Okruhovka pre každého v podobe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

Na viacerých známych okruhových pretekoch v motoršportovom svete vidíme mnoho lákavých kúskov, ktoré vychádzajú z bežných modelov vozidiel, alebo občas aj naopak. Pocítili ste túžbu ovládať takýto stroj aj vy? Áno? Tak nech sa páči. Porsche tento sen pretavilo do skutočnosti v podobe 718 Cayman GT4 Clubsport.

Už začiatkom februára 2019 dostanú zákazníci možnosť zvoliť si jednu z dvoch variant tohto horúceho modelu, tri roky po uvedení jeho predchodcu. Verzia Trackday je určená amatérskym pretekárom, ktorí navštevujú lokálne okruhové preteky. Ak si ale trúfate na niečo viac, je tu verzia Competition, spĺňajúca medzinárodné normy pre motoršport.

V oboch prípadoch poháňa toto športové náčinie motor s objemom 3,8 litra, plochý šesťvalec s výkonom 420 konských síl (309 kW) a krútiacim momentom 425 Nm. Nárast výkonu je presne 40 koní v porovnaní s pretekárskym predchodcom. Túto silu reguluje dvojspojková šesťstupňová prevodovka a prenáša ju cez mechanicky uzamknuteľný zadný diferenciál až ku kolesám. Aby tých okruhových komponentov nebolo málo, predné pruženie dodali priamo z modelu 911 GT3 Cup racer. Brzdové kotúče majú priemer 380 mm. Váhou sa dokázali v tomto projekte dostať na hodnotu 1320 kg, čo je úctyhodný výsledok.

Údaje o jazde sprostredkuje digitálna prístrojovka Cosworth. Keďže ide o závodný špeciál, komfort nečakajte. Usadíte sa do športových škrupinových sedačiek Recaro, opásajú vás šetsťbodové pásy, k bezpečnosti aj v tých najvyhrotenejších situáciách prispeje zváraný bezpečnostný rám s homologizáciou FIA a taktiež únikový otvor v streche a hasiaci prístroj.

A teraz, poprosíme fanfáry, tento atraktívny závodník je dokonca Eko-friendly. Prvý krát v Porsche využili materiály z vedľajších poľnohospodárskych produktov, ľanové a konopné vlákna ako náhradu za tie uhlíkové. Po spracovaní majú rovnaké vlastnosti, ako hmotnostné, tak aj tuhosť je podobná. Takže môžeme povedať, že má Bio dvere a zadné krídlo. Na zbytku karosérie je použitá zmes hliníka a ocele.

Pozrieme sa ale aj na rozdiely medzi variantom amatérskym a homologizovaným. Trackday má v základe asistenčných pomocníkov. Trakčná kontrola, ABS, ESC, môžu byť ale aj deaktivované vodičom v kabíne. Je tu aj prvok komfortu, automatická klimatizácia. Nádrž má objem 80 litrov, takže môžete odkrútiť dostatok kôl, aby ste sa prepracovali na čelo tabuľky. Benefitom je možnosť servisovať variant Trackday v ktoromkoľvek dostupnom servise Porsche. Competition má viac okruhovej krvi. Nádrž má objem 115 litrov, volant je kompletne odnímateľný, brzdnú silu je možné nastaviť podľa podmienok pri závode, či už je potrebná viac vpredu alebo vzadu. Nastaviteľné je aj pruženie MacPherson a to až v stupňoch. Podvozok je vzduchový, takže výšku môžete prispôsobiť. Keďže ide o verziu na medzinárodné závody, hasiaci systém je integrovaný a automatický.

Prichádza základná otázka, koľko táto zábavka odčerpá z peňažných zásob. Trackday zhltne 134-tisíc Eur, Competition o niečo viac, 157-tisíc Eur. Uplynulý model vlastní 421 majiteľov. V Porsche si trúfajú predpovedať pre tohto čierno-žltého matného nástupcu ešte väčší úspech.