Je naozaj nová Octavia RS taká fantastická?

Najskôr treba vytvoriť nové termíny, aby sa dalo o Octavii hovoriť. Predchádzajúce verzie také označenie nemali. Ale povedzme, že klasická Octavia RS bude hotsedan a Octavia RS Combi hotwagon. Škodovka uvoľnila obrázky a informácie pred oficiálnym predstavením na festivale rýchlosti v Goodwoode.

Pozrime sa teda na zúbky hotsedanu Octavia RS. V prvom rade zaujmú ostrejšie hrany ako má bežný sedan. Predný nárazník jasne vyžaruje, že to nie je len tak. Prezrádza, že RS bude mať určitý potenciál. Zboku až taký rozdiel nie je, ale zadná časť zase pripomína vyšší výkon. Na hrane pribudlo malé krídlo a nárazník vyzerá tiež veľmi zaujímavo s difúzorom a dvoma koncovkami výfuku. Fakt zvláštna je ale odrazka cez celú šírku difúzora. No a nápisy RS tiež nedostali A za absenciu. Štandardne bude mať športové pruženie so skrátenými pružinami, čo karosériu posunulo bližšie k zemi o 12 milimetrov. Hlavne, že bude viacprvková náprava vzadu, nie vlečné ramená slabších modelov.

Dnes najvýkonnejšia Octavia s 1,8 TSI stojí 21 890 €, čo by mohlo cenu benzínovej RS dotiahnuť k 27 000 eurám. Ako sedan, či liftback nemá v triede konkurenciu, ale o triedu väčšia Honda Accord s 2,4-litrovým motorom a výkonom 148 kW (201 k) stojí 25 350 €. Ale tá nie je v prvom rade stavaná ako športová verzia. Tú by mohla reprezentovať výbava Type-S, ktorá už dvihne cenu na viac ako 30 tisíc.

Hotwagon, čiže Octavia RS Combi dostala spredu rovnaké štylistické zmeny a zozadu tiež. Ale na promo obrázkoch má fakt výborne vynikajúce hliníkové disky. Už len kvôli nim by sme rozmýšľali nad kúpou auta. Ale asi práve kombi. Pod kapotou bude buď dvojliter TSI s 162 kW (220 k) spaľujúci benzín z Golfu VII GTI, alebo dvojliter TDI zase z Golfu VII GTD s výkonom 135 kW (184 k). Ale má jedného zásadného konkurenta. Renault ponúka svoj model Mégane Grandtour v rovnakej triede a verzii GT s benzínovým dvojlitrom s navlas rovnakým výkonom. A kým Octavia RS Combi bude predbežne stáť 28 300 €, Mégane Grandtour GT má cenovku stanovenú na 21 990 € a má záruku 5 rokov.

Aj tak Octavia RS bude mať dostatok zákazníkov. Veď v oboch verziách dá stovku s benzínovým motorom za 6,8 sekundy a dosiahne maximálku 248 km/h. To z nej robí najrýchlejšiu sériovú Škodovku v celej histórii značky. Tá šestka na manuálnej prevodovke musí byť naozaj dlhá. S manuálom a naftou vybehne na stovečku za 8,1 sekundy, kým maximum bude pri 232 km/h. S takými prevodmi musí točiť pri 130-tke pod 2000 otáčok. Pre šesťstupňové DSG zatiaľ automobilka neprezradila dynamické parametre.