Aj BMW predlžuje svoje modely pre čínsky trh, aktuálne má aj 325Li

Na autosalóne v čínskej metropole Šanghaj prezentujú automobilky z celého sveta modely prevažne pre Ázijský trh. To znamená luxusom prešpikované a rozmermi natiahnuté verzie oproti tým, čo sú predávané v Európe.

Do portfólia predĺžených verzií sa zapísal aj model BMW radu 3 sedan. Aj keď výroba bude prebiehať výlučne v Číne, v závode na severovýchode, ktorý produkuje modely BMW od roku 2012, vývoj bol centralizovaný v Mníchove spolu s Európskym bratom štandardných rozmerov. Dopyt po trojkovom rade bavorskej značky v Číne za posledné roky raketovo vzrástol, tretina produkcie ide na čínsky trh a práve predĺžená verzia tvorí až 80 % predaných kusov. Verzia pre ázijský trh má o 11 centimetrov dlhší rázvor a v ponuke nadštandardné prvky komfortu. Rázvor je na hodnote 2 961 milimetrov a celková dĺžka vozidla 4 829 milimetrov, so štyrmi dverami sa tak radí medzi limuzíny, využitie priestoru je maximálne efektívne. No to by nebolo BMW, keby sa nechali tak ľahko zaškatuľkovať. Nadchádzajúcej verzii tak vdýchli aj nejakú tú športovú DNA. Dvojica výfukov zdobí zadnú časť a dopĺňa dynamicky ladené tvary a taktiež LED svetlá. Predná maska s čiernou „ľadvinkovou“ mriežkou je poznávacím znamením značky.

Predĺženie rázvoru sa prejavilo najmä v interiéri. Zadné dvere sú oproti Európskej verzií dlhšie práve o rozhodujúcich 11 cm, rovnako tak aj priestor na zadných sedadlách ponúka o 43 milimetrov viac pre nohy pasažierov. Osvetlenie zvyšujúce komfort pri nastupovaní a vystupovaní zahŕňa aj osvetlenie prahov vozidla, rovnako aj predĺženie času svietenia svetlometov aj po zamknutí Trojky. Nikto predsa nechce zakopnúť a natiahnuť sa na parkovisku po vystúpení z BMW v drahých šatách. Exkluzívny materiál v interiéri zasa pridáva na komfortnom pocite pri jazde, či už vpredu alebo vzadu, plusom sú extra mäkké a špeciálne tvarované opierky hlavy. Stredová lakťová opierka v zadnom rade sedadiel evokuje až pocit kresla. Príjemnú atmosféru navodí ambientné osvetlenie, ale aj panoramatická presklená strecha. Vodič má k dispozícií virtuálny kokpit, celý súbor ovládacích prvkov Control Display je natočený k šoférovi a ponúka intuitívne a ľahko dostupné ovládače či už jazdy alebo infotainemntu. Live Cockpit Professional má 12,3 palca a ponúka súbor informácií zobrazovaný podľa preferencií vodiča. Až 10,25-palcový panel infotainmentu obsahuje všetky prvky zábavy, pripojením mobilného telefónu sa funkcie ešte o niečo rozšíria, samozrejmosťou je navigácia GPS a tiež spojenie s operátorom. Ovládať ho je možné nielen tlačidlami na volante, dotykovým panelom, hlasom, kolieskom, ale aj voliteľnými gestami. Spomeňte si na toto, keď najbližšie uvidíte vodiča BMW v kolóne šibrinkovať prstami popred palubovku. Nepreplo mu, ale snaží sa napríklad prepnúť stanicu rádia. V Číne ale zašli ešte ďalej, zákazník si vozidlo môže pomenovať ako chce a miesto konvenčného aktivovania hlasového ovládania pomocou frázy „Ahoj BMW“, môže použiť napríklad „Ahoj obluda“. V tom prípade ale treba dať pozor, aby práve v tej chvíli napríklad nenastupovala svokra, mohla by sa vám pripliesť do rozhovoru s vozidlom. Konektivita cez USB porty uprednostňuje pasažierov vzadu, tí majú k dispozícií pripojenia dve zato vpredu zostáva port len jeden. Batožinový priestor má objem 480 litrov, jeho kapacita a tvar ale nie je náhodný, pojme tri golfové vaky. Veď čo by to bolo za biznismena, keby nehral golf.

Akustický smog zvonka je nežiaduci, odfiltrovaniu hluku napomáhajú špeciálne sklá. Naopak, zvuk motora si väčšina užívateľov vychutnáva. Aj keď, motorizácia pre model 325Li nejaké uchvacujúce výkony moc neevokuje. Aj keď… štvorvalec s objemom 2,0 litra preplňovaný dvojitým turbom produkuje výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 300 Nm. Ten prenáša ku kolesám osemstupňová automatická prevodovka Steptronic, ako v pravom BMW, len k zadnej náprave. Použitá technológia variabilného časovania ventilov Valvetronic a tiež variabilné ovládanie vačkového hriadeľa Double–Vanos zvyšujú agilitu, ovládateľnosť a tým aj radosť z jazdy, naopak, znižujú nechcené emisie aj bez elektromotora.

Pri veľkom výkone sú extra podstatné prvky bezpečnosti. K nim určite patrí aj zoznam asistentov jazdy, ten je dosť rozsiahly a BMW prezentuje, že ich kumulácia je predprípravou k autonómnej jazde. Systém automatického brzdenia je vyvrcholením predošlých výstrah pred kolíziou, či už s chodcom alebo iným vozidlom. Systém udržiavania v pruhu spolupracuje s adaptívnym tempomatom. Práve k autonómnej jazde urobili výrazný krok vpred, do rýchlosti 60 km/h a pri plnej bdelosti vodiča, ktorá je neustále monitorovaná systémom kokpitových kamier a senzorov, môže byť autonómny mód aktivovaný na neobmedzený čas. Pri parkovaní sú tu taktiež pomocníci v podobe elektroniky, v novej predĺženej trojke už nielen krútia volantom, ale aj pridávajú a brzdia.

Ponuka asistentov, prvkov komfortu a tiež voliteľného dizajnu sa bude aj naďalej rozširovať. Aj keď v tejto konfigurácií v skoro 5-metrovom prevedení len v Číne.