Light hybrid s vlastným IQ pre Range Rover Evoque

Už nejaký čas sme mohli občas natrafiť na zopár náhľadov dlho očakávaného Range Rover Evoque. Po dlhom čakaní nás britská automobilka Jaguar – Land Rover potešila odhalením oficiálnych fotografií tohto najmenšieho modelu z Range Rover-ovskej rodiny.

Na prvý pohľad máme pocit, že sa pozeráme na zmenšenú verziu Velaru. Aj keď táto podobnosť v nás Evoqu(j)e jeho nárast, jeho rozmery ostali takmer nezmenené. Menší nárast máme pri údaji o rázvore, 21 mm plus, čo ponúka viac miesta na nohy pre pasažierov vzadu. Rovnako je to aj s údajmi o objeme batožinového priestoru, máme tu k dispozícii 610 litrov v základe, po sklopení zadných sedačiek s delením 40:20:40, sa nám otvorí priestor s objemom 1430 litrov. Viac je aj priestoru pre odkladanie drobností v kabíne, stredová odkladacia skrinka a tá pred spolujazdcom sú premyslenejšie. Majestátnosť podporujú voliteľné 21“ disky, úzke LED osvetlenie vpredu aj vzadu, ktoré jasne odkazujú na dizajnový jazyk aktuálnych modelov. Eleganciu podtrhujú aj medené detaily výbavy R-Dynamic.

Ako sme už u koncernu JLR zvyknutí, aj v tomto modeli ponúka množstvo nadštandardnej výbavy. V prvom rade tu máme personalizovateľnú prístrojovku, kde si do zobrazenia môžete zvoliť, či chcete plne digitálne zobrazenie alebo s budíkmi. V ponuke sú taktiež sedadlá nastaviteľné v 16-tich smeroch a polohách a extrémna vychytávka v podobe ionizovania kabíny. Samozrejmosťou je nespočetné množstvo materiálov a farieb, ktoré si môžete nakombinovať tak, ako len vy chcete, vrátane vlnených prvkov a recyklovaných plastov.

Máme tu radostnú správu pre všetkých ekológov, JLR použili v novom Evoque až 33 kg recyklovaných materiálov, čím výrazne znížili dopad výroby na životné prostredie. Konštrukcia je tuhšia, výrazne sa znížil hluk aj prenos vibrácií do kabíny, najmä oproti predchodcovi. Pri zelených preferenciách ešte chvíľu ostaneme. Land Rover hrdo oznámili vytvorenie prvej, ľahkej hybridnej technológie. K základnému spaľovaciemu štvorvalcu pribudne 48-voltový elektrický pomocník, ktorý bude ukladať rekuperovanú energiu z brzdenia do podlahových batérií. Celkovo sa toto vozidlo dostane na hodnotu výkonu 221 kW (300 konských síl). Zdvojenú strojovňu bude ovládať automatická 9-stupňová prevodovka. Aj keď konkrétne dynamické hodnoty nám zatiaľ neposkytli, tvorcovia nového Evoque hlásajú „tichú a efektívnu“ revolúciu v aplikácií hybridných systémov. Tento bude použitý klasicky, pri brzdení bude produkovanú energiu ukladať a pri akcelerácií zasa posúvať ku kolesám, čím pomôže spaľovaciemu motoru. To znamená viac zábavy, menej spotrebovaných fosílnych rybičiek a menej emisií. Pre anti-ekológov bude stále k dispozícií štandardný benzínový štvorvalec s turbom s výkonom 183 kW (246 koní).

Všetky verzie Evoque budú v základe s pohonom všetkých kolies a systémom Terrain Response. Svetlú výšku udávajú 212 mm a nájazdové uhly až na hodnote 25°, respektíve 30,6°. K dispozícií bude šesť jazdných režimov, General, Eco, Piesok, Tráva – Štrk – Sneh, Blato – Vyjazdené koľaje a Auto, ten za vás odvedie všetku prácu, popremýšľa a zvolí najvhodnejší režim, nastavenie odpruženia a všetkých elektronických systémov. Ak sa rozhodnete prebrodiť nejakú tú väčšiu mláku, údaj, ktorý budete potrebovať je výška brodivosti až na úrovni 600 mm, čo je o 100 mm viac, ako jeho predchodca.

Keďže zameranie tohto vozidla je, okrem hladkých ciest, aj na prašnejšie a blatovejšie povrchy, ktoré si môžete užiť v luxusných kožených topánkach, pomáhať bude aj zostava kamier potiahnutá hydrofóbnym povrchom odpudzujúcim vodu a nečistoty. Tie budú umiestnené dokola vozidla, v mriežke chladiča, pod spätnými zrkadlami a v priestore otvárania kufra. Obraz zo systému ClearSight Ground View sa bude zobrazovať v panoramatickom náhľade na stredovom paneli infotainmentu. V praxi sa s ním dokážete pozerať skrz kapotu. Predné externé oči ponúkajú zorný uhol až 180°, užitočný pomocník nielen v teréne ale aj pri tesnom parkovaní v meste.

Samozrejmosťou sa v poslednom období stáva aplikácia umelej inteligencie v automobiloch, ktorá má za cieľ maximalizovať komfort a uľahčiť ovládanie. Zbytok technických informácií nám JLR sľubujú odhaliť vo februári 2019 na autosalóne v Chicagu. Každopádne, na nový Evoque si budeme musieť ešte pár chvíľ počkať, k dispozícií bude v roku 2020.