nás ale upútalo úplne najviac, bol fenomén „stojíme pri otvorenom kufri, čohokoľvek a čo najdlhšie“. Každé vystavené vozidlo, ktoré nebolo obohnané zábranami uzavretej expozície, malo otvorený kufor alebo ho do piatich sekúnd niekto otvoril. Gradovalo to až k otváraniu kapoty, často oboch súčasne. Zamýšľame sa, čo ten pohľad do prázdnej čiernej diery kufra, ľuďom dávalo. Áno, určite pri hľadaní vhodného vozidla je podstatná praktická stránka, no k tomu predsa slúži údaj objemu batožinového priestoru, prípadne nazriem a kufor zavriem, aby aj zbytok návštevníkov mali možnosť vidieť vozidlo vcelku. Zahájili sme teda ťaženie zatvárania, priznávame, neúspešne.

Aby sme ale nevyzerali ako partička frfľošov, podelíme sa najmä s tým podstatným, exponátmi, ktoré nás zaujali najviac. Poradie je abecedné:

Abarth

Rozkošný malý zloduch, model 595 síce nie je novinkou, každopádne je vždy zaujímavým kúskom. Vo vystavenej žltej farbe aj oživením šedých ulíc.

Alfa Romeo

V typickej červenej farbe, so znakom štvorlístka, pritiahol našu pozornosť Stelvio Quadrifolio. S motorom od Ferrari je neprehliadnuteľný.

Alpine

Lákavou chuťovkou boli dve verzie modelu A 110, Pure a Legend. No tie boli nakoniec tiež poznačené otváraním a nazeraním do kufra.

Audi

Výrazným lákadlom bola divízia Audi Sport. Z monochromatického farebného priemeru sa vymanili expozíciou skutočne žiarivou, neónovo zelenej verzii modelu TT kontroval žiarivo červený RS4 Avant. Do elektromobility prispeli nadrozmerným kúskom e-tron 55 quattro, plným chrómu, luxusu a pohonu všetkých kolies. K e- sekcii patrila aj formula e-tron FE04. Do opačného spektra zapadá A1 30 TFSI, mestské vozidlo na každý deň. Predviedli aj celú škálu Q rodiny, samozrejme aj limuzíny A6. V Audi to až také zlé s otvorenými kuframi nebolo. Možno aj preto, že autá boli zamknuté.

Bentley

Britský výrobca luxusných vozidiel priviezol modely zapadajúce do aktuálneho profilu najžiadanejších segmentov. Nový Continental GT vyzerá, ako vždy, elegantne, majestátne a športovo. SUV Bentayga V8 ponúka odlíšenie sa v mori SUVečiek brázdiacich mestskú džungľu. V skutku výrazné vymanenie sa z kruhového priemeru, najmä prezentovanou sivou farbou.

BMW

V stánku bavorskej automobilky sa zamerali najmä na aktuálny hybridno-elektrický trend. 530e iPerformance, pomaly si zvykáme, že aj z klasických a veľkých modelov trčia špagety zapojené do nabíjačky. Športovú krv zastupoval i8 Roadster. Predviedli ale aj klasiku, obľúbené M550d xDrive competition, ale aj výrazné M4 Coupe, ktoré plne nahradilo, bohužiaľ, klasickú eM 3ku. Ukázali aj rozmermi obludnú novinku X7 xDrive i40, mriežkou prednej masky trochu pripomína gril. Novinkou bol model 320d xDrive, nastupujúca po predošlej verzii. Xká boli zastúpené hojne, od X1 až po novinku X7 a všetko medzi tým. No, ale najlepší exponát, čo do efektu bol perfektne konfigurovaný sedan M5 Competition so zeleno-sivou farbou zvonka a bledohnedou vnútri.

Cupra

Model Ateca predviedli s detailmi ladiacimi s logom značky. Medené zliatinové disky kolies sú neopozeraným prvkom. Závodný E-Racer zaujal nielen tvarmi, ale aj matným bielym lakovaním pripomínajúcim Pacifické perly.

Dacia

Nový Duster dostal ďalšie dve farby do škály doteraz ponúkaných, žiarivú Fusion Red a decentnú Highland Grey. Práve červenú variantu ukázali aj naživo, na všetkých modeloch značky.

DS

Aj niekdajšia divízia Citroën vsadila na SUV trend. Ukázali DS3 Crossback, spredu tak trochu pôsobiaci ako utrápené šteňa a väčšieho brata DS7 Crossback, oba modely vo výrazných farbách zvýrazňujúcich extravagantné tvary a prvky, ktorými je táto značka známa.

Ferrari

Taliansky výrobca „splnených snov veľkých chlapcov“ priviezol trojicu skvostov. GTC4 Lusso v nenápadnej čiernej, model, ktorý vídame málo. A červené Portofino kontrastovalo s bielo-modrým 488 Pista Spider.

Ford

Rakúska premiéra modelu Focus Active bola skromná, biela farba trochu nevýrazná. Zato tmavo-zelený Mustang Bullit stiahol väčšinu pozornosti. Predviedli ale aj ST-line verzie skoro na všetkom, Fiesta, Focus, EcoSport, Kuga, S-Max, Edge. Majestátne nad všetkými stál Ranger Raptor, ktorý si poľahky vydobyje rešpekt na každej ceste-neceste.

Honda

Nová CR-V prešla do iného dizajnového levelu, pozitívnym smerom. Zaskočilo nás ale evidentné šetrenie na laku, keďže vnútorné časti karosérie dostali menej vrstiev a vôbec tú finálnu. Predviedli aj aktuálnu verziu Civic Type-R, dokonca odviezli z testovacích okruhov F1 monopost RedBull Toro Rosso Honda STR13.

Hyundai

V stánku kórejskej automobilky odhalili i30 Fastback N, dopĺňajúci rodinu športovo ladených verzií bežných modelov. Najvýraznejším bol ale i30 N TCR Showcar, na ktorom ste si, vďaka simulátoru s virtuálnou realitou, mohli aj zajazdiť. K rodine i30 patril aj N-line plus. Prezentovali taktiež elektro verzie, Ioniq a Kona elektro. Model Nexo, jazdiaci na vodík, je sľubným modelom ponúkajúcim udržateľnú ekologickú mobilitu.

Jeep

Ekvivalentom k tejto značke je model Wrangler. Verzia Unlimited vyzerá síce na prvý pohľad rovnako, ako všetky pred ňou, no spracovaním a prvkami komfortu prekvapila. Nová verzia Renegade trochu vyrástla, no charizmu si zachovala. Aby nikoho neprekvapila situácia, aj dvojdielne veko kufra Wrangleru bolo permanentne otvorené.

KIA

Širokú ponuku doplnili o dlho očakávanú Shooting Brake verziu obľúbeného menšieho hatchback-u, s kvapkou športového ducha, ProCeed. Najmenšie Picanto ukázali vo verzii X-line, Stinger zasa ako športovejšiu GT-Line.

Lamborghini

Talianske superautá boli vo vysokej koncentrácií. Doplnil ich aj rozzúrený býk s modelom Aventador SVJ, ale aj neopozerané SUV Urus.

Lexus

Predstaviteľ luxusu a bezpečnosti odhalil takmer coupé limuzínu ES 300h, ďalšou novinkou bol model UX 250h. Ukázali celé portfólio modelov, SUV LX a NX, limuzínu LS500h, no LC500h bol lákadlom najväčším. Koncentrácia návštevníkov bola vysoká, z interiéru sme videli leda tak priestor kufra, nečakané.

Mercedes-Benz

Jednu z najväčších expozícií mal nemecký výrobca s hviezdou v znaku. Priviezli mnoho modelov divízie AMG, k nim neodmysliteľné patrí G63, ukázali taktiež nové štvordverové coupé AMG GT 4door v netradičnej matnej modrej farbe. Nenechali sa zahanbiť ani v prezentácií superáut, síce za bariérou, ale prezentovali model Mercedes-AMG One. Naživo sme mali možnosť vidieť aj novú generáciu veľkého GLE 450 4matic, novú variantu A180d Limousine aj GLA200d. Nedali sa zahanbiť ani v sekcii úžitkovej, odhalili e-Vito, V-Klasse Business Van, nový Sprinter aj dlho očakávaný X-Klasse 350d s adekvátnym motorom.

Mini

Imidžové vozidlá z Britských ostrovov ukázali nielen nové a aktuálne modely, ale aj ten pôvodný. Charizma ostala, aj keď trochu podrástli a dostali mnoho hi-tech riešení. Prierez históriou v stánku prezentovali míľnikmi naprieč rokmi produkcie na prezentačnej stene. Vrcholom bol E–koncept napĺňajúci nastolený trend elektrifikácie v automobilizme, aj keď značku asi najviac vystihoval Mini Delaney Edition.

Opel

Automobilky sa predháňali v prezentácií noviniek, no jednu z najlepších chuťoviek ukázali v stánku Opel. Model Kapitän z roku 1954 v dokonale zachovalom stave bol ukážkou, aké nádherné stroje pred viac ako polstoročím vznikali. K novým modelom, pristavili Combo Life XL, taktiež v úprave na kemping, zaujímavá bola aj verzia Grandland X Innovation, predvádzajúca plnú výbavu asistentov bezpečnej jazdy. Insignia GSi ukazuje zasa svojho športového ducha v tele elegána.

Porsche

Veľké SUV Cayenne predstavili vo verzii e-hybrid, nemôžu predsa zaostávať v ponuke elektrických a hybridných variant vozidiel všetkých veľkostí. Do tejto rodiny patrila aj verzia Panamera Turbo S ehybrid, na ktorej zaujímavým spôsobom polepu vozidla prezentovali technické riešenie. Nemohli ale chýbať aj klasické verzie, 718 Boxster, Panamera GTS a 911 Carrera 4GTS, kabriolet s pohonom všetkých kolies.

Rolls Royce

V tomto stánku odhalili jedno z najkontroverznejších vozidiel výstavy, model Cullinan. Je to obrovská obývačka na kolesách v podobe SUV od výrobcu vozidiel pre pánov so šoférmi. Vedľa neho vyzeral model Ghost ako mláďa. Musíme ale pochváliť prezentáciu, doslova zrkadlové čierne prevedenie podlahy a stien vytvárali úchvatný vizuálny efekt.

Renault

Rakúsku premiéru si odkrútil obľúbený model Kadjar. Krovie mu robili aktuálne modely, od najmenšieho Twingo po pick-up Alaskan, niektoré v prevedení limitovanej edície a samozrejme aj Mégane R.S. Trophy, v neodmysliteľnej žiarivej farbe včiel.

Seat

Naživo sme mali možnosť prezrieť si novinku zo stajne Seat, SUV Tarraco. Prvý dojem bol príjemný, automobil veľkorysý priestorom, no nie príliš okázalý vonkajším zjavom. Na porovnanie stál vedľa menší model Arona, ale aj Alhambra, člen vymierajúceho segmentu MPV.

Škoda

Koncernový velikán, tak veľmi obľúbený v našich končinách, nemohol chýbať. Najviac priťahoval pozornosť nadchádzajúci model Scala, ktorý má nahradiť „vozidlo pre mladých“, Rapid. Prezentovali taktiež verzie RS a Scout aktuálnych modelov. Novinkou je Kodiaq RS, trochu športovosti k SUVčku je veľmi obľúbeným spojením. Z koncepčného portfólia ukázali detailmi zaujímavý Vision E. Pri pohľade na efektné prevedenia akoby kryštáľového osvetlenia si poviete, aká je škoda nepretaviť tieto detaily aj do sériových modelov.

Suzuki

Japonci ukázali novú generáciu modelu Jimny. Hravé auto v hravých farbách. Trochu nás pobavilo zjavne mäkké komfortné riešenie podvozku do terénu, keďže na to je primárne určený. Návštevníci, ktorí skúšali aj pocit vnútri, Jimny rozkývali, vytvorili efekt zrazu amerických raperov vo svojich Lowrider. Naživo sme si obzreli aj čisto mestské vozidlo Celerio. Žltý Swift Sport nás potešil, tento variant je veľmi vydarený. Vitara All Grip bola s 1,0-litrovým motorom, verzia do mestskej džungle.

Toyota

Ďalší stánok z ostrovov v Tichom oceáne odhalil novinku, nadchádzajúcu generáciou obľúbeného modelu RAV4. Musíme skonštatovať, že im to tentokrát vyšlo a dizajnovo je oveľa prívetivejšia, ako verzia končiaca. Aj keď, trvalo dosť dlho, kým sme si RAV4ku mohli obzrieť (otvorený kufor).

Hybridnú technológiu integrujú do väčšiny modelov, prezentovali CH-R Hybrid, ktorý sa stal veľmi obľúbeným, taktiež Yaris a Corolla s rovnakou technológiou využívajúcou kombináciu zdroja pre roztáčanie kolies. Priviezli ale aj spaľovacie klasiky, Hilux a Land-Cruiser.

VW

Kde je Škoda, je aj Volkswagen. Ponúkli skutočne bohatý prehľad svojim portfóliom vozidiel, expozíciu rozdelili do dvoch častí, osobné a úžitkové. Solbergove Polo R RallyX nás upútalo na prvý pohľad, no poďme k skutočným novinkám. up! GTI je spojenie bizarné, no lákavé, ľahké malé auto a stádo koní. Naživo prvý krát sme videli aj T-Cross, ďalšieho člena SUV rodiny. T-Roc doplnila verzia Sport R-Line. K osobným sa radí aj koncept I.D. Buzz, náhľad do budúcnosti.

V úžitkovej sekcii sa zamerali na prezentáciu vozidiel v úprave na karavany alebo aspoň prespávacie provizóriá. Ukázali Grand California, menšiu California Beach Edition, Caddy Maxi Beach, ale aj Amarok Highline Hardtop. Taktiež prezentovali úžitkový koncecpt, I.D. Buzz Cargo.

Ostatné

Vzhľadom na skutočne masový nával ľudí, bol to až boj o kúsok priestoru pri niektorých automobilkách. Nafotiť ich, bolo skutočne nemožné.

Citroën ukázal nový C5 Aircross, Ddodge Challenger SRT Hellcat sme videli len polovične, keďže mal neustále otvorenú kapotu a tiež kufor, ktorý odmietol poslušnosť a asi pre potešenie postarších návštevníkov sa už nedal zavrieť. Fiat priviezol svoje aktuálne modely, zaujímavá bola verzia 500C so skladacou strechou. Mitsubishi predviedli novú verziu Space Star a tiež doplnili model Eclipse Cross. Peugeot prezentoval kombi verziu, atraktívny model 508 SW. Smart vystavil svoje EQ plugin verzie. SsangYong prezentoval zostavu aktuálnych modelov, odhalili tiež verziu XLV´19 Dream 4 AT DS, podobne ako Subaru, ktoré nemá nové modely, aj keď aktuálna Impreza je zatiaľ neopozeraná. Elektrická Tesla ukázala celé svoje portfólio, modely X, 3 a S. Elektrickej mobilite bola venovaná celá sekcia, kde vystavovali okrem vozidiel ZhiDou aj elektro kolobežky, bicykle a presúvadlá so širokou škálou počtu kolies zapájané do zásuvky.

V átriu výstaviska bola Off-road adventure plocha, trochu nadnesený názov, vzhľadom na prítomnosť jedinej rampy na výjazd hore a zjazd dole. Autosalón to bol veľmi kvalitný, chýbala tomu len jedna vec, súkromná prehliadka.