Nový rok, nová technológia pre Ford Mondeo

V Belgicku na autosalóne odhalila automobilka Ford facelift Mondea, ale hlavne verziu Mondeo Wagon s hybridným pohonom. Začlenili tak aj model strednej triedy do kategórie pokrokových eko- verzií aj s praktickejšou karosériou, nakoľko doteraz bol dostupný iba sedan s hybridným pohonom.

Okrem vylepšenia všetkých verzií Mondea vo výbave, kvalite a mierne aj v dizajne, najväčší posun nastal pod kapotou. Predstavili novú generáciu dieslového agregátu 2,0 litra EcoBlue, no najmä 2,0 litrového benzín – elektrického hybridu pre kombi. Ten spolupracuje so 1,4 kWh Lithium – iónovou batériou. Tá je dobíjaná vďaka rekuperácií energie vyvinutej pri brzdení, tej dokáže technológia Ford zachytiť až 90 %. V spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou je úsporná prevádzka a hladký chod zaručený. Samozrejmosťou je súbor asistentov, adaptívny tempomat, systém Stop & Go, núdzové brzdenie, celý zoznam pomocníkov k dvom bdelým, občas aj menej bdelým očiam šoféra.

Elektrický chod je závislý na benzínovom, ktorý ho počas bežnej jazdy dobíja, externý vstup pre nabíjanie neponúka. Preto je tichý a primárne bezemisný chod obmedzený na štartovanie a pomalú jazdu v meste, garáži, všade tam, kde sú výfukové exhaláty nežiadúce. No nie je striktne použitý len na samostatnú jazdu. Ticho sa pridáva celý čas, na zefektívnenie akcelerácie a taktiež optimalizáciu pri zmene prevodových stupňov, vďaka čomu je využitie krútiaceho momentu optimálne aj pri nízkych otáčkach. Maximálny výkon dostali na hodnotu 190 konských síl (140 kW). Pri kombi verzií sa vďaka elektrickému pomocníkovi dostali na hodnotu spotreby benzínu 4,4 litra na sto kilometrov jazdy. No aj výfukové plyny neostanú len ako enviro záťaž, v systéme rekuperácie sú využité na zefektívnenie a urýchlenie vykurovania kabíny.

Pri kombi verziách vozidiel je podstatný faktor praktickosti. Nakladacia hrana batožinového priestoru v rovine s jeho podlahou, objem pri hybride je 403 litrov, ďalší odkladací priestor pod podlahou, to všetko je ukryté pod elegantnou fasádou, mierne vylepšenou oproti aktuálnej verzií.

Zmenou je najmä väčšia mriežka chladiča, nasledujúca trend veľkých a výrazných predných línií masky pokračujúcich do úzkych LED svetiel. V interiéri sú zmeny badateľné najmä v ponuke technických prvkov a ich ovládačov, no taktiež v kvalite použitých materiálov. Infotainment systém ponúka konektivitu Apple CarPlay aj Android Auto, funkcionalita je teda rozšíriteľná vďaka perifériám.

Ak ale preferujete naftu pred benzínom alebo elektrickou energiou, či už separátne alebo v kombinácií, dieslová verzia bude v ponuke v troch výkonnostných verziách, 120 koní (88 kW), 150 (110 kW) a 190 koní (140 kW), taktiež je stále možnosť zvoliť si aj 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Nový, osemstupňový automat bude mať ovládanie kolieskom ako majú vozidlá Jaguar a Land Rover. To ale nie je všetko, stále viac je obľúbený pohon na všetky kolesá aj pri vozidlách, ktoré ani náhodou nie sú určené do terénu. Inak tomu nie je ani vo Forde, Mondeo ponúkne verziu 4×4 s rozdelením energie 50/50 vpredu-vzadu.

Ponuka je bohatá, vzhľad veľmi triezvy a príjemný, stačí si len počkať na uvedenie do predaja, najskôr však zverejnenie ceny.