10 vecí, čo dokážu nas*ať vodiča dodávky

Klišé, nadpis ako prostriedok na prilákanie. Aj číslo je, aj polosprosté slovo. Na prekvapenie, text bude o tom, čo v nadpise je. Tlieskajte mi, mám to rád, ako hovorieva Veľmajster Jerry vo svojich vystúpeniach.

Šoférovať dodávku nie je vôbec zložité, dopredu s ňou zvláda aj šikovnejší labrador. Cúvanie má viac aspektov. Zaleží akú máte dĺžku a šírku. Čím viac, tým je väčší problém to tam napchať. Na každú veľkosť sa nakoniec dá zvyknúť.

O dodávkaroch sa často hovorí v superlatívoch. Počkať, to nie je to správne slovo, hovorí sa o nich expresívne. Lebo nezriedka jazdia ako ko…. mpletní blázni. Má to dôvod. Buď ich ženie šéf, alebo zákazníci, alebo rodina doma. Viac stresu nemá koľkokrát ani Schettino pri plavbe okolo Capri.

Ja som býval flegmatik. Ale vplyvom pokročilého veku (31) a častého krútenia volantom na čomkoľvek so štyrmi kolesami sa zo mňa stal interný cholerik, ktory sa našťastie prejavuje najmä keď idem sám. Vyzerám kľudne, ale stačí jeden idiot na ceste a za môj slovník by sa nemusel hanbiť ani námorník z tankera v krčme siedmej cenovej skupiny. Čo ma teda dokáže vytočiť?

1. Lepič

Lepiči sú hrozní z viacerých pohľadov. Prvý naznačuje niečo o tom, že ak sa dobre lepí, za väčšou dodávkou ho neuvidím. Spravidla sú najhorší motorkári. Áno, jeden tak do mňa zozadu napálil. Šiel príliš blízko a mne do cesty skočil trúchliaci preživší priamo z cintorína. Dupol som ba brzdu a zrazu rana. Už som motorku videl. Pri zadnom kolese voľne pohodenú. Lepič bol našťastie v poriadku a odnieslo si to iba svetlo.

Vyslovene dvíhači krvného tlaku sú aj lepozávodníci. Idú so svojim Prassatom, alebo zánovnou Audinkou, čo pamätá aj Gustáva Husáka na zadnom nárazníku celú dedinu a 15 metrov pred koncom začnú predbiehať. Niééééé, ja nebudem na konci tiež zrýchľovať, pôjdem až do Bangladéša päťdesiatkou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATest Renault Trafic dCi 120 L1H1

2. Telefonista amatér

Sú takí, čo majú auto za dva mega a nepoužívajú vstavané handsfree. Telefonujú zásadne s mobilom pri uchu. To chápem. Ale nechápem, keď na diaľnici idem za Fabiou predchádzajúcou kamión a tá zrazu zníži rýchlosť o 30 km/h. Stres, všetky sprosté slová a potom vidím, že to je kvôli telefonátu. Ľudia, keď to neviete, tak za jazdy netelefonujte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATest Volkswagen Transporter Kombi 2,0 TDI

3. Smerovka-zostala-doma

V BMW je ťažké vyhadzovať smerovky. Keď som ho šoféroval prvýkrát, tak som kilometer blikal ako kamión kokakoly, lebo som z toho systému páčky bol trochu jeleň. Ale dal som to. Nedá sa to však tvrdiť o mnohých cestných dravcoch. Asi začnem robiť kurzy ako na to. Nehnevá ma to príliš na diaľnici, aj keď sa aj tam vždy jedno sprosté slovo dostaví. Už zo zvyku, chápete. Najviac ma vie absencia znamenia o zmene smeru nasrdiť na kruháčoch. Keby blikneš, somár, tak som mohol dávno ísť. Samozrejme sa zabúdanie smeroviek nevzťahuje len na vodičov Bachorov, hojný zástup jazdí aj na kruhoch.

p9077899Test Ford Transit Custom L1H1

4. Brzdič

Pozor, zákruta! A krutá, treba spomaliť na 20 km/h, veď čo keby náhodou prišiel v lete na suchu šmyk ako krava a trafil by som hen kriky! V očiach takýchto jazdcov rovnomernosti som väčšinou ten debil ja, lebo jazdím ako zymslovzbavený (v ich ponímaní času, priestoru a rýchlosti). Pritom pomalí jazdci sú príčinou viac nehôd ako tí rýchli, lebo len na ceste nasie*ajú ostatných, ktorí automaticky musia slimákov predbiehať.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATest Mercedes-Benz Sprinter

5. Dedinský rýchlik

V dedine chodím pomaly. Teda skôr predpísanou rýchlosťou. A je jedno, či sedím v dodávke, alebo vo firemnej Octavii, o ktorej je známe, že zvláda bravúrne nielen terén, ale je tiež najrýchlejším autom vo vesmíre, na ktoré sa nechytá ani Bugatti Chiron.

Preto ma vytáča jedna skupina vodičov. Môžeme ich nazvať sedemdesiatnici. Idú 70 bez ohľadu na okolité podmienky a lokality. V meste/dedine predbehnú, za mestom zavadzajú. Aký to má zmysel?

p9157980aTest Dacia Dokker Van

6. Šéf

Zvoní telefón. Kde si? No kde, v aute predsa. Potrebujeme, aby si bol čím skôr tu. Alebo choď ešte hentam, ale rýchlo.

Žiadne zohľadnenie podmienok na ceste, žiadne premýšľanie nad logikou požadovaných akcií. Keď vás bude závratnou rýchlosťou predbiehať dodávka, možno je to kvôli takémuto telefonátu.

P7Test Ford Transit Custom Sport

7. Vyhadzovač špakov

Keď už fajčíš, tak si špaky nechaj! Nie som na ne zvedavý. Samotné fajčenie v aute je poriadna zvrátenosť, ale špaky von oknom? Predbehnem ťa a vyhodím z okna zvyšok šamotovej tehly, čo mi zostal pri murovaní. Nepáči sa ti to? Tak si sa mal zamyslieť nad vyhodením toho nedopalku, ktorý teraz budem musieť ťahať z mriežky chladiča!

Test Mercedes-Benz V250 BlueTEC

8. Jamy na ceste

Nič nepokazí piatok tak ako zistenie, že je utorok. Nič nepokazí dlhú cestu tak ako úsek, ktorý by mohol patriť do vojnového filmu, scén po bombardovaní. Za toto právnické osoby platia cestnú daň? A ostatní diaľničné známky? Veď minule pri Hlohovci mi na dilatácii vypadla bageta z ruky, druhou som netrafil písmeno v smske a ešte sa mi rozliala do rozkroku káva, ktorú som držal stehnami. Našťastie už bola studená. Ja viem, niektoré krajiny sú na tom horšie, ale veľa je ich na tom lepšie. Keď som bol malý, učili ma neporovnávať sa s lúzrami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATest Renault Trafic Passenger dCi 125 L2H1

9. Zelená okolo cesty

Je pekne, je teplo… Jar vháňa k cestám zeleň. Vidno ju najskôr vo forme reflexnej vesty a následne aj na kombinéze. Ja som malý zelený mužík a chcem vodičský a technický. Onedlho bude mať každá domácnosť prideleného jedného ochrancu a pomocníka. Alebo nie, veď majú radary schopné merať rýchlosť z vrtuľníka. Ako kedysi na R1tke. Z helikoptéry namerali vodiča prekračujúceho rýchlosť. Dve hliadky ho dohnali a dali mu pokutu. Šiel 146 km/h. To je 20 eur. Dvadsať eur, dvaja vodiči, dvaja spolujazdci v dvoch autách, pilot vrtuľníka, merač a samotný vrtuľník. To, vážení sa oplatilo! Veď máme 2400 nových príslušníkov. Každému do ruky radar a navýšiť výberčie kvóty pokút. A potom už len premenovať mesiace po skvelom vodcovi ako v Turkménsku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATest Ford Transit L3H3

10. Ľavopružníci

Ľavý pruh diaľnice je na predchádzanie. Nie na súvislú jazdu. To, že máš po LSD haluz, že v pravom pruhu ide Super Mario a Luigi na motokárach nikto iný nevidí. A ani tie dinosaury a netopiere. Rýchly pruh nonstop sa dá pochopiť iba na českej D1. Tak padaj do pravého! Aspoň, že dodávka má v tomto výhodu. Stačí sa trochu natlačiť, vyplniť spätné zrkadlo a často sa pruh uvoľní.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATest Volkswagen Multivan Generation Six

Bonus: Galuskári

Neviem ako v ktorom kraji, ale na Považí nie sú často cesty uspôsobené na frajerov v kondómových trikotoch s galuskovými bicyklami ako má Peťo Sagan. Preto jazdia po strede. A ak sa na ceste náhodou objaví kamienok, alebo 5-centová minca, tak ju obchádzajú úplne stredom kompletnej vozovky, nielen pruhu. No, nezrazte ich! A najmä nie na dodávke, ktorá je tak o 40 centimetrov širšia ako bežné auto (vzor bežný prací prášok).

OLYMPUS DIGITAL CAMERATest Renault Master dCi 165 L3H2

2 thoughts to “10 vecí, čo dokážu nas*ať vodiča dodávky”

  1. Za tento článok PALEC HORE! Veľmi dobre trafené klince po hlavičkách!

Comments are closed.