Na Slovensku je nový Mercedes EQC, ale skúsili sme aj GLE a eVito

Mercedes v príjemnom prostredí Modry predstavil svoju horúcu novinku. A predstavil ju v horúcom počasí. Dlhé nohavice Business Casual štýlu ešte trochu tepla pridali. Aspoň, že má EQC veľkú kapacitu batérií, nie je tak problém s dojazdom ani pri zapnutej klimatizácii. Aký teda je? A aké sú ostatné autá, čo sme skúsili?

Mercedes-Benz EQC 400

Najzásadnejšia novinka, EQC, bude na Slovensku dostupný už od začiatku predaja. To je celkom pocta, keďže na úvod bude len v 20 krajinách sveta. Rovnako tak bude u nás dostupná špeciálna séria 1886 Edition, ktorá pripomína založenie automobilky pred 133 rokmi.

Vozidlo veľkosti GLC je čisto elektrické, čo znamená, že má nulové priame emisie. V preklade, znižuje celkové emisie portfólia. Elektromobil teda nemá ani výfuk. Logické, však? Tvarovo však nejako nevytŕča nad to, čo je bežné auto, stále vyzerá ako Mercedes. Neponúka takú avantgardu ako BMW i3, ide na to skôr štýlom Audi e-Tron. Je iným autom, ale pritom rovnakým.

Rovnako to je aj vnútri. Keď viete ovládať ostatné súčasné Mercedesy, tak viete ovládať aj tento. Plynový, brzdový pedál, volant, MBUX informačno-zábavný systém, všetko ako keby ste sedeli v každom inom novom Mercedese. Lenže toto je elektromobil. To má nejaké špecifiká. Napríklad pádla pod volantom prepínajú silu rekuperácie. Buď máte plachtenie, alebo, na druhom konci rekuperáciu druhého stupňa, kde pri pustení plynu takmer nemusíte stláčať brzdový pedál.

EQC má kapacitu batérií až 85 kWh, ale využiteľná kapacita je 80 kWh. To je rovnaké pre všetky podobné elektromobily. Mercedes udáva, podľa WLTP, dojazd na nabitie až 417 kilometrov. Vraj sa to v reálnom svete dá dosiahnuť a bežne sa dá dostať cez 300 kilometrov úplne bez problémov. Na 80 percent kapacity sa z desiatich percent dostane za 40 minút pri použití 110 kW nabíjacej stanice.

Dobre, vieme o batériách, ale čo spôsobuje, že sa auto rozbehne? Sú to elektromotory. Dva. Jeden je vpredu a druhý vzadu. Celkový výkon je 300 kW (408 k), čo nie je práve málo a krútiaci moment dostupný v celom spektre otáčok je ešte brutálnejší. Je celých 760 Nm. V reále to znamená, že stupíte, dajme tomu, v päťdesiatke na akcelerátor a bam! Trhne vám hlavou a zrýchlenie je naozaj brutálne.

Ovládanie tiež nie je zlé aj napriek hmotnosti 2,5 tony. Batérie sú v podlahe vozidla, čo znižuje ťažisko. Budete využívať výkon, všetko bude ok, ale zrazu vám zasvieti, že máte celkom málo batérie. Čo spravíte? Dáte režim Maximálny dojazd, ktorý vám prepne haptický akceleračný pedál do režimu, kedy budete cítiť obmedzenie pri jeho stláčaní.

Musíme uznať, že EQC fakt funguje výborne, akurát nám vadila jedna maličkosť. Všetko je po česky, Slovenčina asi ani v pláne MBUX zatiaľ nie je, keďže je to naozaj komplexný systém. „Hej, Mercedes, prepni jazyk na Slovenčinu!“ naozaj nefungovalo.

Mercedes-Benz GLE450

Druhý čiastočne elektrický. Prečo čiastočne? Lebo šesťvalcu pomáha elektromotor. Nie je to úplne hybrid, je to mild-hybrid. Už sme toto skúsili v CLSku. V praxi to funguje štýlom, že ani neviete. Kombinovaný výkon je 270 kW (367 k). S veľkým SUV dokážete kľudne jazdiť okolo 12 litrov, ale to sme my neskúsili. Miesto dlhšieho testovacieho okruhu sme pre vás spravili radšej fotky s Antonovom An-2 na letisku, kde pôsobí Pilot Club, kúsok od Modry.

Môžeme ale posúdiť to ako sa auto správa. Na ceste je stabilné a ponúka komfort obývačky. Ale takej poriadnej a luxusne zariadenej. Aj vzadu je miesta habadej, pričom ostáva obrovský kufor. Aj tu sme sa porozprávali s tetou v MBUX, ale nie všetko nám rozumela. Takže  vo vlastnom aute, ak by malo MBUX by bola defaultne nastavená angličtina.

Mercedes-Benz e-Vito

Aj keď hlavnou hviezdou šou bol model EQC, neodolali sme a skúsili sme elektromobil, o ktorý bol najmenší záujem. A práve e-Vito bude najprelomovejším prvkom ponuky. Má 41 kWh batérie (použtiteľných 35 kWh), čo má stačiť na nejakých 149-189 kilometrov. Reálne sa tak môžeme dostať na viac ako sto kilometrov. Dojazd nie je veľký, ale nie je ani nutný, vo veľkých mestách aj tak dodávky viac nenabehajú. A potom za 6 hodín zo 7,2 kW wallboxu bude auto znova pripravené na jazdu.

Ako sa s ním ale jazdí? Je to dodávka, ako s dodávkou. Oproti triede V má Vito, samozrejme, omnoho sparťanskejšiu prístrojovú dosku. A tiež občas vŕzga ako každá iná dodávka. Výkon 70 kW (95 k) krátkodobo zvýšiteľný na 85 kW (115 k) je v meste dostatočný. Pomáha najmä krútiaci moment 300 Nm, ktorý je dostupný od nula otáčok. Do 80 kilometrov za hodinu sa dokonca dá zrýchlenie nazvať naozaj dynamickým, vo sfére dodávok.

V ponuke budú dve dĺžkové verzie. Kratšia bude mať dĺžku 5,14 metra, objem zadnej časti 6 metrov kubických. Dlhšia zase na 5,34 metroch ponúkne 6,6 metra kubického. Užitočná hmotnosť je pri elektrododávke naozaj dôležitá, lebo auto už aj tak ťahá ťažšie batérie. Pri celkovej hmotnosti ostáva užitočná 1015 kilogramov pre kratšiu a 990 kilogramov pre dlhšiu verziu.