Downsizing zachraňuje ľadové medvede. Naozaj?

Prítomnosť tendencie zvanej downsizing musel zaregistrovať každý, kto už o autách niečo v priebehu ostatných 10 rokov čítal, alebo počul. Nižší objem, nižie emisie, nižšia spotreba. Teoreticky sa asi premnožia ľadové medvede a ľadovec sa rozšíri až po Helsinki, všakže.

Downsizing má veľmi jednoduchý princíp. Znížiť objem, prípadne aj počet valcov a zachovať výkon pôvodného agregátu. To však veľakrát znamená nutnosť prepĺňania. Toľké prekvapenie! A turbo nie je vhodné pre každého.

Teoretické aspekty sú výborné, cinkneme si šampanským a budeme mať dobrý pocit koľko veľa týmto robíme pre životné prostredie! Pandy sme už zachránili, keď ich príslušná organizácia (WWO) škrtla zo zoznamu ohrozených druhov. Len teraz majú problém, musia nájsť nové a rovnako milé zvieratko do loga. Našťastie majú na výber dosť druhov.

Ak by všetko fungovalo tak, ako v teoretickej rovine, tak by fakt znižovanie objemu bolo dobrým ťahom. Ale reálne, nech sú malé motory akokoľvek spoľahlivé, sú náchylnejšie na problém ako atmosférické agregáty a celkovo väčšie motory. Prečo? Menší objem, väčšie tlaky, turbo, či dve… Niektorým ľuďom nie je jednoducho turbo súdené. Treba s ním žiť, pri drsnejšej jazde ho nechať vychladnúť, nedávať nakladačku hneď od naštartovania. Ale to s nakladačkou so studeným motorom platí všeobecne. Niektoré hlasy už hovoria, že agregáty reálne vydržia menej. To znamená energiu na opravu, na výrobu nových dielov a výhoda z pohľadu dlhodobého sa akosi stráca.

Koľko šetrí menší motor paliva v porovnaní s tým predchádzajúcim? Reálne máme skúsenosť, že tak maximálne 10 percent. Nie je už jedno, či auto chodí za 6 alebo 6,6 litra? Pri benzíne to je stokilometrový rozdiel necelé euro. Lenže turbo toho bude mať skôr, či neskôr dosť. A ak nové stojí 1200 eur, odhadom, tak môže odísť najskôr po 120 tisíc kilometroch, aby sa cena vyrovnala.

Downsizing je určite z pohľadu plnenia emisných noriem výborným zaplnením úst Európskej únie. Ale reálny prínos až taký extrémny nie je. Veď napríklad nový Civic desiatej generácie šiel touto cestou. A podľa papierov má spotrebu v kombinovanom cykle nižšiu o liter. To je toho, zároveň má menej výkonu, horšie dynamické parametre a neponúkne takú radosť ako 1,8-litrový motor, ktorý sa dá točiť takmer do 7 tisíc otáčok. Lenže to, že downsizing nie je cesta nikto neprizná. Ani ak by motor vydržal reálne sto tisíc kilometrov a mal vyššiu spotrebu v porovnaní s atmosférou. Veď Európska únia je spokojná, na papieri znižuje emisie CO2 a automobilky tiež nemôžu povedať, že šli do slepej uličky, keď do motorov s objemom tých v záhradných traktoroch nasypali toľko peňazí.