Kačice sa tento rok predviedli v Halíči (Citroen 2CV)

11. septembra 2018 od AktualityReportáže

V posledný prázdninový víkend sa uskutočnil už 19-ty zraz Citroenov 2CV na Slovensku. Tentoraz to bolo v okolí Lučenca. Jedná sa o tradičný zraz historických vozidiel Citroen 2CV, áut pre pobavenie a radosť zo života, ktoré rozveseľujú ľudí všade tam, kde sa objavia. U nás sú známe hlavne vďaka francúzskym komédiam s Funesom, zaujímavým a veselým scénam so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora. Ďalší hereckí hrdinovia jazdili na Citroen 2CV aj v ďalších filmoch, napr. James Bond, český film Bobule a Bobule II., slovenský film Záhrada, alebo akčný film s Jamesom Bondom, atď.

Tohtoročný, už 19.zraz slovenského Citroen 2CV klubu sa konal sa v okolí Lučenca. Na zraze sa zúčastnilo 35 vozidiel Citroen 2CV zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Miestom stretnutia bola známa Zbrojnica pod hradom Halič, ale pestrofarebná kolóna „kačičiek“ priťahovala pozornosť aj na cestách v okolí Lučenca a vodnej nádrže Ružiná. Majitelia sú na svoje „kačičky“ náležite hrdí, a vždy sa radi podelia o svoje dojmy aj s verejnosťou. Diváci sa mohli s autami a ich posádkami bližšie zoznámiť na námestí v Lučenci a parkovisku pod hradom Divín, kde sa kolóna na niekoľko hodín zastavila. Zaujímavým spestrením zrazu bolo aj stretnutie s posádkou Citroenu C3, na ktorej sa vydal fotograf pán Jojo Samek s kameramanom na dobrodružnú cestu – Expedícia po cestách Európy a Ázie, počas ktorej chcú za 60 dní prejsť 32.000 km po rôznych cestách v 21 štátoch (viac info na http://blog.expeditioncitroen.com/2018/08/29/odvazny-dobrodruh/).

Práve tento rok oslavuje model 2CV svoje 70-te narodeniny. Citroen 2CV je populárne vozidlo, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy – malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, a k tomu vrece zemiakov. Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. odpružené malo byť tak, aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v ošatke plnej vajec, položenej na sedadle, ani jedno vajíčko nerozbilo. Prvé funkčné prototypy (250 kusov) boli vyrobené už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas II.svetovej vojny – aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom.

Sériová výroba začala až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá, objednané počas autosalónu, museli záujemcovia čakať až dva roky. Jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer, chladený vzduchom, k tomu veľmi komfortné pruženie a plátená rolovacia strecha – zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy bolo inovované, a výroba potom pokračovala až do roku 1989. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora, z pôvodných 6,6 kW až na konečných 20,6 kW.

Od roku 1951 sa vyrábal Citroen 2CV aj v úžitkovej verzii Furgonette – dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu. Citroen 2CV sa vyrábal aj vo verzii 4X4 Sahara – vozidlo malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, a v otvorenej verzii Mehari s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov 2CV. Citroen 2CV sa dodnes teší veľkému záujmu všade tam, kde sa objaví – zahral si v množstve filmov, a pre mnohých ľudí je dodnes symbolom povojnového Francúzska a francúzskeho životného štýlu.

Tags: