Porovnávací test Mercedes-Benz X350d vs. Ford Ranger WildTrak: Kto z koho?

Pick-upov je v ponuke na slovenskom trhu celkom dosť. Máme tu koncernový počin s permanentnou štvorkolkou, tradičný japonský model, dokonca aj Francúzi stvorili jedného konkurenta. Prémiová značka známa skôr luxusnými limuzínami a SUV sa rozhodla pokryť aj tento segment a stvorili model X. Ford je najmä v Amerike značka známa obrovskými modelmi, Ranger teda veľmi nevytŕča. Na našich cestách však budí rozruch, čomu prispieva aj výrazný zvuk motora. Oba modely majú motorizáciu podobnú objemom, výkon aj výbava sa tiež moc nelíši, je niekto lepší? Dobre, výkon je trochu rozdielny, ale pocitovo nie.

Komfort

Pick-up vždy bol pracovným autom. Je tomu tak aj dnes, väčšinou, aj keď občas je pre niekoho len vecou štýlu a nástrojom pre vytŕčanie z davu. Nech už má spotrebiteľ dôvody akékoľvek, potreba komfortu sa už nelimituje len na limuzíny, istú dávku chce mať každý aj vo vozidle s pracovnejším zameraním. Mercedes je Mercedes, X-ko má sedadlá komfortné, kožené, sedacia časť z alcantary. Posed je veľmi pohodlný, vodičove aj spolujazdcove je nastaviteľné elektricky.

Zadná lavica je trojitá, zvýšená, tri dospelé osoby budú trochu trpieť, ako priestorom na nohy, tak aj na hlavu. Našťastie nemal testovaný kus otváracie strešné okno. Vo Forde to poňali trochu viac úžitkovo. Sedadlá sú z odolnej látky v kombinácií s hrubou kožou na operadle, okraj sedadla má gumenú časť. Uvažovali sme nad dôvodmi, počas jazdy po teréne vo vyššej rýchlosti sme na pár prišli. Pracovné prevedenie materiálov ale na komforte sedadlám neuberá. Elektricky nastaviteľné je len vodičove, spolujazdec musí zaberať ručne.

Zadná trojlavica taktiež neoplýva extra priestorom, aj keď na hlavu je tu miesta viac. Oproti X-ku má Ranger výhodu možnosti odklopenia operadla zadných sedadiel. Za ním je prekvapivo veľkorysý odkladací priestor. Uložíte doň povinnú výbavu vrátane zdviháka a dlhej metly na ometanie snehu, k tomu kľudne aj menší batoh s vecami, nejakú tú tašku, všetko, čo potrebujete skryť pred zvedavými očami.

Oba modely majú volant a radiacu páku v koži, Mercedes výzorovo aj celú palubovku, aj keď, v podstate len do polovice. Tá druhá akoby pochádzala z úplne iného auta, príjemné mäkké materiály vrchnej časti smerom dole zmizli a nahradili ich tvrdé plasty. Vo Forde to znova vyriešili viac pracovne, palubovka má imitáciu kože s efektným oranžovým prešívaním, zbytok je tvrdý odolný plast. No madlá pre ľahšie nastupovanie pozdĺž stĺpikov sú príjemne mäkké. Tie v X-ku absentujú úplne.

Pri pohľade pred vodiča je zvolené rozloženie úplne opačné. Mercedes má dva analógové budíky, medzi ktorými je jeden displej ovládaný na volante, s údajmi palubného počítača a asistentov, Ford zasa jeden analógový budík v strede a okolo dva displeje ovládané na volante s veľkou variabilitou nastavení. Stredová obrazovka infotainmentu je v Mercedese viac dizajnová, posadená nad výduchmi klimatizácie, lesklá a s dobrým rozlíšením. Ovládať sa dá cez tradičné koliesko na stredovom paneli, taktiež má touchpad, ale… pri teste nefungoval.

Ford má obrazovku osadenú v palubovke, dotykovú, ovládať sa dá aj na volante, niektoré funkcie má vytiahnuté do klasických tlačidiel na stredovom paneli. Grafika je trochu menej premakaná, no na základnej obrazovke ukazuje napríklad aj intenzitu vyhrievania sedadiel. Oba modely majú GPS navigáciu. Mercedes dostal do výbavy 360° sústavu kamier uľahčujúcich jazdu v teréne a taktiež aj parkovanie. Ford má kameru a senzory vzadu, vpredu senzory. Pre vstup do X-ka a naštartovanie kľúč vyťahovať nemusíte, je tu systém Keyless, Ranger má zamykanie a štartovanie klasické, centrálom na kľúči a spínacou skrinkou pomocou otočenia kľúča. Vychytávkou, ktorou disponuje len Mercedes, je trojdielne zadné okno, kde stredovú časť môžete otvoriť tlačidlom na palubovke.

Technika

Základom je asi V6 vs. R5. Poviete si, aj keď Mercedes je V6 a Ford „len“ 5-valec, je to jasné. No také jednoduché to nebude. Trojlitrový V6 je síce výkonom na tom o niečo lepšie, 190 kW (258 k) a 550 Nm, k tomu 7-stupňový automat, V Ranger-i je prejav 3,2-litrového 5 valca s výkonom 147 kW (200 k) a 470 Nm, ovládaný 6-stupňovým automatom, o poznanie výraznejší, ťah akosi viac pocítite, o zvukovom prejave by sme vedeli napísať aj ságu rozsahom konkurujúcom Twilight-u.

V Mercedese si vás všimnú, no vo Forde si vás všimnú všetci. Svižnosť oboch modelov je dosť prekvapivá, z X-ka vytlačíte asi o 20 km/h viac, Ranger cez 185 km/h už ťažko dostanete. No ani pri takýchto rýchlostiach nie je v kabíne cítiť nič dramatické, ani hluk, ani vibrácie. Ak si poviete, že riadenie týchto úžitkáčov musí byť únavné, máte pravdu len na 50%. V X-ku asi do výbavy pridali opak posilňovača riadenia. Volant ide fakt ťažko, pri manévrovaní sme sa doslova nadreli. Ranger budí viac dojem osobného auta, žiadna námaha ani únava.

Ponuka asistentov bezpečnosti je podobná, trochu nás zarazila absencia adaptívneho tempomatu v Mercedese, vo Forde funguje spoľahlivo. V oboch pick-upoch je aktívne udržiavanie jazdných pruhov, rozoznávanie dopravných značiek, variabilita toho, čo bude zapnuté a čo nie je výborná. X-ko má naviac systém Štart/Stop, no úprimne, toto nám v Ranger-i vôbec nechýbalo. Automatická prevodovka v Mercedese je 7-stupňová, s veľmi plynulým chodom upravujúcim kultivovanosť motora. Páka má len priamy smer na zvolenie režimu, manuálne radenie je ale možné pádlami pod volantom.

Ford má prevodovku 6-stupňovú, so športovým režimom a manuálnym radením priamo cez páku. Tu je chod trochu agrárnejší, korešpondujúci s drsným prejavom motora. Pri zvolení režimu R na cúvanie sa vozidlo zatrasie. Prevedenie podvozku je u Mercedesu X odlišné od všetkých ostatných pracovných pick-upov, dostal klasický pružinový vzadu. Pri jazde je to o niečo pohodlnejšie, no trvanlivosť a odolnosť v teréne je potenciálne o niečo nižšia. Ranger má listové pruženie, čo umožňuje aj drsnejšie zaobchádzanie, vydrží väčšiu záťaž. Tomu zodpovedá aj ťažné zariadenie s nosnosťou cez 2,5 tony.

Nákladný priestor bol v testovanom X-ku opatrený vekom s manuálnym uzamykaním, mimo centrálu. Kľúčik ako od schránky pôsobil mierne komicky a manipulácia s týmto typom uzatvárania je dosť nepraktická. Ak ste chceli len vyklopiť dvere korby, veko bolo treba odomknúť a vyklopiť. Ranger nemal prekrytie žiadne, výklopné dvere fungovali na centrál, no keďže bola korba otvorená a prístupná, použiteľná bola len na prevoz systémom naložiť a v mieste určenia hneď vyložiť.

Jazda

Pri pohľade na oba pick-upy vedľa seba je badateľných mnoho rozdielov. Spredu vyzerá X-ko širšie, zozadu zasa Ranger. Mercedes je permanentná štvorkolka, uzavretie diferenciálov si môžete nakombinovať. Systém permanentnej štvorkolky je spoľahlivý a bezpečný. Ranger má primárne režim pohonu zadnej nápravy, prednú nápravu zapojíte prepnutím tlačidla do rýchlosti 5 km/h, uzávierky diferenciálov má rovnako nakombinovateľné ako Mercedes.

No len so zadokolkou je to väčšia zábava. Pri prejazde terénom sa výrazne prejaví rozdiel v riadení. S Mercedesom sa riadne nadriete. Volant ide ťažko, vyžaduje veľa sústredenia. Sústava kamier trochu tento nepríjemný efekt kompenzuje, ale rukám to je vlastne jedno, čo vidíte. Ranger sa riadi veľmi ľahko, ide tam, kam potrebujete a bez námahy. Brzdy sú na tom pri oboch modeloch rovnako, efektívne a spoľahlivé.

Mercedes sa dokáže brodiť vodou do hĺbky 60 cm, Ford ide o niečo ďalej, ten zvláda až 80 cm. Na asfaltovej ceste alebo rovno diaľnici oceníte komfort v X-ku, no Ranger o veľa nezaostáva. Dizajn interiéru je v Mercedese na vyššej úrovni, Ford vsadil na surovú praktickosť, aj keď sme sa v ňom cítili príjemne. Keď na všetkých okolo pozeráte zvrchu, inak to ani nemôže byť. Ranger má výhodu 80-litrovej nádrže, Mercedes má objem 60 litrov. Spotreba je približne rovnaká, okolo 10 litrov, na čerpacích staniciach sa tak moc stretávať nebudú.

Verdikt?

Keď si spočítame všetky pre a proti, výsledok je jediný. Mercedes X350d stojí v tejto konfigurácií 60-tisíc EUR, Ford Ranger WildTrak má cenovku 45-tisíc EUR, čo je rozdiel dosť výrazný. Rozmery sú rovnaké, výbavy približne tiež, praktická stránka je taktiež podobná. X-ko budí dojem luxusnejšieho prémiového modelu, Ranger je zasa o poznanie zábavnejší, odolnejší a prejav drsnejší.


Test Mercedes-Benz X350d


Test Ford Ranger Wildtrak