Reportáž: Automobilka Dacia (Dacia Press Tour pt.2)

Automobilka Dacia sa pred desiatimi rokmi začala na Slovensko dovážať. A vlastne sa začala etablovať aj na iných trhoch ako na tom domácom, rumunskom. Veď mala v ponuke nový model Logan, ktorý už nebol postavený na základe koncepcie stanovenej Renaultom 12 pred mnohými rokmi.

Odvtedy sa generácie auta vystriedali a v súčasnosti modelový rad ponúka Logan, Logan MCV (kombi), Sandero, Dokker, Dokker Van, Lodgy a terénny Duster. Niektoré detaily sú rovnaké naprieč modelovým spektrom automobilky, ale každé z áut má vlastnú identitu.

Všetky modely sa vyrábajú vo fabrike v Mioveni, kde sme mali možnosť nahliadnuť. Rozprestiera sa na ploche 3 milióny metrov štvorcových a pracuje v nej až 14 000 zamestnancov. Číslo však bolo pred desiatimi rokmi vyššie, v automobilke pracovalo až 27 tisíc zamestnancov. Pokles je daný robotizáciou, pretože aj v relatívne lacnom Rumunsku sa stále zvyšuje mzda pracovníkov. V súčasnosti je najnižšia mzda v Dacii taká ako celonárodný priemer Rumunska. V rámci starostlivosti o zamestnancov má Dacia dopravu do zamestnania zadarmo a nadštandardné zdravotné poistenie.

Prvým komplexom, do ktorého sme mohli nahliadnuť bola lisovňa. V nej bol obrovský lis Rotem z Južnej Kórei obsluhovaný robotmi od ABB zo Španielska. Najväčší lis má tlak až 250 ton a vo fabrike je až 88 rôznych lisov na oceľ. Pri tom najnovšom a najväčšom pracuje 11 zamestnancov. Porovnateľnú funkciu pred desiatimi rokmi plnilo 27 zamestnancov. Kým predtým bol zmenový výkon okolo 1900 výliskov, dnes to je až 4800.

Druhá etapa návštevy priniesla pohľad na samotnú montážnu linku, kde z jednotlivých dielov roboti a pracovníci zostavujú auto na vzdialenosti 1200 metrov. Každých 55 sekúnd opustí továreň jedno auto. Auto na linku príde z lakovne, pracovníci odmontujú dvere a tie idú súbežne s karosériou, kým sa na ňu dorábajú ostatné diely. Boli sme dokonca aj svedkami svadby, ako sa nazýva spojenie karosérie s pohonným ústrojenstvom.

Ďalšia navštívená časť bola motoráreň. V nej je niekoľko zlievacích strojov (20) s hmotnosťou 650-2400 ton. Hliník do zlievarne pochádza od domácich dodávateľov, ale aj z Francúzska, či iných štátov Európskej únie. Na samotnej kompletizácii motorov 0,9 TCe sa robí, na rozdiel od kompletizácie automobilov, na dve zmeny. Diely na stanovištia dovážajú okrem klasických vozíkov riadených ľuďmi aj automatické vozíky jazdiace po indukčných čiarach. Motoráreň má kapacitu 450 tisíc motorov, ale pri dennom výkone 800 motorov ide podľa pracovného času na dve tretiny výkonu.

A teraz lajkujte ako o dušu: Facebook page Dacia Slovensko