50 rokov Transitu sme si prezreli z nadhľadu

Ford tento rok oslavuje. Polstoročie Transitu je na to dostatočná príležitosť. Už od začiatku je mimoriadnym úspechom, veď prvá generácia figurovala pri 95 percentách lúpeží vo Veľkej Británii v sedemdesiatych rokoch. Hneď druhý bol vtedajší Jaguar.

Pri tejto príležitosti (50 rokov a dva mesiace) si slovenský Ford prichystal statickú (ako pre koho) prezentáciu niektorých verzií a úprav. Tú najbrutálnejšiu prestavbu sme si skúsili na vlastnej koži. Ale k nej sa dostaneme.

Ford Ranger

Na výber boli rovno dva kusy. Strieborný klasický Wildtrak pôsobil trochu fádne, hodí sa mu lepšia farba. Aj keď 3,2-litrový motor vynikne bez ohľadu na farbu karosérie. Brutálny zvuk nafty znie až industriálne. Oproti tomu, 2,2-liter nepútal vnútornou výbavou, ale zvonku prezentoval terénne pneumatiky, navijak a šnorchel na nasávanie. Ideálne mestské auto! Ale nie je to Transit, aj keď s ním zdieľa základ motora.

Pozrite si test Fordu Ranger Wildtrak

Ford Transit

Bežné dodávkové modely reprezentovali červený L3H2 a biely L3H3. Úprimne, tá červená mu sekne viac. Nesmieme zabudnúť spomenúť ani megadlhý válnik s dvojkabínou. Len dĺžka samotného ložného priestoru je až 4,2 metra. No a medzi pracantami si miesto našiel aj mikrobus s pohonom všetkých kolies. Ten Transit je asi fakt univerzálnym úžitkovým vozidlom.

Testovali sme Transit L3H3

Ford Transit Hasiči

Pri špeciálnej príležitosti svoje prepravné vozidlo odprezentovali aj Hasiči z Jaroviec. Síce má základnú výbavu, ale deväť miest poskytuje stále dostatočný priestor pre hasičskú mašinu na súťaže. V konfigurácii L2H2 je na to ako stvorený.

Ford Transit Custom (preprava pacientov)

Nie je plnohodnotnou sanitkou, ale vozidlom na prepravu pacientov. Aj napriek tomu môže mať majáky a vzadu má pár miest a ležadlo. Základom pre auto však nebola verzia s dvojkabínou, ako sme sa mylne domnievali, ale klasická dodávka L2H2. Vraj v severných okresoch takáto konfigurácia jazdí so spotrebou 6,7 litra. Cool!

Pozrite si test Transitu Custom L1H1 a Transitu Custom Sport

Ford Transit s výsuvnou plošinou Versalift

Najzaujímavejšia prestavba bola s dierou vnútri. Doteraz sme montážne plošiny videli namontované len na šasi. Teda v drvivej väčšine. Ale vyvŕtať niekoľko dier do normálnej dodávky s pohonom všetkých kolies je ozajstná frajerina. Práve tu sme mali adrenalínový zážitok zo zdvihnutia do skoro 9 metrov. Zvládli sme to aj napriek strachu z výšok, aby sme vám mohli spraviť pár fotiek celej expozície.

Samotné stúpanie bolo super, plné očakávaní a výborných výhľadov. Strach prišiel, keď plošina dosiahla svoj vrchol. Zrazu sa ozvali všetky výškové fóbie. A pri poklese skoro rýchlosťou voľného pádu to tiež nebola úplne sranda. Ale nechali by sme sa nahovoriť ešte raz.