Na čo je diaľničná patrola? Čo robiť pri problémoch na diaľnici?

Aj vy často nadávate na rozhodnutia našich úradníkov? Asi nie sme jediní a preto sme radi keď zistíme, že niektoré ich nápady dávajú zmysel a naozaj pomáhajú občanom tak, ako by si zaslúžili. Preto nás nedávno veľmi milo prekvapil zákaznícky servis, ktorý na diaľnici poskytuje  Národná diaľničná spoločnosť. Počuli ste už o bezplatnej asistenčnej službe nazývanej Diaľničná patrola? My sme túto informáciu zachytili už dávnejšie, ale našťastie sme ju až donedávna nemuseli vyskúšať. Smola sa nám dosť dlho vyhýbala, ale nakoniec si našla mňa. Lepšie miesto na defekt ako diaľnica zo Senca do Voderad si už vybrať nevedel. Žiadny odstavný pruh, žiadny záchytný ostrovček a úplne rozsekaná pneumatika.

Telefónne číslo 0800 100 007

Čo som mal robiť keď som dostal defekt v treťom jazdnom pruhu? Kým som odstavil auto na kraji cesty ostal na disku len tenký pásik gumy. Odstavný pruh nikde a auto mi nebezpečne trčí do jazdného pruhu. Rýchlo vystupujem a snažím sa zachovať chladnú hlavu. V aute ostať nemôžem,  čo keď ma z cesty zostrelí nejaký rozbehnutý kamión čo si ma neskoro všimne? Dávam si reflexnú vestu so strachom sledujem ako okolo auta preletia prvé kamióny. Rýchlo vyberám trojuholník a bežím  za auto aby som ho položil dostatočne ďaleko na cestu.  Ten plastový zázrak čo mám ako povinnú výbavu k autu sfúkol hneď prvý kamión, čo išiel okolo a so zadržaným dychom som sledoval ako sa tesne vyhol môjmu odstavenému autu.  Vravím si, toto nemôže dopadnúť dobre.

IMG_2487

Auto pohnúť už nemôžem, ale ani zastaviť dopravu. Z auta vyberám druhu reflexnú vestu a stojac mimo cesty mávam druhou reflexnou vestou aby som varoval ostatné auta na ceste. Pozorne sledujem prichádzajúce autá a pripravujem sa na prípadný skok do trávy keby náhodou niektoré z nich zišlo z cesty smerom ku mne. Po chrbte mi steká studený pot a v tom si spomeniem na Patrolu, ktorú nedávno spomínali v televízii. Vyberám mobil a snažím sa na internete nájsť nejaký kontakt. Číslo nájdem veľmi rýchlo a za neustáleho mávania reflexnou vestou volám na dispečing. Konečne sa spojím s operátorom ktorý mi oznámil že asistencia hneď vyráža na cestu. Škoda len, že parkujú pri Trnave a kým prídu ku mne musia sa isť najprv otočiť do Senca. Za pár minút vidím, ako ako idú na druhej strane diaľnice  za mnou. Sú tak blízko, a pritom tak ďaleko. Ruka ma z neustáleho mávania začína extrémne bolieť a prestať nemôžem. Verili by ste, že každý druhý vodič na ceste nedáva pozor a mňa si všimol až na poslednú chvíľu?

 Každé piate auto sa nestihlo vopred preradiť do vedľajšieho pruhu a muselo pri mojom aute úplne zastaviť!!!! A to som stál už skoro 500m za autom aby som ostatných vodičov varoval s dostatočným predstihom. Najhoršie boli vláčiky kamiónov. Prvý vodič len vyhodil smerovku v plnej rýchlosti sa skúšal zaradiť do vedľajšieho pruhu. Ten za ním ale nič netušil a v pohode pokračoval vo svojej jazde v pravom jazdnom pruhu. Prvý sa uhol a jemu ostali len plné brzdy alebo riskantné natlačenie do iného jazdného pruhu. So strachom v očiach som sledoval ktorý kamión rozstrelí to moje nepojazdné auto. Popri tom dvíham telefonáty mojich super kamarátov čo išli práve okolo ale išli príliš rýchlo v ľavom jazdnom pruhu a nestihli už pri mne zastaviť. Bol som prekvapený koľko známych bolo v ten deň na ceste. Škoda len,  že mi nikto z nich v tedy nevedel pomôcť. Dokonca išiel okolo aj kolega z redakcie,  ale tiež si ma žiaľ všimol keď už bolo neskoro.  Na diaľnici už stojím skoro 3/4 hodiny a stále rozmýšľam či príde skôr Diaľničná patrola alebo ospalý poľský kamionista čo si ma nevšimne a roztrhá auto ma malé kúsky.

IMG_2488

Konečne som sa dočkal. V diaľke vidím dodávku Diaľničnej patroly a postupne sa ukľudňujem. Zastavujú za mnou a spúšťajú veľké výstražne svetlá na prívesnom vozíku. Moja ruka už skoro odumrela, som preto veľmi šťastný že už viac nemusím mávať tou reflexnou vestou.  Vystupujú dvaja vysmiati páni, slušne ma pozdravia každý už asi podvedome vyrazí iným smerom. Jedne vyberá z dodávky dvihák na auto a druhý začne z môjho auta vyberať rezervu.  Nie že by som to nezvládol sám, ale zastavili ma oni, aby som sa pri výmene kolesa nemusel špiniť. Bez prosenia, veľmi milo a ochotne. Počas výmeny kolesa mi vravia príbeh ako nedávno odstavila pani auto kúsok od miesta kde práve stojím ja. Odvážne sa postavila v reflexnej veste za auto a mávala rukami aby na seba upútala pozornosť a varovala ostatných.

Žiaľ, hneď druhý kamión si ju nevšimol a zobral ju aj spolu s jej autom. Stalo sa jej presne to, čoho som sa od začiatku bál ja. Konečne som sa trochu ukľudnil. Páni mi pomaly dokončujú výmenu kolesa a ja som im za pomoc veľmi vďačný. Pýtam sa čo som dlžný, s úsmevom na tvári povedia že nič veď to je ich práca a jaj ju mam zaplatenú v cene diaľničnej nálepky.  Zaželajú mi pekný deň a šťastnú cestu. Sadám za volant opraveného auta a rozmýšľam nad tým čo sa mi práve teraz stalo. Takýto prístup nie je zvykom pri súkromných firmách a nie to ešte pri štátnych zamestnancoch, ktorí majú vo svojej pracovnej dobe pomáhať bežným občanom. Do telefónu si ukladám ďalšie dôležité číslo 0800 100 007. Doporučujem aby ste si ho hneď do telefónu uložili aj vy. Nikdy neviete kedy ho budete potrebovať. Diaľničná patrola vám nie len vymení defekt, ale aj pomôcť s odťahom auta alebo doplniť pohonné hmoty ak ste pred jazdou zabudli natankovať. K dispozícii sú 7 dní v týždni a 24 hodín denne, 365 dní v roku. Operatívne na slovenských diaľniciach zasahuje až 15 pohotovostných vozidiel. Tie sú vybavené prenosným dopravným značením, náradím (bežné náradie motoristu, lopata, krompáč, zdvihák, ťažné lano, …), hasiacimi prístrojmi, prostriedkami na odstraňovanie ropných produktov, kartou pomoci pre motoristov v 13 cudzích jazykoch či balíčkami pre poskytnutie predlekárskej prvej pomoci.Viac informácii nájdete priamo na stránkach Národnej diaľničnej spoločnosti http://www.ndsas.sk/v-nudzi/44350s

IMG_2489

Na záver mi ostáva len veľmi krátke zhodnotenie. Ďakujem za spoluprácu a držím palce aj ďalším podobne rozumne zameraným projektom.

P.S.: Táto služba nedokáže kompenzovať chýbajúci odstavný pruh na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou, ale zase pomôže vodičom v núdzi na všetkých úsekoch Slovenských diaľnic.

IMG_1725