Canepa vdychuje nový život legendárnemu Porsche 959

13. septembra 2018 od AktualityOsobnosti

Porsche 959 bolo svojho času jedným z najrýchlejších áut planéty, mokrým snom z plagátu v detskej izbe a vrcholným modelom stuttgartského výrobcu. Meno Bruce Canepa nie je v našich končinách až tak známe, vo vesmíre s kódovým označením 959 je však celebritou najvyššieho rangu. Tento chlapík z Kalifornie je bývalým pretekárom, ktorý svoje aktívne roky strávil  najmä v amerických okruhových sériach IMSA GT či Trans AM. Za zmienku ale stojí aj jeho druhé miesto z bájneho preteku do vrchu Pikes Peak. V súčasnosti je však už v dôchodkovom veku a tak sa venuje inej, ušľachtilej činnosti. Tou je úprava, reštaurácie a zberateľstvo klasických športových áut.

V jeho zbierke možno nájsť originálny Ford GT40 MK1 odetý do farieb Gulf, Bugati EB110, rôzne modely Shelby, BMW M1, Lancia Beta Montecarlo Group 5 a všemožné druhy Porsche. Špeciálnu pozornosť ale chceme venovať práve v úvode spomenutému modelu 959, ktorý Canepa kompletne renovuje a reinkarnuje do stavu úplne nového auta. O tom, že toto auto miluje asi ako žiadne iné, svedčí aj fakt, že práve on bol tým prvým človekom, ktorému sa ho podarilo prihlásiť na značky a zlegalizovať jeho prevádzku na bežných cestných komunikáciach v USA. Samozrejme, predpisy a byrokracia v Amerike a v Európe sú značne odlišné, bol to teda dlhý boj. Za pomoci dobrých právnikov a vytrvalosti sa mu ho ale podarilo dotiahnuť do úspešného konca.

Canepa 959SC, takýto minimalistický názov nesie jeho výtvor, vychádzajúci práve z tohto modelu. Mimochodom, SC znamená Sport Canepa. Na úvod spomeňme ten jediný, povestný háčik, ktorý je iba v tom, že prestavba, ktorá stojí 750 000 $, nezahŕňa cenu samotného auta. Pri súčasných cenách 959 teda treba rátať s rozpočtom vysoko nad milón dolárov za celú parádu. Po prestavbe však nezostane pôvodná ani jediná matka na šróbiku, auto sa kompletne odstrojí na holý skelet, pozinkuje a strieka do nového laku podľa požiadaviek zákazníka. Rovnako kompletne celý interiér sa nanovo prešíva do kože. Suma sumárum, na dielni strávi auto viac než 4000 hodín. Zásadné úpravy sa ale týkajú aj motora. Pôvodný výkon 450 koní bol na svoju dobu brutálny. Ak zoberieme do úvahy fakt, že šesťvalec má objem iba 2.85 litra, stále ide o úžasnú hodnotu. Nie však pre Bruca Canepu. Jeho partia z motora žmýka až neuveriteľných 763 koní, čo už je aj na dnešnú dobu hodnota, z ktorej sa zdvíha obočie. O životnosť najdôležitejších komponentov údajne netreba mať strach, model 959 bol totiž postavený ako homologizačný pre hrôzostrašnú rally skupinu B. Pri dimenzovaní dielov motora se teda automaticky počítalo s výkonom vysoko nad 800 koní. Turbo dostalo nový software, nehrozia teda žiadne tubro diery, tak typické pre superšporty 80. a 90. rokov. Podvozok tiež nezostal pôvodný, aj keď z neho stále v značnej miere vychádza. Dostal ale špičkové moderné dvojité tlmiče Bilstein a super citlivé titánové pružiny. Pikoškou je, že Canepa šiel až tak ďaleko, že presvedčil pôvodného výrobcu diskov kolies, ktorý tie originálne 18″ prispôsobil požiadavkám súčasnosti a tak je na ne možné obúvať moderné vysokorýchlostné obutie od Michelinu.

Celkový počet kusov, ktorý plánuje Canepa takto upraviť, je iba 50. Zo zberateľského hľadiska teda pôjde o veľmi dobrú investíciu. Niektoré kusy už svojho majiteľa majú. Zaujímavosťou tiež je, že záujemcovia majú dve možnosti a to dodanie vlastného auta a následná platba iba za úpravu, alebo kompletná réžia pod taktovkou Canepu. Ten pre nich nájde na trhu dostupné auto a následne ho zrenovuje.

Obrázky/Photosource:Canepa.com

 

Tags: